ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماشین‌های استخراج فلز از سنگ‌های ماه احتمالا سال 2024 پرتاب خواهند شد

در سال‌های اخیر، صحبت‌های زیادی درباره استخراج آب از یخ ماه شده بود تا از آن برای سوخت پیشرانه راکت‌ها استفاده شود. استقبال از این ایده به قدری زیاد بود که ناسا تصمیم گرفت تا ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

در سال‌های اخیر، صحبت‌های زیادی درباره استخراج آب از یخ ماه شده بود تا از آن برای سوخت پیشرانه راکت‌ها استفاده شود. استقبال از این ایده به قدری زیاد بود که ناسا تصمیم گرفت تا محل فرود ماموریت سرنشین‌دار آرتمیس را در جایی نزدیکی قطب جنوب کره ماه انتخاب کند. اما حالا بحث استخراج فلزات از سنگ‌های سطح ماه است.

کمپانی «لونار ریسورسز» (Lunar Resources) می‌گوید که خاک خاکستری رنگی که روی تمام سطح ماه پخش شده، ارزش بیشتری تا یخ‌های داخل دهانه‌های تاریک آن دارد. این شرکت در حال توسعه یک فناوری است تا از خاک ماه آهن، آلومینیوم، منیزیم و سیلیسیوم استخراج و از آن‌ها برای ساخت و ساز روی ماه استفاده کند.

ممکن است این طرح کمی فانتزی به نظر برسد، اما فناوری معتبر و سرمایه زیادی پشت آن قرار دارد. به علاوه، موسسه ملی علم (National Science Foundation) و ناسا حدود ۳ میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کردند تا نمونه اولیه‌ای از این رآکتور ساخته و برای انجام تست‌های اولیه به ماه فرستاده شود. مدیر عامل شرکت لونار ریسورسز، «الیوت کارول» اعلام کرد که نمونه اولیه این رآکتور تا قبل از سال ۲۰۲۴ میلادی آماده خواهد شد.

استخراج سطح ماه
رآکتور استخراج از سطح ماه شرکت لونار ریسورسز

فناوری استخراج از سطح ماه

ناسا قبلا نیز فناوری مشابه برای استخراج فلزات از سطح ماه داشته است. الکترولیز سنگ‌های مذاب یا Molten Regolith Electrolysis، سنگ‌های ماه را تا ۱۶۰۰ درجه سلسیوس داغ می کند و با الکترولیز کردن این سنگ‌های مذاب، اکسیژن و فلزاتی مثل آهن و سیلیسیوم استخراج می‌کند. بطور میانگین، سنگ و خاک ماه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد اکسیژن، ۲۰ درصد سیلیسیوم، ۱۰ درصد آلومینیوم و مقادیر کمی آهن و تیتانیوم دارد.

رآکتور اولیه این شرکت یک متر قطر و ارتفاع خواهد داشت و ماه‌نورد کوچکی خاک‌های ماه را به آن می‌رساند. به علاوه، این شرکت می‌خواهد در هر ۲۴ ساعت حدود صد کیلوگرم از خاک ماه را بررسی و فلزات آن را استخراج کند.

این شرکت قصد دارد تا در بلندمدت این فلزات را استخراج و از آن‌ها برای ساخت سیستم قدرت روی ماه استفاده کند. از تمام این مواد برای ساخت سلول‌های خورشیدی، کابل‌های مخابراتی، منبع قدرت و ابزار دیگر استفاده می‌شود تا در شب‌های ۱۴ روزه ماه نیرو تولید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی