ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تصاویری از انفجار شدید خورشیدی ثبت کرد

در پنجشنبه گذشته، خورشید ما انرژی ذخیره شده‌اش را به شکل یک بمب مغناطیسی در سطحش آزاد کرد. چنین پدیده‌ای فلر خورشیدی (Solar Flare) یا انفجار خورشیدی نام دارد و ناسا توانست آن را ثبت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

در پنجشنبه گذشته، خورشید ما انرژی ذخیره شده‌اش را به شکل یک بمب مغناطیسی در سطحش آزاد کرد. چنین پدیده‌ای فلر خورشیدی (Solar Flare) یا انفجار خورشیدی نام دارد و ناسا توانست آن را ثبت کند. فلرهای خورشیدی انفجارهای ناگهانی روی سطح خورشید هستند که با نیروهای شدید مغناطیسی به وجود می‌آیند.

چنین انفجارهایی روی سطح خورشید یکی از نگرانی‌های منجمان به شمار می‌روند، چرا که ممکن است شدت آن‌ها به قدری زیاد باشد که روی شبکه‌های الکتریکی زمین تاثیر داشته باشد و برخی مناطق را دچار خاموشی کند. علاوه بر این، ممکن است تداخلاتی در مخابرات رادیویی ایجاد کند.

انفجار خورشیدی

خطرات انفجار خورشیدی

قبلا فلرهای خورشیدی ارتباطات رادیویی اقیانوس آرام و هند را مختل کردند و بیشترین آسیب‌شان تاثیر کوچکی در ارتباطات دریایی بوده است. اما جالب است بدانید که اگر فضانوردان در خط حرکت این ذرات باشند، ممکن است جان آن‌ها و امنیت فضاپیماها به خطر بیفتد.

با ابن حال، خبر خوب این است که ناسا این نوع از انفجارها را در دسته انفجارهای میانی نوع M5.5 قرار داده است که شدت متوسطی دارند و نمی‌توانند چندان ارتباطات رادیویی زمین را مختل کنند. این فلرها آنچنان شدت بالایی ندارند، اما می‌توانند روی بخشی از زمین که به سمت خورشید است تاثیر داشته باشد.

تقریبا ۳۰۰ فلر خورشیدی نوع M در هر دوره خورشید رخ می‌دهد که احتمال چنین رخدادهایی در نزدیکی اوج این دوره بیشتر می‌شود و در حال حاضر، به نظر می‌رسد که به دوره خورشیدی جالب‌تری رسیده‌ایم که از دوره قبلی فعال‌تر است و به این ترتیب می‌توانیم فعالیت‌هایی از خورشید را ببینیم که در ۲۰ سال گذشته اتفاق نیفتاده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی