ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهش دانشگاه هاروارد: ویروس هرپس احتمالا عامل اصلی ابتلا به ام‌اس است

محققان اخیرا متوجه شدند که ویروس اپشتین-بار یا به اختصار EBV که در بدن بیماری هرپس را ایجاد می‌کند، احتمالا عامل اصلی بیماری اسکلروز چندگانه یا ام اس (MS - Multiple Sclerosis) است. محققان دانشگاه ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

محققان اخیرا متوجه شدند که ویروس اپشتین-بار یا به اختصار EBV که در بدن بیماری هرپس را ایجاد می‌کند، احتمالا عامل اصلی بیماری اسکلروز چندگانه یا ام اس (MS - Multiple Sclerosis) است. محققان دانشگاه هاروارد متوجه شدند که این ویروس که یکی از شایع‌ترین ویروس‌ها در دنیاست، احتمال ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می‌دهد.

دانشمندان احتمال می‌دادند که ویروس EBV به شرایط بیماری ام اس مرتبط باشد، اما تاکنون شواهدی برای اثبات آن نداشتند. این اولین مطالعه‌ای است که شواهدی مبنی بر این ادعا ارائه کرده است و قدم بزرگی برای درمان بیماری ام‌اس خواهد بود، چرا که احتمالا بیشتر بیماران مبتلا به ام‌اس با از بین بردن عفونت EBV درمان خواهند شد و این نتایج می‌تواند به کشف درمان این بیماری منجر شود.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای ام‌اس وجود ندارد و حدود ۱۱۰ هزار نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا هستند. طبق داده‌های انجمن ملی ام‌اس در بریتانیا به طور کلی در هر هزار نفر، یک نفر احتمال ابتلا به بیماری ام‌اس را دارد.

محققان در این مطالعه، پرونده پزشکی ده میلیون نفر که در ارتش آمریکا ثبت شده بودند، بررسی کردند که ۹۵۵ نفر از آن‌ها در دوران خدمت خود به ام‌اس مبتلا شده بودند. ارتش آمریکا هر دو سال از نیروهای خود نمونه خون می‌گرفت و حالا این محققان با بررسی این نتایج متوجه شدند افرادی که عفونت اپشتین-بار دارند، ۳۲ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بیماری ام اس
فرایند از بین رفتن میلین در ام‌اس

ام‌اس یا اسکلروز چندگانه بیماری التهابی مزمنی است که در سیستم مرکزی اعصاب به وجود می‌آید و به میلین که از نورون‌های درون مغز و نخاع محافظت می‌کند، حمله می‌کند و تاکنون علت ایجاد این بیماری مبهم مانده بود.

بیماری ام اس چیست؟

این بیماری علائم گسترده‌ای دارد و می‌تواند به ناتوانی‌های فیزیکی و حرکتی منجر شود و حتی سلامت روان را هم به خطر بیندازد. طبق داده‌های جمع‌آوری شده، بیشتر افرادی که به ام‌اس مبتلا هستند احساس خستگی شدیدی حس می‌کنند و حتی انجام کارهای ساده روزمره نیز برای آن‌ها سخت می‌شود. در حدود یک چهارم از پرونده‌های بریتانیا، یکی از علائم بیماری بروز مشکل در یکی از چشم‌های فرد مثل کوررنگی و دوبینی است.

بر خلاف ام‌اس، عفونت ویروس اپشتین-بار بسیار شایع است و در ۹۵ درصد انسان‌ها دیده می‌شود. این ویروس بیماری هرپس را در بدن ایجاد می‌کند و از علائم آن خستگی و کوفتگی است. اکثر افراد این عفونت را در کودکی می‌گیرند و بیشتر وقت‌ها مشکلی در فرد ایجاد نمی‌کند.

محققان از قبل می‌دانستند که این ویروس احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و حالا می‌دانند که احتمالا عامل اصلی ایجاد بیماری ام‌اس نیز هست. با این حال، در همه افراد چنین بیماری‌هایی ایجاد نمی‌کند. احتمالا عوامل دیگری مثل ژنتیک در ایجاد این بیماری تاثیر دارد، اما آن‌ها هنوز نمی‌دانند که چرا فقط تعداد کمی از افراد به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهزاددهنایی دهنایی
    بهزاددهنایی دهنایی | ۲۸ دی ۱۴۰۰

    سلام و عرض ادب
    باتوجه به بیماری ms ازسال 1372 درسن 18سالگی و کرونا دلتا که گرفتم و زیرنظر دکتر سیکارودی بزرگوار هستم، چندتا از پلاک هام فعال شدند و یه مدتی کلا پاهام ناتوان شده بودند، فکرمیکنم عامل مشترکی وجود دارد درصورتی که تحقیقات بیشتر شود، نتیجه بهتر و زودتر حاصل میشود... امیدوااارم

مطالب پیشنهادی