ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر اگزینوس 2200 و دیمنسیتی 9000

در حالی که نزدیک به یک ماه از سال 2022 گذشته، می‌دانیم پرچمدارهای اندرویدی در سال جاری میلادی به چه تراشه‌هایی مجهز می‌شوند. در حالی که کوالکام و مدیاتک اواخر 2021 از چیپ‌های جدیدشان، اسنپدراگون ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

در حالی که نزدیک به یک ماه از سال 2022 گذشته، می‌دانیم پرچمدارهای اندرویدی در سال جاری میلادی به چه تراشه‌هایی مجهز می‌شوند. در حالی که کوالکام و مدیاتک اواخر 2021 از چیپ‌های جدیدشان، اسنپدراگون 8 نسل یک و دیمنسیتی 9000 رونمایی کردند، سامسونگ چند روز پیش دست به چنین کاری زد و تراشه اگزینوس 2200 را معرفی کرد. در این مطلب می‌خواهیم اسنپدراگون 8 نسل 1 را در برابر اگزینوس 2200 و دیمنسیتی 9000 قرار دهیم تا ببینیم روی کاغذ این تراشه‌ها چه قابلیت‌هایی دارند.

سامسونگ اگرچه از اگزینوس 2200 رونمایی کرده و بخشی از ویژگی‌هایش را هم منتشر کرده، اما اطلاعاتی درباره عملکردش در اختیار علاقه‌مندان قرار نداده و همچنین از مشخصات کاملش مانند فرکانس هسته‌‌ها بی‌اطلاعیم. انتظار می‌رود سامسونگ در نزدیکی زمان معرفی گوشی‌های سری گلکسی S22 یعنی 20 بهمن، اطلاعات بیشتری درباره این تراشه منتشر کند. در ادامه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را با اگزینوس 2200 و دیمنسیتی 9000 مدیاتک مقایسه می‌کنیم.

مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر اگزینوس 2200 و دیمنسیتی 9000

در جدول زیر مشخصات فنی این سه تراشه پرچمدار دنیای اندروید برای سال 2022 را مشاهده کنید:

مدیاتک دیمنسیتی 9000کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1سامسونگ اگزینوس 2200
CPUیک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز
سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز
چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.80 گیگاهرتز
یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3 گیگاهرتز
سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز
چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.80 گیگاهرتز
یک هسته Cortex-X2
سه هسته Cortex-A710
چهار هسته Cortex-A510
GPUArm Mali-G710 MC10آدرنو 730Xclipse 920 با معماری RDNA2 شرکت AMD
نمایشگررزولوشن فول اچ‌دی پلاس با رفرش ریت 180 هرتزرزولوشن +QHD با رفرش ریت 144 هرتز
رزولوشن 4K با رفرش ریت 60 هرتز
رزولوشن +QHD با رفرش ریت 144 هرتز
رزولوشن 4K با رفرش ریت 120 هرتز
یادگیری ماشینیAPU 5.0 با شش هستهHexagonNPU دو هسته‌ای با DSP
مودمدانلود با سرعت 7 گیگابیت بر ثانیه (زیر 6 گیگاهرتز)دانلود با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه (موج میلی‌متری)دانلود با سرعت 7.35 گیگابیت بر ثانیه (موج میلی‌متری)
دانلود با سرعت 5.1 گیگابیت بر ثانیه (زیر 6 گیگاهرتز)
دوربین320 مگاپیکسلی تکی - سه گانه 32 + 32 + 32 مگاپیکسلی
ضبط با رزولوشن 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه
200 مگاپیکسلی تکی - دوگانه 64 + 32 مگاپیکسلی - سه گانه 36 + 36 + 36 مگاپیکسلی
ضبط HDR با رزولوشن 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه
200 مگاپیکسلی تکی - دوگانه 64 + 36 مگاپیکسلی
ضبط با رزولوشن 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه - ضبط با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه
پخش ویدیو8K با دیکد H.265 ،H.264 ،VP9 و AV18K با دیکد H.264 ،H265 و VP9 8K با دیکد H.265 ،H.264 ،VP9 و AV1
رمLPDDR5XLPDDR5LPDDR5
ارتباطاتبلوتوث 5.3 - وای فای 6Eبلوتوث 5.2 - وای فای 6E-
لیتوگرافی4 نانومتری TSMC4 نانومتری سامسونگ4 نانومتری سامسونگ

جدول بالا یک دید کلی از ویژگی‌های این تراشه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد و همچنین می‌توانید به تفاوت‌ها و شباهت‌ها میان آن‌ها پی ببرید. اما بیایید نگاه دقیق‌تری به برخی قابلیت‌های آن‌ها داشته باشیم.

نسل بعدی CPU و GPU

اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر اگزینوس 2200

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، تمام این تراشه‌ها به جدیدترین هسته‌های پردازشی ARM با معماری Armv9 مجهز شده‌اند. بطو دقیق‌تر تمام آن‌ها یک هسته قدرتمند Cortex-X2، سه هسته میان‌رده Cortex-A710 و چهار هسته کم‌مصرف Cortex-A510 دارند. برخلاف تراشه تنسور که از پیکربندی 2 + 2 + 4 هسته بهره می‌برد و دو هسته قدرتمند Cortex-X1 دارد، سایر تراشه‌های پرچمدار پیکربندی 1 + 3 + 4 هسته را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

از آنجایی که در تراشه‌های سامسونگ، کوالکام و مدیاتک با پیکربندی یکسان 1 + 3 + 4 روبه‌رو هستیم، انتظار داریم که عملکرد آن‌ها در یک سطح باشد. البته همه چیز به پیکربندی بستگی ندارد و باید فرکانس، میزان حافظه کش و همچنین لیتوگرافی را هم مدنظر قرار دهیم. در حالی که تمام این تراشه‌ها با معماری 4 نانومتری تولید می‌شوند، مدیاتک از فناوری TSMC استفاده می‌کند که عملکرد بالاتری دارد.

در میان این تراشه‌ها، تنها نماینده مدیاتک از رم سریع‌تر LPDDR5X پشتیبانی می‌کند، اما شاید سازنده‌ای که به سراغ این چیپ می‌رود، علاقه‌ای به استفاده از این رم در محصولش نداشته باشد که در اینصورت دیگر با مزیتی روبه‌رو نیستیم.

از هسته‌های پردازشی یا CPU که بگذریم، به بخش جالب ماجرا می‌رسیم یعنی پردازشگر گرافیکی یا GPU. هرکدام از تراشه‌های مورد بحث ما، از GPU متفاوتی بهره می‌برد که البته تمام آن‌ها عملکرد بهتری نسبت به نسل گذشته‌شان از خود نشان می‌دهند. مدیاتک برای دیمنسیتی 9000 به سراغ پردازشگر گرافیکی Mali-G710 MC10 خود Arm رفته که نسبت به GPU اسنپدراگون 888، تا 35 درصد عملکرد بهتری دارد. در مقابل کوالکام از پردازشگر گرافیکی آدرنو 730 استفاده کرده که نسبت به نسل قبلی‌اش، تا 30 درصد عملکرد بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با استفاده سامسونگ از معماری گرافیکی AMD، امسال بیش از هر زمان دیگری با اختلاف عملکرد GPUها روبه‌رو می‌شویم

امسال با یک تغییر بزرگ در دنیای GPU تراشه‌های موبایل روبه‌رو هستیم که آن، همکاری سامسونگ با AMD، سازنده بزرگ کارت‌های گرافیک است. کره‌ای‌ها در اگزینوس 2200 از پردازشگر گرافیکی Xclipse 920 استفاده کرده‌اند که مبتنی بر معماری RDNA2 شرکت AMD است، همان معماری که در کنسول‌های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و همچنین کارت‌های گرافیک قدرتمند PC به چشم می‌خورد. این تراشه به عنوان یک پیشرفت بزرگ در دنیای چیپ‌های موبایل، از رهگیری پرتو مبتنی بر سخت افزار بهره می‌برد که عملکرد بالاتری نسبت به دیمنسیتی 9000 با چنین قابلیتی اما بطور نرم افزاری دارد. البته برای استفاده از چنین قابلیتی به بازی‌ها با امکان پشتیبانی از آن داریم.

اگرچه روی کاغذ به نظر می‌رسد سامسونگ دست بالا را دارد، اما از آنجایی که اطلاعی از عملکردش و همچنین مصرف انرژی‌اش نداریم، نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر دقیقی کنیم. البته از آنجایی که با هسته‌ها و فرکانس پایین‌تری نسبت به کنسول‌ها روبه‌رو هستیم، نباید انتظار عملکرد مشابهی میان پرچمدارهای مجهز به اگزینوس 2200 و کنسول‌های بازی باشیم. اگر شایعات صحت داشته باشند، سامسونگ به علت مشکلات گرمایی نتوانسته به هدفش مبنی بر فرکانس 1.9 گیگاهرتزی GPU دست پیدا کند و مجبور شده به سراغ فرکانس 1.29 گیگاهرتزی برود. با این حال همچنان باید منتظر عرضه دستگاه‌های مجهز به اگزینوس 2200 و انتشار نتایج بنچمارک‌ها بمانیم.

اگرچه نمی‌توانیم به شایعات اعتماد کنیم، اما با توجه به اینکه سامسونگ برنامه زمانی اولیه‌اش برای معرفی اگزینوس 2200 را به تعویق انداخت و با تاخیر از آن رونمایی کرد، شاید واقعا با دستکاری در GPU این تراشه روبه‌رو باشیم. همه چیز به‌زودی و با عرضه سری گلکسی S22 مشخص خواهد شد و می‌توانیم ببینیم پردازشگر گرافیکی اگزینوس 2200 در برابر اسنپدراگون 8 نسل 1 و دیمنسیتی 9000 چه عملکردی از خودش نشان می‌دهد.

ویژگی‌هایی که به پرچمدارهای اندرویدی 2022 می‌آیند

دیمنسیتی 9000

در حالی که این تراشه‌ها با GPUهای جدیدشان تجربه گیمینگ جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، سایر بخش‌های یک چیپ هم اهمیت بالایی دارد، از توانایی‌های عکاسی گرفته تا یادگیری ماشینی و شبکه. اگزینوس 2200، اسنپدراگون 8 نسل یک و همچنین دیمنسیتی 9000 در تمام این بخش‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

برای شروع به سراغ توانایی‌های عکاسی و فیلمبرداری این سخت افزارها می‌رویم. تمام این تراشه‌ها از سنسورهای دوربین با رزولوشن بالا، دوربین‌های دوگانه و سه‌گانه به صورت همزمان و فیلمبرداری 8K پشتیبانی می‌کنند. با این حال تنها اسنپدراگون 8 نسل 1 می‌تواند فیلمبرداری HDR با رزولوشن 8K را در اختیار کاربران قرار دهد و 240 عکس در حالت Burst بگیرد. با این حال برای پخش ویدیو، از دیکدر AV1 پشتیبانی نمی‌کند.

کوالکام، سامسونگ و مدیاتک به بهبود توانایی‌های پردازش تصویر اشاره کرده‌اند و از هوش مصنوعی برای این بخش استفاده می‌کنند. مدیاتک با استفاده از هوش مصنوعی قابلیت فیلمبرداری بوکه و کاهش نویز بهبودیافته را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در حالی که کوالکام توانایی‌های عکاسی در شب و HDR را بهبود داده است. با وجود تفاوت‌های توانایی‌های عکاسی و فیلمبرداری این تراشه‌ها، قطعات دوربین و ویژگی‌های نرم افزاری که سازندگان برای گوشی‌های هوشمندشان درنظر می‌گیرند، می‌توانند تفاوت اصلی را ایجاد کند.

تمام این تراشه‌ها روی هوش مصنوعی و قابلیت‌های دوربین تمرکز کرده‌اند

در بخش هوش مصنوعی، هر سه کمپانی ادعاهای خاصی را درباره عملکرد تراشه‌شان مطرح کرده‌اند. کوالکام می‌گوید عملکرد تنسور Hexagon DSP بهبود دو برابری داشته که می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. سامسونگ هم به افزایش دو برابری عملکرد تراشه جدیدش در زمینه یادگیری ماشینی نسبت به نسل قبلی خبر داده. اما در این میان، مدیاتک ادعای بزرگتری را مطرح کرده: 4 برابر عملکرد بالاتر و 4 برابر مصرف انرژی بهینه‌تر نسبت به نسل قبلی. ترجمه این گفته‌ها در دنیای واقعی به وظایف مدنظر کاربران بستگی دارد، با این حال هر سه کمپانی می‌خواهند بالاترین عملکرد را در زمینه عملکرد هوش مصنوعی موبایل ارائه کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که سازندگان تراشه در این نسل روی آن تمرکز کرده‌اند، امنیت است. در همین راستا کوالکام از موتور مدیریت اعتماد جدید سازگار با Android Ready SE بهره می‌برد. بطور مشابه، اگزینوس 2200 هم از المان امنیتی مجتمع بهره می‌برد که می‌تواند داده‌ها را تایید کند. پلتفرم‌های ایمن‌تر می‌توانند به‌زودی حکم کلید خودرو، گواهی رانندگی و سایر مدارک هویتی را پیدا کنند.

نسل بعدی ارتباطات

اسنپدراگون 8 نسل 1

همانطور که می‌توان از یک تراشه پرچمدار در سال 2022 انتظار داشت، تمام آن‌ها از مودم 5G بهره می‌برند و سرعت دانلود آن‌ها بطور تئوری از 7 گیگابیت بر ثانیه عبور می‌کند. کوالکام و سامسونگ مدعی‌اند که سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما دستیابی به این سرعت شرایط خاص خودش را می‌طلبد. برای مثال سامسونگ از هر دو ارتباط 4G و 5G استفاده می‌کند، اما در آینده که شبکه‌ها همگی به 5G مهاجرت می‌کنند، چنین موضوعی دیگر امکان‌‌پذیر نخواهد بود.

مدیاتک هنوز یک تراشه پرچمدار با پشتیبانی از 5G موج میلی‌متری ندارد

شاید اصلی‌ترین تفاوت میان این تراشه‌ها، عدم پشتیبانی تراشه مدیاتک از 5G موج میلی‌متری باشد که استفاده از آن را در بازار برخی کشورها مانند ایالات متحده محدود می‌کند. در حال حاضر اطلاعی از نسخه‌های وای فای و بلوتوث مورد پشتیبانی اگزینوس 2200 نداریم، اما با توجه به نسل قبلی انتظار می‌رود حداقل از وای فای ۶ و بلوتوث 5.2 پشتیبانی کند تا یک تجربه بی‌سیم کامل را در اختیار کاربران قرار دهد. هر دو نماینده کوالکام و مدیاتک از وای فای 6E پشتیبانی می‌کنند، در حالی که تنها دیمنسیتی 9000 قادر به پشتیبانی از بلوتوث 5.3 است.

اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر اگزینوس 2200 و دیمنسیتی 9000: جمع‌بندی

اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر اگزینوس 2200

امسال تراشه‌های پرچمدار توانمندتر از همیشه هستند و همچنین به نظر می‌رسد اختلاف میان آن‌ها کمتر شده، البته همین موضوع شرکت‌ها را به سمت فناوری‌های اختصاصی حرکت داده است. برای مثال سامسونگ برای اولین بار با AMD برای پردازشگر گرافیکی تراشه‌اش همکاری داشته و بسیاری از علاقه‌مندان منتظر اطلاع از عملکرد دقیق این GPU هستند. مدیاتک، شرکتی که قبلا نتوانسته بود در زمینه تراشه‌های پرچمدار با کمپانی‌های بزرگ رقابت چندانی را شکل دهد، امسال قدرتمندتر از همیشه ظاهر شده و می‌خواهد چیپ‌های رقیب را به چالش بکشد.

با وجود اینکه تمام شرکت‌ها از عملکرد بالای تراشه‌شان حرف می‌زنند، هنوز نمی‌دانیم آن‌ها در زمینه مدیریت دما و همچنین مصرف انرژی دقیقا چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند. برای اطلاع از این موارد، باید منتظر عرضه گوشی‌های مجهز به آن‌ها باشیم. در ماه‌های اولیه سال 2022 محصولات مجهز به این تراشه‌ها روانه بازار خواهند شد و می‌توانیم ببینیم سامسونگ، کوالکام و مدیاتک امسال چگونه بازار گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را شکل می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی