ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
علمی

موشک غیرقابل کنترل اسپیس ایکس در مسیر برخورد با ماه قرار دارد

موشکی که سال‌ها قبل توسط شرکت اکتشافات فضایی ایلان ماسک یعنی «اسپیس ایکس» به فضا پرتاب شده هم اکنون پس از گذشت چندین سال در مسیر ماه قرار دارد و گفته می‌شود در صورت برخورد ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

موشکی که سال‌ها قبل توسط شرکت اکتشافات فضایی ایلان ماسک یعنی «اسپیس ایکس» به فضا پرتاب شده هم اکنون پس از گذشت چندین سال در مسیر ماه قرار دارد و گفته می‌شود در صورت برخورد با آن منفجر می‌شود و تاثیرات کوچکی روی سطح ماه به جا می‌گذارد.

طبق گزارش منتشر شده، موشک فالکون 9 این شرکت در سال 2015 برای ارسال یک ماهواره هواشناسی فضایی به فضا پرتاب شد و پس از اتمام ماموریت خود، به دلیل عدم وجود سوخت کافی برای بازگشت به زمین و فقدان انرژی لازم برای فرار از گرانش سیستم زمین-ماه، هم اکنون در فضا باقی مانده است.

به گفته «جاناتان مک‌داول» اخترشناس شناخته شده مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان مستقر در ایالات متحده، این اولین برخورد کنترل نشده یک موشک با ماه خواهد بود که البته تاثیر جزئی به همراه خواهد داشت. او همچنین توضیح می‌دهد از سال 2015 تاکنون این موشک توسط نیروهای گرانشی مختلف زمین، ماه و خورشید جابجا شده است و این مسیر حرکت آن را تا حدودی «نامنظم» کرده است.

موشک اسپیس ایکس چه زمانی به ماه برخورد می‌کند؟

اسپیس ایکس

برخورد موشک اسپیس ایکس با ماه قرار است در تاریخ 4 مارس (13 اسفند) اتفاق بیفتد و پس از تماس با سطح ماه منفجر خواهد شد. هرچند تاثیرات ناشی از این انفجار بسیار ناچیز خواهند بود اما حفره‌های بزرگ و عمیقی روی سطح ماه ایجاد خواهد کرد.

طبق گفته کارشناسان، به احتمال زیاد این اولین باری خواهد بود که یک قطعه سخت افزاری فضایی به طور ناخواسته به ماه برخورد خواهد کرد، زیرا در طول ماموریت‌های بین سیاره‌ای، معمولا بخش بالایی یک موشکی به مدار خورشید مرکزی فرستاده می‌شود تا از زمین و ماه دور بماند.

همچنین کارشناسان توضیح می‌دهند که محل دقیق این برخورد به دلیل تاثیر غیرقابل پیش‌بینی «فشار نور خورشید» روی موشک و «ابهام در اندازه‌گیری دوره‌های چرخش» مشخص نخواهد بود و همچنین احتمالا این برخورد از زمین قابل مشاهده نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی