ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه بیتا NFT
فناوری ایران

آیین رونمایی از اولین پلتفرم ایرانی صدور شناسنامه دیجیتال آثار هنری برگزار می‌شود

آیین رونمایی سامانه «بی‌تا» به عنوان اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری در قالب توکن‌های NFT ، دوشنبه 11 بهمن ماه در موزه ارتباطات تهران برگزار می‌شود. شرکت ققنوس برای نخستین بار در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۵

آیین رونمایی سامانه «بی‌تا» به عنوان اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری در قالب توکن‌های NFT ، دوشنبه 11 بهمن ماه در موزه ارتباطات تهران برگزار می‌شود.

شرکت ققنوس برای نخستین بار در کشور، اقدام به راه‌اندازی سامانه احراز اصالت دیجیتال و انتشار آثار هنری کرده است. این سامانه در اولین گام، با همکاری گالری‌های هنری «ترانه باران»، «هاتف سحر»، «ایده» و «شلمان»، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان کشور را احراز اصالت هنری و در قالب اثر هنری دیجیتال، منتشر و رونمایی می‌کند.

از جمله آثار هنرمندان شناخته‌شده‌ای که در این مجموعه ارائه می‌شود، می‌توان به «بهمن محصص» نماینده شاخص هنر مدرن ایران، صادق تبریزی از پیشروان مکتب نقاشی سقاخانه، «نصراله افجه‌ای» از چهره‌های شاخص نقاشی‌خط، همچنین «حسن روح‌الامین» چهره سال هنر انقلاب اشاره کرد.

عنوان سامانه «بی‌تا» اشاره به یکتایی و بی‌مانندی آثار هنری پس از احراز اصالت و صدور گواهی بر بستر «فناوری دفترکل توزیع‌شده» (بلاک‌چین) دارد که علاوه بر سندیت‌بخشی، حافظ حق مالکیت آفریننده و مانع کپی‌برداری از آثار هنری خواهد بود.

ققنوس پیش از این با همکاری کتابخانه ملی ایران در طرحی به نام گنج‌مان اقدام به صدور شناسنامه دیجیتالی میراث مستند مبتنی بر «توکن بی‌تا» کرده بود.

گفتنی است این رویداد ساعت 9 و 30 دقیقه روز دوشنبه 11 بهمن ماه در موزه ارتباطات تهران واقع در خیابان امام خمینی(ره)، ضلع غربی مجموعه باغ ملی برگزار می‌شود.

اما NFT یا «ارز غیرقابل معاوضه» چیست؟ NFT مخفف کلمه «Non-Fingible Token» یا ارز غیرقابل معاوضه است. برای درک بهتر بایستی بدانید بیت کوین یک ارز قابل معاوضه است یعنی بیت کوینی که شما دارید، با بیت کوینی که میلیون‌ها آدم دیگر دارند هیچ تفاوتی ندارد و دقیقا به یک مقدار ارزش دارند. اما NFT به این شکل نیست.

از همین روی دارایی دیجیتال شما که در قالب یک NFT ذخیره کرده‌اید، تنها یک نمونه از آن وجود دارد و اگر به هر دلیلی شما آن را به فروش برسانید، دیگر نمونه آن را نخواهید داشت. جهت آشنایی هر چه بیشتر با NFT می‌توانید ویدئویی که در ادامه برایتان قرار داده‌ایم را تماشا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی