ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسنپدراگون 8 نسل 1 در مقابل دیمنسیتی 9000: مدیاتک حریف کوالکام می‌شود؟

اکثر پرچمدارهای اندرویدی بازار به تراشه‌های کوالکام مجهز شده‌اند و در سال 2021 اکثر این محصولات با اسنپدراگون 888 از راه رسیدند. در سال جاری میلادی هم کوالکام نقش مهمی در دنیای اندروید خواهد داشت، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

اکثر پرچمدارهای اندرویدی بازار به تراشه‌های کوالکام مجهز شده‌اند و در سال 2021 اکثر این محصولات با اسنپدراگون 888 از راه رسیدند. در سال جاری میلادی هم کوالکام نقش مهمی در دنیای اندروید خواهد داشت، اما این بار احتمالا با چالش بیشتری از سوی مدیاتک مواجه می‌شود. کوالکام با اسنپدراگون 8 نسل 1 و مدیاتک با دیمنسیتی 9000 می‌خواهند حسابی در دنیای پرچمدارهای اندرویدی 2022 گرد و خاک به پا کنند، اما کدام یک از آن‌ها برنده میدان خواهد بود؟

مدیاتک در سال‌های اخیر بطور چشمگیری پیشرفت کرده و حالا دیمنسیتی 9000 به جدیدترین فناوری‌های بازار مجهز شده است تا رقابت سنگینی با کوالکام داشته باشد. اما در این جنگ، کدام یک از آن‌ها دست بالا را دارند؟ در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این دو تراشه قدرتمند داشته باشیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

مشخصات اسنپدراگون نسل 1 و دیمنسیتی 9000

ابتدا به مقایسه مشخصات این دو تراشه قدرتمند می‌پردازیم و می‌توانید مشخصات آن‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید:

مدیاتک دیمنسیتی 9000کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1
CPUیک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز
سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز
چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.80 گیگاهرتز
یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3 گیگاهرتز
سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز
چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.80 گیگاهرتز
GPUArm Mali-G710 MC10آدرنو 730
نمایشگررزولوشن فول اچ‌دی پلاس با رفرش ریت 180 هرتزرزولوشن +QHD با رفرش ریت 144 هرتز
رزولوشن 4K با رفرش ریت 60 هرتز
یادگیری ماشینیAPU 5.0 با شش هستهHexagon
مودمHelio M80اسنپدراگون X65
دوربین320 مگاپیکسلی تکی - سه گانه 32 + 32 + 32 مگاپیکسلی
ضبط با رزولوشن 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه
200 مگاپیکسلی تکی - دوگانه 64 + 32 مگاپیکسلی - سه گانه 36 + 36 + 36 مگاپیکسلی
ضبط HDR با رزولوشن 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه
پخش ویدیو8K با دیکد H.265 ،H.264 ،VP9 و AV18K با دیکد H.264 ،H265 و VP9
رمLPDDR5XLPDDR5
ارتباطاتبلوتوث 5.3 - وای فای 6Eبلوتوث 5.2 - وای فای 6E
لیتوگرافی4 نانومتری TSMC4 نانومتری سامسونگ

زمانی که به سراغ CPU می‌رویم، با پیکربندی مشابهی روبه‌رو می‌شویم. هر دو تراشه پرچمدار مدیاتک و کوالکام از یک هسته قدرتمند Cortex-X2 برای انجام کارهای سنگین بهره می‌برند، به سه هسته Cortex-A710 برای کارهای نسبتا سنگین مجهز شده‌اند و برای کارهای سبک هم چهار هسته Cortex-A510 دارند. تفاوت اصلی مربوط به فرکانس هسته‌ها می‌شود که برای مدیاتک بالاتر است.

در این میان، حافظه کش تراشه مدیاتک نسبت به نسل قبلی‌اش و همچنین اسنپدراگون 888 پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است و از 8 مگابایت حافظه کش L3 و 6 مگابایت حافظه کش سطح سیستم (SLC) بهره می‌برد. تراشه کوالکام دارای 6 مگابایت حافظه کش L3 و 4 مگابایت حافظه کش SLC است. در هسته‌های Cortex-A510 اسنپدراگون 8 نسل 1، کش L2 میان دو هسته مشترک است، در حالی که در دیمنسیتی 9000 هر کدام از آن‌ها 256 کیلوبایت حافظه کش L2 اختصاصی دارند. در حالت کلی، تراشه پرچمدار مدیاتک کمی سریع‌تر از رقیبش است.

دیمنسیتی 9000 مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1

به سراغ گرافیک می‌رویم. بطور سنتی گرافیک تراشه‌های کوالکام عملکرد بالاتری نسبت به چیپ‌های مدیاتک دارد. کوالکام همچنان در جدیدترین تراشه‌اش از پردازشگر گرافیکی آدرنو استفاده می‌کند که در مقایسه با نسل قبلی‌اش تا 30 درصد رندرگیری گرافیکی سریع‌تری دارد و همچنین بهره‌وری انرژی‌اش هم 25 درصد بهبود یافته است.

هر دو چیپست پرچمدار از هسته‌های پردازشی Armv9 در پیکربندی 1 +3 + 4 هسته بهره می‌برند، هرچند تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

در مقابل، مدیاتک از پردازشگر گرافیکی Arm Mali-G710 MC10 استفاده می‌کند که طبق ادعای آن، نسبت به اسنپدراگون 888 تا 35 درصد عملکرد بالاتری دارد و همچنین تا 60 درصد بهره‌وری انرژی بهتری ارائه می‌کند. با توجه به این ادعاها، به نظر می‌رسد در بخش گرافیک شاهد رقابت سنگینی بین دیمنسیتی 9000 و اسنپدراگون 8 نسل 1 خواهیم بود. جدیدترین پردازشگر گرافیکی کوالکام به ویژگی‌های متنوع زیادی مانند بهبود نرخ سایه‌زنی متغیر، پشتیبانی از Unreal Engine 5 و رندرگیری حجمی مجهز شده است. در مقابل، تراشه پرچمدار مدیاتک از طریق ولکان برای اندروید، از رهگیری پرتو نرم افزاری پشتیبانی می‌کند.

از پردازشگرهای گرافیکی برای دستیابی به رفرش ریت بالای نمایشگر هم استفاده می‌شود و ظاهرا کوالکام در این زمینه سنگ تمام گذاشته. تراشه 2022 کوالکام می‌تواند از نمایشگرهای +QHD با رفرش ریت 144 هرتز پشتیبانی کند، در حالی که چیپ پرچمدار مدیاتک قادر به پشتیبانی از نمایشگرهای فول اچ‌دی پلاس با رفرش ریت 180 هرتز است.

اسنپدراگون 8 نسل 1

در نهایت تراشه مدیاتک دیمنسیتی 9000 از رم LPDDR5X پشتیبانی می‌کند، در حالی که در اسنپدراگون هشت نسل یک با پشتیبانی از رم LPDDR5 روبه‌رو هستیم. نتیجه این تفاوت، پشتیبانی چیپ مدیاتک از فرکانس 3750 مگاهرتز و تراشه کوالکام از فرکانس 3200 مگاهرتز است. در پهنای باند هم به ترتیب برای آن‌ها با اعداد 60 گیگابیت بر ثانیه و 51.2 گیگابیت بر ثانیه روبه‌رو می‌شویم.

قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری اسنپدراگون 8 Gen 1 و Dimensity 9000

یکی از تفاوت‌های اصلی تراشه‌های قدرتمند و گران‌قیمت در دنیای کنونی، مربوط به توانایی‌ها و عملکرد دوربین می‌شود. در همین راستا کوالکام و مدیاتک هر دو در این زمینه عملکرد مناسبی از خودشان نشان می‌دهند.

کوالکام می‌گوید پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) تراشه‌اش از سرعت 3.2 گیگاپیکسل بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، در حالی که برای مدیاتک دیمنسیتی 9000 برابر 9 گیگاپیکسل بر ثانیه است. شاید در دنیای واقعی درک کاملی از سرعت گیگاپیکسل بر ثانیه نداشته باشیم، اما در حالت کلی توانایی‌های ISPها کدام یک از آن‌ها را بالاتر قرار می‌دهد؟

مدیاتک دیمنسیتی 9000

با قابلیت‌های عکاسی تراشه کوالکام شروع می‌کنیم. اسنپدراگون 8 Gen 1 از دوربین تکی 200 مگاپیکسلی، دوربین دوگانه 64 + 36 مگاپیکسلی و دوربین سه‌گانه 36 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. در بخش فیلمبرداری هم دستگاه‌های مجهز به این تراشه پرچمدار می‌توانند ویدیوهای HDR با رزولوشن 8K و سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کنند که پیشرفت بزرگی نسبت به نسل قبلی‌اش به حساب می‌آید. از دیگر قابلیت‌های فیلمبرداری آن می‌توان به ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه و اسلوموشن 720p با سرعت 960 فریم بر ثانیه اشاره کرد.

هر دو تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 و دیمنسیتی 9000 حرف‌های زیادی در زمینه توانایی‌های عکاسی و فیلمبرداری دارند.

البته قابلیت‌های تراشه کوالکام همینجا تمام نمی‌شود. این کمپانی تعداد تصاویر حالت Burst را هم دو برابر کرده و حالا شامل 240 عکس 12 مگاپیکسلی و 30 فریم از پردازش تصویر مولتی‌-فریم می‌شود. در همین راستا کیفیت تصاویر در حالت شب یا HDR بهبود می‌یابد. کوالکام همچنین به سراغ موتور بوکه برای ویدیوهای 4K و قابلیت سوپر رزولوشن ویدیو رفته است. در مقابل دیمنسیتی 9000 از دوربین تکی 320 مگاپیکسلی یا دوربین سه‌گانه 32 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. برای اولین بار یک تراشه مدیاتک می‌تواند ویدیوهای 8K ضبط کند و این چیپ پرچمدار قادر به ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه است، هرچند از قابلیت HDR پشتیبانی نمی‌کند.

این چیپست مدیاتک از پخش همزمان سه ویدیوی 4K HDR پشتیبانی می‌کند. مدیاتک جزئیات بیشتری درباره قابلیت‌های دوربین دیمنسیتی 9000 منتشر نکرده، اما در نسل قبلی‌اش یعنی دیمنسیتی 1200 از حالت پانوراما حالت شب با هوش مصنوعی، بوکه ویدیو، کاهش نویز ویدیو و نوردهی و فوکوس خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی بهره برده است.

یادگیری ماشینی در تراشه پرچمدار کوالکام و مدیاتک

در دنیای امروز، یادگیری ماشینی هم اهمیت بالایی در گوشی‌های هوشمند دارد و از آن برای تمام کارها از بینایی رایانه‌ای گرفته تا عکاسی و بهبود عملکرد استفاده می‌شود. در همین راستا، هر دو تراشه پرچمدار از سیلیکون اختصاصی برای این کار بهره می‌برند.

اسنپدراگون 8 نسل 1 از پردازشگر بهبودیافته Hexagon و شتاب دهنده Hexagon Tensor استفاده می‌کند. به گفته کوالکام، این تراشه در زمینه عملکرد یادگیری ماشینی نسبت به نسل قبلی‌اش تا 4 برابر سریعتر است و سرعت شتاب دهنده تنسور هم دو برابر بهبود یافته است.

اسنپدراگون 8 نسل 1

قابلیت همیشه روشن این چیپ پرچمدار، حالا از یک تراشه تصویری جدید با قابلیت تشخیص چهره و نه احراز هویت بهره می‌برد. به گفته کوالکام، این تراشه چدید می‌تواند حتی زمانی که گوشی در حالت اسلیپ قرار دارد، چهره‌ها را تشخیص دهد و تاثیر چندانی روی شارژدهی باتری نداشته باشد.

در زمینه یادگیری ماشینی، مدیاتک هم بیکار نبوده و از توانایی‌های زیادی در زمینه یادگیری ماشینی بهره می‌برد. مدیاتک در دیمنسیتی 9000 از نسل پنجم APU استفاده کرده که دارای 6 هسته شامل 4 هسته قدرتمند و 2 هسته ضعیف است. اما این APU جدید چه بهبودهایی به همراه دارد؟ طبق ادعای مدیاتک، باید در مقایسه با دیمنسیتی 1200، انتظار 400 درصد عملکرد بالاتر و 400 درصد بهره‌وری بهتر داشته باشیم.

با توجه به قابلیت‌های تراشه‌های پرچمدار کوالکام و مدیاتک، نمی‌دانیم کدام یک از آن‌ها در زمینه یادگیری ماشینی دست بالا را دارند. با این حال می‌توانیم بگوییم که دستگاه‌های مجهز به آن‌ها در وظایف مرتبط با یادگیری ماشینی عملکرد بالایی را از خودشان نشان خواهند داد.

شبکه 5G و ارتباطات در اسنپدراگون 8 نسل 1 و دیمنسیتی 9000

بدون هیچ شکی، می‌دانیم که جدیدترین تراشه‌های پرچمدار برای سال 2022 از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند. هر دو چیپ اسنپدراگون 8 نسل 1 و دیمنسیتی 9000 قادر به پشتیبانی از ارتباط 5G زیر 6 گیگاهرتز هستند، اما تنها تراشه کوالکام می‌تواند از موج میلی‌متری پشتیبانی کند. در حال حاضر بیشتر در ایالات متحده آمریکا شاهد استفاده از موج میلی‌متری هستیم، اما این موضوع مانع از این نمی‌شود که اسنپدراگون 8 نسل یک را بالاتر ندانیم.

دیمنسیتی 9000

در حالت تئوری، مودم مورد استفاده در تراشه کوالکام می‌تواند به سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند، در حالی که این سرعت در تراشه مدیاتک به 7 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. البته در آینده نزدیک نباید منتظر دستیابی به این سرعت در گوشی‌های هوشمند باشیم، با این حال پشتیبانی از موج میلی‌متری تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را در رده بالاتری قرار می‌دهد.

هر دو تراشه پرچمدار کوالکام و مدیاتک از وای فای 6E و وای فای 6 پشتیبانی می‌کنند، با این حال دیمنسیتی 9000 از بلوتوث 5.3 و اسنپدراگون 8 نسل 1 از بلوتوث 5.2 بهره می‌برد. اگرچه بلوتوث 5.3 نسبت به بلوتوث 5.2 ارتقای بزرگی به حساب نمی‌آید، اما با بهره‌وری انرژی بالاتر، قابلیت اطمینان بهبودیافته و همچنین امنیت بالاتر روبه‌رو هستیم.

اسنپدراگون هشت نسل یک در برابر دیمنسیتی ۹۰۰۰: کدام بهتر است؟

در حال حاضر نمی‌توانیم بطور قطعی یکی از این تراشه‌ها را برتر بدانیم چرا که هنوز بطور عمده دستگاهی با این چیپ‌ها وارد بازار نشده‌اند. به نظر می‌رسد در بخش CPU، با قدرت مشابهی روبه‌رو شویم، اما در زمینه گرافیکی نمی‌توان چندان مطمئن بود و احتمالا کوالکام به علت ویژگی‌های زیادی که دارد، دست بالا را خواهد داشت.

از قدرت پردازشی و گرافیکی که بگذریم، به پایداری می‌رسیم. این تراشه‌ها هر چقدر هم که قدرتمند باشند، باید بتوانند در بلندمدت عملکردشان را حفظ کنند و مصرف انرژی قابل قبولی داشته باشند. در این زمینه هم باید منتظر عرضه محصولات مجهز به آن‌ها باشیم.

اسنپدراگون 8 نسل 1

با وجود تمام این گفته‌ها، تراشه کوالکام در برخی زمینه‌ها بالاتر قرار می‌گیرد: پشتیبانی از موج میلی‌متری و ضبط ویدیوهای 8K با HDR. البته دیمسنیتی 9000 هم نسبت به رقیبش مزایایی از جمله پشتیبانی از نسخه جدیدتر بلوتوث و رم و همچنین دیکد AV1 دارد.

در حالت کلی به نظر می‌رسد با رقابت بسیار نزدیکی در دنیای تراشه‌های پرچمدار 2022 روبه‌رو خواهیم شد و مدیاتک بیش از هر زمان دیگری فاصله‌اش با کوالکام را کاهش داده است. البته در این بازار یک رقیب دیگر هم وجود دارد: اگزینوس 2200 سامسونگ. باید دید کره‌ای‌ها با همکاری AMD، چه در چنته دارند و می‌تواند بالاتر از تراشه‌های پرچمدار کوالکام و مدیاتک قرار بگیرند یا خیر.

نظر شما درباره این دو تراشه چیست؟ آیا مدیاتک می‌تواند امسال کوالکام را شکست دهد یا خیر؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

سوالات رایج درباره اسنپدراگون 8 نسل 1 و دیمنسیتی 9000

اسنپدراگون هشت نسل یک و دیمنسیتی 9000 از چه هسته‌های پردازشی بهره می‌برند؟

کوالکام و مدیاتک در تراشه های پرچمدار 2022 خود از یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 استفاده کرده‌اند.

اسنپدراگون 8 نسل 1 و دیمنسیتی 9000 چه پردازشگر گرافیکی دارند؟

اسنپدراگون هشت نسل یک دارای پردازشگر گرافیکی آدرنو 730 است و دیمنسیتی 9000 پردازشگر گرافیکی Arm Mali-G710 MC10 دارد.

تراشه های پرچمدار کوالکام و مدیاتک برای 2022، در کدام گوشی ها استفاده می‌شوند؟

اکثر پرچمدارهای اندرویدی 2022 مانند سامسونگ و شیائومی به اسنپدراگون 8 نسل 1 مجهز می‌شوند و انتظار می‌رود گوشی‌های بالارده چینی با دیمنسیتی 9000 روانه بازار شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی