ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشیدن گل ماریجوانا از ابتلا به کرونا جلوگیری «نمی‌کند»

مطالعه جدیدی نشان داد که ترکیبات داخل ماریجوانا می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند و در این هفته تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد. در حالی که این نتایج کاملا قابل توجه هستند، ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

مطالعه جدیدی نشان داد که ترکیبات داخل ماریجوانا می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند و در این هفته تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد. در حالی که این نتایج کاملا قابل توجه هستند، نباید خیلی هیجان‌زده شویم چرا که محققان این مطالعه کاملا واضح توضیح دادند که کشیدن ماریجوانا یا خوردن عصاره آن هیچ کس را مقاوم به کووید نمی‌کند.

این مطالعه که با محققان موسسه لینوس پاولینگ (Linus Pauling Institute) و همکاری دانشگاه علم و سلامت اورگن (Oregon Health & Science University) انجام شد، به دنبال مواد شیمیایی داخل گیاهانی می‌گشت که بتواند پروتئین اسپایک ویروس سارس-کوو-۲ را مسدود کند و از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کند.

این تیم تحقیقاتی متوجه شد که ترکیبات کانابیگرولیک اسید یا CBGA و کانابیدیولیک اسید یا CBDA که در گونه ساتیوای گیاه ماریجوانا یافت می‌شود، چنین پتانسیلی را دارد. به علاوه، این اسیدهای کانابینوئید روی واریانت‌های آلفا و بتا که رده‌های نگران‌کننده بیماری کووید-۱۹ به شمار می‌رود، کاملا اثر بخش است.

یافتن راهی که بتوان با آن بیماری کووید-۱۹ را درمان کرد، هدف کنونی بسیاری از محققان است. اما یافته‌های آزمایشاتی که فقط در یک ظرف کشت انجام شده است، تازه ابتدای فرآیندهای تحقیقاتی است. در بیشتر وقت‌ها، ترکیباتی که به نظر می‌رسد می‌تواند دارو یا واکسن اثربخشی باشد، در ادامه تحقیقات نتایج واقعی و درستی در در مراحل بالینی روی انسان و حیوانات نشان نمی‌دهد.

البته که چنین چیزی به این معنی نیست که ترکیبات CBDA و CBGA لزوما در فرآیندهای آتی شکست خواهد خورد، اما باید انتظاراتمان را پایین بیاوریم و هیجان‌زده نشویم. حتی اگر این ترکیبات از آزمایشات بعدی سربلند بیرون آیند، چنین اثری را به هیچ وجه نمی‌توان از کشیدن ماریجوانا یا خوردن خوراکی‌های تهیه شده با آن به دست آورد.

این دو اسید کانابینوئید مواد اولیه تهیه CBD و CBG هستند که در مصارف ماریجوانا وجود دارند و با CBDA و CBGA کاملا متفاوت‌اند. بنابراین، اگر اثربخشی این ترکیبات ثابت شود، برای اینکه به بیماری کرونا مقاوم شوید باید از شاهدانه یا روغن آن استفاده کنید که مصرفشان به هیچ وجه آثار ماریجوانا را نخواهد داشت.

البته محققان در کنار اثربخشی CBDA و CBGA روی بیماری کرونا، متوجه شدند که ماده تتراهیدروکانابینولیک اسید یا THCA-A هم می‌تواند وروی ویروس کرونا به سلول‌ها را مسدود کند. اما به دلیل اینکه این ماده از سمت دولت‌ها کنترل شده است، این تیم نتوانست مقدار کافی از آن داشته باشد تا نتایج دقیقی از آن ارائه دهد.

باز باید گفت که THCA-A هم ماده اولیه تهیه THC است که مثل THC ماده سایکواکتیو نیست. این اسید با خشک کردن برگ و گل تازه گیاه ماریجوانا به THC تبدیل می‌شود و قبل از آن آثار سایکواکتیوی ندارد. متاسفانه این تیم به دلیل محدودیت‌هایی که در تهیه این مواد از سمت دولت داشت، نتوانست به بررسی‌های بیشتر بپردازد. با اینکه امروزه ماریجوانا در بیشتر کشورها علاوه بر مصرف روزمره قانونی، برای مصارف درمانی نیز تجویز می‌شود، این بار مشخص شد که درمان همه‌گیری کرونا نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۴ دی ۱۴۰۰

    پس نظریه بزرگ معتاد ها نمیگیرند رد شد؟!!

مطالب پیشنهادی