ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

UltraRAM احتمالا رم و فضای ذخیره‌سازی را با یکدیگر ترکیب می‌کند

مدت‌هاست با ایده ترکیب رم و فضای ذخیره سازی درون یک قطعه واحد روبه‌رو هستیم، اما تا به امروز موفق به دستیابی به چنین هدفی نشده‌ایم. با این حال شاید در آینده با یک ایده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

مدت‌هاست با ایده ترکیب رم و فضای ذخیره سازی درون یک قطعه واحد روبه‌رو هستیم، اما تا به امروز موفق به دستیابی به چنین هدفی نشده‌ایم. با این حال شاید در آینده با یک ایده جدید به نام UltraRAM، این موضوع تغییر کند.

دانشمندان دانشکده فیزیک و مهندسی دانشگاه «لنکستر» بریتانیا به تازگی از موفقیت در تحقیقات در زمینه UltraRAM خبر داده‌اند. این ایده جدید می‌خواهد رم و فضای ذخیره‌سازی را درون یک قطعه سخت افزاری واحد ادغام کند. به گفته پژوهشگران، احتمالا بیش از تصورمان به تولید UltraRAM نزدیک شده‌ایم.

ترکیب رم و فضای ذخیره سازی با UltraRAM

طبق پژوهش محققان، UltraRAM فناوری است که می‌خواهد پایداری و غیرفرار بودن فضای ذخیره سازی را با سرعت بالا و بهره‌وری انرژی رم ترکیب کند. اگرچه در حال حاضر چنین سخت افزاری تولید نشده، اما امکان چنین کاری وجود دارد و مدت‌هاست پژوهشگران مشغول کار روی آن هستند.

رم‌های مدرن و همچنین حافظه‌های SSD از حافظه فلش استفاده می‌کنند، اما نحوه استفاده از فناوری در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. رم کامپیوتر تنها داده‌های کنونی و اطلاعاتی که دائمی نیستند را ذخیره می‌کند. بنابراین اگر سیستم‌تان را خاموش کنید، این دیتاها حذف خواهند شد. در مقابل، فضای ذخیره سازی مانند SSD، داده‌ها را بطور دائمی ذخیره می‌کند و غیرفرار نام می‌گیرد.

ترکیب رم و فضای ذخیره سازی

با وجود شباهت‌ها میان رم و فضای ذخیره سازی، تلاش‌ها برای ترکیب آن‌ها درون یک قطعه واحد شکست خورده‌اند. یکی از این تلاش‌ها، اینتل Optane است که جایگزینی برای حافظه فلش به حساب می‌آید. با این حال اینتل در سال 2021 تولید نمونه‌های مصرفی این حافظه‌ها را متوقف کرد.

اگرچه شاید در نگاه اول UltraRAM یک تلاش ناموفق دیگر باشد، اما به گفته 5 فیزیکدان دانشگاه لنکستر تولید چنین محصولی امکان‌پذیر است. UltraRAM می‌خواهد نسل جدیدی از فضای ذخیره سازی و رم را معرفی کند که غیرفرار و قادر به ذخیره سازی دائمی دیتا است، اما از سوی دیگر به اندازه‌ای سریع است که می‌تواند جایگزین رم شود.

برای ایده UltraRAM از چاه‌های کوانتومی آرسنید ایندیم (InAs) و موانع آنتی‌مونید آلومینیوم (AlSb) استفاده می‌شود. چاه‌های کوانتومی لایه‌های فوق‌العاده باریکی هستند که ذرات نمی‌توانند در آن‌ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند، اما امکان انتقال آن‌ها میان دو صفحه وجود دارد.

این چاه‌های کوانتومی به همراه موانع، یک ساختار تونل‌زنی تشدید مانع سه‌گانه (TBRT) شکل می‌دهند. به باور دانشمندان، با استفاده از این فناوری، امکان تولید UltraRAM برای هر کامپیوتری وجود دارد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

باید منتظر ماند و دید ایده پژوهشگران برای ترکیب رم و فضای ذخیره سازی درون یک قطعه سخت افزاری به واقعیت می‌پیوندد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی