ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رگولاتوری: سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با بیان اینکه اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند. تاکید کرد که سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با بیان اینکه اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند. تاکید کرد که سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و براساس قانون، مشترکی که می‌خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه اقدام کند.

«پیمان قره‌داغی» با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره‌های متخلف را شناسایی می‌کند، گفت: «یکی از این روش‌ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند.»

اپراتورها مکلف به راه‌اندازی سامانه FMS شدند

او همچنین با تاکید بر اینکه اپراتورها مکلف شده‌اند که سامانه FMS خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند، گفت: «این سامانه بر اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده است که براساس تشخیص و محدود‌سازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی شده، عمل می‌کند.»

قره‌داغی درباره مسیر سوم شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف نیز گفت: «یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می‌کند.»

برای فروش سیم‌کارت دوم و بیشتر باید از رمز (OTP) استفاده کنند

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه سیم‌کارت‌های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می‌شود، گفت: «برای اطمینان از درستی انجام فرآیند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرآیند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار، برای فروش سیم‌کارت‌های دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف (OTP) استفاده کنند.»

او با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه‌ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، گفت: «تا اواخر دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیم‌کارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیم‌کارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.»

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «بیش از ۵۰ درصد سیم‌کارت‌های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیم‌کارت‌های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرآیند احراز هویت این سیم‌کارت‌ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است، بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به ویژه اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آنها داشته باشند.»

ارسال پیامک از سرشماره تخلف نیست

قره‌داغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشماره‌ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک‌های ارسال شده در شبکه از این نوع پیامک‌ها‌ است، گفت: «از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می‌کنند. از همین‌رو رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به‌ منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده از طریق این شرکتها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه‌اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد.»

او با اشاره به راهکار مسدودسازی پیامک‌های تبلیغاتی گفت: «با استفاده از استفاده از کد دستوری ۸۰۰#* تمام مشترکان تلفن همراه می‌توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سر‌شماره‌ها اقدام کنند.»

قره‌داغی در ادامه توضیحات خود گفت: «بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های خدماتی است. بعضی از شماره‌ها در اختیار کسب‌ و کارهای دارای عضو مانند فروشگاهها و شرکتهای خدماتی و ... هستند که مشمول محدودیت نمی‌شوند و می‌توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما در بعضی مواقع اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیر‌عضو می‌کنند که به دلیل ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکتها نیز در دستور کار اپراتور‌ها قرار گرفته است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۸ دی ۱۴۰۰

    سلام
    ۱) قانون اگر عادلانه باشد برای همه است
    اگر مزاحمت بد است، تبلیغی/ غیرتبلیغی و شخصی/غیرشخصی ندارد: بدی با تغییر شماره، مبدّل به خوبی نمیشود
    وگر ارسال پیامک، حق مالک است چرا سیمکارت شخصی برخوردار نباشد؟ با اینکه تعرفه‌اش گرانتر و قابلیت کنترل و رسیدگی آن از طرف گیرنده بیشتر است
    درثانی، هر سلامی علیک دارد! پس چرا ارسال پیامک یکطرفه باشد؟ یعنی گیرنده نتواند به فرستنده جواب دهد
    ۲) امّا تا سطح فرهنگ عمومی بالا نرود مشکل سوءاستفاده از پیامرسانی همچنان باقیست: صِرف تغییر عنوان، ادب همگانی را بهبود نمی‌بخشد. اگر در بازاریابی -آنقدری که صرفاً بر تطمیع احمقانه متّکی است- از علوم اجتماعی مبتنی بر اخلاق، فقه و البته روانشناسی هم استفاده میشد الآن معضلی از هیچ، نداشتیم. از علم گذشته، اصلًا عقل هم خوب چیزیه! شاید احوال نامزد را دم به ساعت بگیری بدش نیاد ولیک همین کار را با دوست کنی کم‌کم بدش میاد وگر ادامه دهی حتماً قهر میکند چه رسد به همکار/ همسایه/ همشهری/ هموطن
    احمقی که پول هزارتا پیامک را یکجا پرداخته ولی چون اینقدر شمارۀ مرتبط ندارد پس همان پیام را دوباره، سه‌باره میفرستد اگر عقل معاش داشت علیه سیاست/ کسب و کارش اقدام نمیکرد:
    قضیه اینطوری است که دریافت ۱ پیامک نامرتبط -بشرطی که غیراخلاقی نباشد- در فواصل طولانی (فصلی/ سالانه) مشکل‌ساز نیست. ولی حتّیٰ پیامکی که دنبالش بودم نیز اگر دنگم کند با اینکه مفید است باعث میشود همین کالا/ خدمت را از دیگری بخرم: یعنی ابله هزینۀ بازاریابی رقیب را می‌پردازد
    ۳) و امّا تکلیف رگولاتوری وضع قانون بر اپراتورهاست: هیچ اپراتوری حق ندارد حالا که ریش و قیچی بدست اوست و ارسال پیامک درون شبکه‌اش مفت است، برای مشترکین ایجاد مزاحمت نماید مثلاً با ارسال مکرر پیامک تعویض eSim برای همچو منی که تلفنش قدیمی و سیاه-سفید است. بنده قبلًا کاربر ایرانسل بودم، ازبس مزاحمت نمود برای همیشه طلاقش دادم
    پس اگر سرشمارۀ غیرشخصی همان پیامک را زودتر از یکماه تکرار کرد باید درجا به رگولاتوری جریمه نقدی بپردازد! خواه با کسر از حساب یا افزایش بدهی
    و السلام

مطالب پیشنهادی