ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا طولانی
علمی

مبتلایان کرونا طولانی تا 8 ماه پس از ابتلا به ویروس در سیستم ایمنی خود اختلال دارند

مطالعه جامعی که نتایجش به‌تازگی منتشر شده، حاکی از آن است که نشانه‌های بی‌نظمی در سیستم ایمنی در مبتلایان به کرونا طولانی تا 8 ماه پس از ابتلا به ویروس در بدن آن‌ها دیده می‌شود. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

مطالعه جامعی که نتایجش به‌تازگی منتشر شده، حاکی از آن است که نشانه‌های بی‌نظمی در سیستم ایمنی در مبتلایان به کرونا طولانی تا 8 ماه پس از ابتلا به ویروس در بدن آن‌ها دیده می‌شود. فعلا مشخص نیست که واکسیناسیون یا واریانت امیکرون چه اثری بر کووید طولانی خواهد داشت.

پژوهشگران استرالیایی در تحقیقی که نتایج آن در مجله Nature Immunology منتشر شده، دریافتند که کرونا طولانی با افزایش سطح برخی از نشانگرهای زیستی در ایمنی بدن شناخته می‌شود. آن‌ها 147 بیمار را پس از ابتلا به سارس کوو 2 به مدت 8 ماه تحت نظر گرفتند. حدود 20 درصد افراد 4 ماه پس از ابتلای اولیه شاهد بروز علائم کووید طولانی بودند.

علائم کرونا طولانی در نمونه خون بیماران شناسایی شد

«چانساوات فتسوفان» به عنوان یکی از نویسندگان اصلی این مقاله می‌گوید: «ما در حین انجام این مطالعه در سرم افراد به دنبال پروتئین بودیم. پروتئین‌ها یا نشانگرهای زیستی گواه یک فرآیند غیرعادی هستند که در اثر بیماری ایجاد می‌شود. ما 31 نشانگر زیستی مختلف را که احتمال می‌دادیم در اثر کووید-19 ایجاد شده باشند بررسی کردیم، و توانستیم شمار کمی از آن‌ها را که با سندرم کووید طولانی در ارتباط هستند، شناسایی کنیم.»

ویروس کرونا

6 نشانگر زیستی خاص در مبتلایان به کرونا در مقایسه با گروه کنترل که شامل افراد سالم یا مبتلا به سایر انواع کروناویروس‌ها بودند، به شکل قابل توجهی بیشتر دیده شد. البته اختلاف این نشانگرهای زیستی میان مبتلایان کرونا طولانی و افرادی که تا 4 ماه بعد از ابتلا به کرونا علائم ماندگاری نداشتند، چندان زیاد نبود. ولی از ماه چهارم به بعد در حالی که سطح این نشانگرها در نمونه‌های کرونا عادی کاهش پیدا کرد، در افراد مبتلا به کووید طولانی همچنان بالا باقی ماند.

الگوی بی‌نظمی در سیستم ایمنی چنان مشهود بود که محققان با دقت 80 درصد توانستند از طریق بررسی نشانگرهای زیستی در نمونه خون افراد، بیماران مبتلا به کرونا طولانی را شناسایی کنند. فتسوفان می‌گوید تغییر در سیستم ایمنی ربطی به شدت بیماری در مراحل اولیه ابتلا نداشت. پژوهشگران مطالعه خود را روی مبتلایانی انجام دادند که در سال 2020 قبل از واکسیناسیون به سارس کوو 2 مبتلا شده بودند. بنابراین مشخص نیست که اثر واکسن‌ها بر این سندرم چقدر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی