ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل اسکای روم: تا امروز ۲۷ میلیون ایرانی از پلتفرم ما استفاده کردند

مدیرعامل اسکای روم اعلام کرد تا به امروز ۲۷ میلیون ایرانی از این پلتفرم استفاده کردند و رشدی ۱۰۰ برابری متوجه اسکای روم شده است. او همچنین تاکید کرد تا امروز نزدیک به ۴۰۰ میلیون ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

مدیرعامل اسکای روم اعلام کرد تا به امروز ۲۷ میلیون ایرانی از این پلتفرم استفاده کردند و رشدی ۱۰۰ برابری متوجه اسکای روم شده است. او همچنین تاکید کرد تا امروز نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر ساعت ارتباط تصویری در بستر اسکای‌روم ثبت شده است .

نخستین نشست خبری پلتفرم بومی اسکای‌روم، ساعت یازده روز دوشنبه بیستم دی ماه به صورت آنلاین برگزار شد. این نشست ۵ سال پس از راه اندازی این پلتفرم برگزار شده است و در آن به آمارهای جالب توجهی از این پلتفرم پرداخته شد.

«مجید خواهانی» هم‌بنیانگذار و مدیرعامل اسکای‌روم و «محسن خواهانی» هم‌بنیانگذار و مدیر فنی این پلتفرم در این جلسه حضور داشتند و اعلام کردند تا امروز بیش از ۲۷ میلیون ایرانی از پلتفرم آنها استفاده کردند و این آمار در کلاینت‌ها به بیش از ۸۰ میلیون می‌رسد؛ کلاینت بدین معناست که ممکن است یک کاربر با گوشی و یا لپ تاپ خود به طور جداگانه وارد این پلتفرم شده باشد.

آنطور که مدیران پلتفرم گفتند ایده اسکای روم از سال ۹۳ مطرح شده و در نهایت در سال ۹۶ راه اندازی شده است. با شیوع کرونا روند توسعه اسکای روم متحول شد و تمرکز زیادی روی توسعه آن صورت گرفت. خواهانی تاکید کرد که در همان دوران اولیه کرونا بسیاری از شرکت‌ها از این پلتفرم استفاده کردند و دامنه استفاده از اسکای روم از بانک‌ها تا ادارات دولتی و حتی به مدارس رسید.

آمارهای جالب توجه اسکای روم

آنطور که در این جلسه اعلام شد از اول راه اندازی این سرویس تا امروز، نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر ساعت ارتباط تصویری در بستر اسکای‌روم ثبت شده است. همچنین بیش از ۲۷ میلیون ساعت رویداد در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شده است و بیش از ۴۰ هزار برگزارکننده در بستر اسکای‌روم، رویدادهای خود را ارائه کرده‌اند. خواهانی همچنین اعلام کرد اسکای‌روم رکورد ۵۴۰ هزار کاربر در لحظه را به نام خود ثبت کرده است.

به گفته خواهانی این مجموعه تا امروز جذب سرمایه نداشته و همه چیز با سرمایه شخصی این دو نفر پیش رفته است: «پیشنهادهایی برای تأمین مالی به ما شده؛ اما از جذابیت کافی برخوردار نبوده و ترجیح دادیم خودمان با فروش وسایل منزل و ماشین‌مان این کسب و کار را پیش ببریم.»

میزبانی از رویدادهای بزرگ علمی با حضور کاربرانی از 45 کشور دنیا اعم از دانشجویان دانشگاه‌های معتبر دنیا و اساتید برجسته بین‌المللی هم از دیگر دستاوردهای اسکای روم بوده است.

ایرانیان اسکای روم را ترجیح دادند

مجید خواهانی در ادامه این نشست تاکید کرد که ایرانیان از اسکای روم در برابر پلتفرم‌های خارجی استفاده کردند و او علت این موضوع را سادگی برنامه و محیط فارسی و همچنین وجود آن بر بستر وب اعلام کرد: «: اولین مزیت اسکای‌روم، سادگی رابط کاربری بوده و دوم مربوط به محیط فارسی آن است که کمک کرده به سهولت کاربری و مورد سوم مربوط به پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران است. ما برای پایداری هزینه کرده‌ایم. صرف نظر از دورانی که با حملات دیداس مواجه بودیم، در سال جدید اسکای‌روم پایداری بسیار بهتری را تجربه کرده است. این مزایا برای کاربران ایرانی موجب شده که از اسکای‌روم استقبال کنند.»

مدیرعامل اسکای‌روم همچنین تشریح کرد که این پلتفرم در دوران پاندمی، بیش از 10هزار دانشگاه و مدرسه را میزبانی کرده‌ است و طی این بازه زمانی، اسکای‌روم رشد 100 برابری را تجربه کرده است.

کرونا و اسکای روم

آیا اسکای‌روم فرصت کرونا را برای تبدیل‌شدن به یک استارتاپ بزرگ از دست داده است؟ مجید خواهانی در پاسخ به این پرسش گفت: «براساس تحقیقات ما در حوزه آگاهی برند، نشان می‌دهد که کاربران ایرانی به تعداد زیاد به سمت استفاده از سرویس‌های خارجی نرفته‌اند. چون نسخه‌های رایگان سرویس‌های خارجی محدویت هایی دارند و نسخه‌های پولی هم با مشکل پرداخت مواجه هستند. در کنار اسکای روم کاربران ایرانی بیشتر به ارائه دهندگان خدمات ایرانی با نرم افزارهای منبع باز  اعتماد کرده اند. ضمن اینکه کاربران ایرانی محصولی مثل اسکای‌روم را با خدمات پشتیبانی دائمی ترجیح می دهند.»

در طرح صیانت انحصار وجود دارد

مدیرعامل اسکای روم درباره طرح صیانت اعلام کرد که این طرح جزییات مختلفی دارد اما به نظر می‌رسد بوی انحصار از آن می‌رسد و آنها با این مساله مخالف هستند: «انحصار کمکی به کسب‌وکارها نمی‌کند. بلکه در فضای رقابتی است که کسب‌وکارها می‌توانند رشد کنند. ما باید با شایستگی خود و ارتقای کیفیت پلتفرم، میزبان کاربران بیشتری باشیم. اسکای‌روم تمایلی به انحصار ندارد.»

امنیت در اسکای روم

اسکای روم

خواهانی در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر چگونگی پیاده سازی امنیت در اسکای روم اعلام کرد که این مبحث خیلی حساس و پرچالش است: میک بخش امنیت به انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنیم، مربوط است. راه‌حل ما این بوده که مرورگر یک ابزار امن‌تر است. مثلا الان دو شش دهم میلیارد نفر از کروم استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد نرم‌افزار ما روی یک بستر امن توسعه داده شده است. همچنین ما از تکنولوژی وب RTC استفاده می‌کنیم که روی امنیت آن کار شده و شرکت‌های بزرگی مثل گوگل روی توسعه آن کار می‌کنند.»

او در ادامه به مساله سرورها و امنیت زیرساخت‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که در حال حاضر سرورها توسط خود مجموعه تامین شده است و توجه ویژه‌ای به امنیت این زیرساخت‌ها داده می‌شود: «همچنین ما در حال حاضر، داده‌های را ذخیره نمی‌کنیم و داده‌ها صرفا بین کاربران رد و بدل می‌شود و دسترسی غیرمُجازی اتفاق نمی‌افتد. ما توافق‌نامه‌هایی با مشتریان خود داریم و تلاش می‌کنیم که سرویس امنی را در اختیار کاربران‌مان قرار بدهیم. نمی‌توان تضمینی داد و ممکن است که حتی سرویس‌های مطرح هم دچار مشکل شوند اما همه تلاش ما این است که بهترین خدمات را به کاربران ارائه بدهیم.»

او دو پلتفرم شاد و اسکای روم را کاملا مستقل از هم می‌داند و باور دارد که هر کدام امکانت متفاوتی به دانش آموزان می‌دهند: «به عنوان مثال در شاد تعاملی وجود ندارد اما این فقدان در اسکای روم جبران شده است.»

آینده اسکای روم

مجید خواهانی در این نشست پیش‌بینی کرد که با پایان‌گرفتن همه‌گیری کرونا، حجم فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از اسکای روم کمتر شود اما به‌دلیل فرصت‌هایی که آموزش مجازی ایجاد کرد، همه‌چیز حضوری نخواهد شد و فعالیت روی این بستر همچنان وجود خواهد داشت و این پلتفرم بعد کرونا دچار ریزش چندانی نخواهد شد.

او باور دارد عدالت آموزشی ایجاد شده در کشور باعث شده که از همه جای ایران به اطلاعات و آموزشگاه‌ها دسترسی پیدا کنند: «این مزیت‌ها موجب شده که خیلی‌ها بعد از رفع محدودیت‌ها هم همچنان از فضای آنلاین استفاده خواهند کرد.»

یکی از برنامه‌های مهم آینده اسکای روم در سال 1401، راه‌اندازی امکان ضبط در اسکای‌روم خواهد بود که تا امروز در این پلتفرم وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی