ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مرک انتظار دارد قرص مولنوپیراویر در برابر کرونا امیکرون موثر باشد

یکی از مدیران شرکت داروسازی «مرک» در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مکانیزم عملکرد قرص ضدکرونای «مولنوپیراویر»، انتظار می‌رود که این دارو در برابر واریانت امیکرون و همه انواع دیگر ویروس کرونا موثر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

یکی از مدیران شرکت داروسازی «مرک» در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مکانیزم عملکرد قرص ضدکرونای «مولنوپیراویر»، انتظار می‌رود که این دارو در برابر واریانت امیکرون و همه انواع دیگر ویروس کرونا موثر باشد.

به گزارش رویترز، «دین لی»، رئیس آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرک در کنفرانس بهداشت سالانه جی.پی. مورگان گفت: «اطمینان بالایی داریم که قرص ما روی امیکرون هم اثر دارد…مکانیزم مولکولی این دارو علیه امیکرون و فکر می‌کنم همه گونه‌هایی که در آینده ظاهر می‌شوند کار می‌کند.»

فعلا داده‌ای درباره اثرگذاری قرص مولنوپیراویر روی امیکرون در دسترس نیست، ولی مطالعات ماه نوامبر روی 1433 بیمار نشان داده بود که این دارو 30 درصد در جلوگیری از بستری شدن و مرگ موثر عمل می‌کند. البته گفتنی است که در تحقیقات قبلی نرخ اثربخشی این دارو 50 درصد اعلام شده بود اما بعدا پایین‌تر برآورد شد.

قرص مولنوپیراویر

قرص مولنوپیراویر از کشورها مجوز می‌گیرد

قرص ضدکرونای شرکت مرک در ماه دسامبر از سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگر از جمله بریتانیا، ژاپن و هند مجوز گرفت. اکنون کشورهای مختلف نظیر آمریکا در حال عقد قرارداد با مرک برای خرید قرص مولنوپیراویر هستند.

داروی شرکت مرک از طریق سازوکاری به نام جهش‌زایی کشنده عمل می‌کند. در این سازوکار دارو در ساختار ژنتیکی ویروس خطاهایی ایجاد می‌کند که توانایی تکثیر آن را از بین می‌برد. حتی اگر ویروس‌های جدید به وجود بیاید، این نسخه‌ها معیوب محسوب می‌شوند و قابلیت آلوده کردن سلول‌های بدن را نخواهند داشت.

از سوی دیگر شرکت داروسازی فایزر هم قرص خوراکی خودش را برای مقابله با ویروس کرونا ساخته که تا 89 درصد در برابر نوع حاد بیماری اثربخشی دارد. قرص این شرکت با نام Paxlovid باید پس از مشاهده اولین نشانه‌های بیماری به مدت 5 روز مصرف شود تا تاثیر کافی را داشته باشد. گفته شده که قرص ضدکرونای فایزر هم در برابر جهش‌های واریانت امیکرون اثربخش خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی