ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس
علمی

مدرنا آزمایش انسانی واکسن EBV را آغاز کرد: تلاش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس

شرکت مدرنا به‌تازگی مرحله ابتدایی کارآزمایی بالینی واکسن mRNA ویروس اپشتین-بار (EBV) را که احتمالا یکی از عوامل اصلی بروز بیماری ام اس محسوب می‌شود، آغاز کرده است. این شرکت امید دارد با واکسن خود ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

شرکت مدرنا به‌تازگی مرحله ابتدایی کارآزمایی بالینی واکسن mRNA ویروس اپشتین-بار (EBV) را که احتمالا یکی از عوامل اصلی بروز بیماری ام اس محسوب می‌شود، آغاز کرده است. این شرکت امید دارد با واکسن خود بتواند از گسترش بیماری ام اس که 2.8 میلیون نفر را در سراسر دنیا درگیر کرده، جلوگیری کند.

مدرنا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در ماه ژانویه آزمایش واکسن EBV را روی اولین گروه از نمونه‌های انسانی شامل 270 نفر آغاز نموده و وضعیت ایمنی آن را تحت نظر قرار داده است. اگر این واکسن موفق باشد، برای اولین بار شاهد عرضه واکسن ویروس اپشتین-بار در دنیا خواهیم بود.

کارآزمایی بالینی مدرنا در شرایطی آغاز می‌شود که پژوهشگران دانشگاه هاروارد چند روز پیش در مطالعه‌ای بر روی بیش از 10 میلیون نفر، EBV را به عنوان عامل اصلی بیماری مولتیپل اسکلروز یا ام اس (MS) معرفی کردند. محققان می‌گویند ریسک بروز ام اس با ابتلا به این ویروس که از گروه ویروس‌های هرپس محسوب می‌شود، 32 برابر افزایش پیدا می‌کند.

واکسن EBV

واکسن EBV می‌تواند در جلوگیری از ام اس موثر باشد

«آلبرتو اشریو»، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید یافته‌های آن‌ها گامی بزرگ به حساب می‌آید. اگر بتوانیم جلوی ابتلا به ویروس EBV را بگیریم، ابتلا به ام اس تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. به علاوه، با هدف قرار دادن EBV می‌توانیم به کشف درمانی برای ام اس امیدوار باشیم.

دانشمندان مدت‌ها بود که به نقش EBV در بروز ام اس شک داشتند ولی با توجه به ابتلای 95 درصد بزرگسالان جهان به این ویروس، کشف مدارک محکم در این زمینه دشوار بود. این عفونت در اکثر افراد بی‌خطر است و عمدتا به عنوان عامل مونونوکلئوز عفونی شناخته می‌شود. اما قابلیت ایجاد برخی از سرطان‌های نادر را هم دارد.

با این حال هنوز نمی‌دانیم که ویروس اپشتین-بار چگونه باعث بروز ام اس می‌شود. بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز است تا توضیحات دقیق‌تری در این زمینه به دست آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی