ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نورالینک
علمی

ابراز نگرانی دانشمندان در مورد تراشه مغزی نورالینک ایلان ماسک

در حالی که به باور ایلان ماسک، استارتاپ توسعه‌دهنده رابط مغز کامپیوتر «نورالینک» آینده تعاملات انسان با فناوری را شکل می‌دهد، بسیاری از کارشناسان با او هم عقیده نیستند و درباره تراشه این استارتاپ، ابراز ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

در حالی که به باور ایلان ماسک، استارتاپ توسعه‌دهنده رابط مغز کامپیوتر «نورالینک» آینده تعاملات انسان با فناوری را شکل می‌دهد، بسیاری از کارشناسان با او هم عقیده نیستند و درباره تراشه این استارتاپ، ابراز نگرانی می‌کنند.

محققان و دانشمندان به تازگی با نشریه The Daily Beast مصاحبه کرده‌اند تا نگرانی‌های خود نسبت به هدف ماسک برای اتصال مغز انسان به رایانه را بیان کنند. به طور خلاصه، نگرانی اصلی آن‌ها به تاثیر غول‌های فناوری بر ذهن انسان مربوط می‌شود.

نگرانی دانشمندان نسبت به برنامه‌های نورالینک

نورالینک

دکتر «کارولا کریتمر»، استادیار تاریخ پزشکی و اخلاق زیستی دانشگاه ویسکانسین به این نشریه گفت:

فکر نمی‌کنم خرد جمعی کافی درباره چشم‌انداز کلی این فناوری در هنگام در دسترس قرار گرفتن وجود داشته باشد.

از طرفی دیگر، استانداردهای اخلاقی پیرامون فناوری‌هایی مانند نورالینک ناشناخته هستند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان نگران هستند این محصولات که ظاهرا برای کمک به افراد دارای معلولیت طراحی شده‌اند، چگونه برای کسب سود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکتر «ال. سید جانسون»، دانشیار مرکز اخلاق زیستی و علوم انسانی دانشگاه ایالتی نیویورک در این رابطه توضیح می‌دهد:

اگر هدف نهایی استفاده از داده‌های مغزی به دست آمده برای دستگاه‌های دیگر یا استفاده از این دستگاه‌ها برای چیزهای دیگری مانند راندن خودرو باشد، پس احتمالا بازار بسیار بسیار بزرگتری وجود داشته باشد.

نورالینک

کریتمر نیز در ادامه به همین موضوع اشاره کرده. هرچند او اعتقاد دارد که این فناوری می‌تواند باعث تغییر زندگی افراد فلج شود اما به Daily Beast توضیح داد که پتانسیل آن برای استفاده مصرف‌کننده «نگرانی‌های اخلاقی زیادی را ایجاد می‌کند».

برخی از کارشناسان همچنین معتقدند که ماسک وعده‌های دروغین می‌دهد و برای کسب درآمد و پول دست به هر کاری می‌زند. دکتر «لورا کابررا»، محقق اخلاق اعصاب می‌گوید:

کمپانی‌ها و مالکان آن‌ها به نوعی نمایش‌پرداز هستند. آن‌ها ادعاهای اغراق آمیز خود را مطرح می‌کنند که فکر می‌کنم خطرناک است، زیرا مردم گاهی اوقات به صورت کورکورانه آن‌ها را باور می‌کنند.

دانشمندان در حالی نگرانی‌های خود را مطرح کرده‌اند که استارتاپ ایلان ماسک درحال آماده شدن برای انجام آزمایش‌های بالینی روی انسان و نصب این تراشه‌ها در مغز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • majidsartipi
    majidsartipi | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

    یه روزی میشه که داخل مغز تراشه ای میزان که تمامی اطلاعاتی که درمورد زبان و گویش هست همان لحظه یاد بگیری مثل تو چین سفر کنید همان جا با زبان چینی شروع کنی به صحبت کردن.. خیلی کمک میکنه به ارتباط برقرار با کن جهان

  • Mr nobody Unknow
    Mr nobody Unknow | ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

    محض آگاهی الان هم در سطح جهان به دلیل بیماری‌های همچون پارکینسون افسردگی شدید وحتی وسواس به شدت سخت در سر بیماران ایمپلنت‌های خاص کار گذاشته میشه میخوام به اون کسانی که دم از اخلاق زیستی حقوق انسانی می‌زنند بگم که کدوم یک از شما تاحالا دچار بیمارهای همچون افسردگی ویا شدید ترین نوع دوقطبی یا شیزوفرنی والا ماشالله بیماری عصبی مغزی شدید یا عزیزتون ازاین بیماری‌ها یا به کلمه واقعی بلاها مبتلا شدند آیا درد شدید آنهارا حس میکنید بنده که خودم مبتلا به افسردگی وسواس ودوقطبی هستم از۱۷ سالگی تا کنون که ۳۵ سالم هستد دارم رنج میبرم غیر از اون به دلیل مصرف طولانی مدت داروهای اعصاب وفشار بیماری مبتلا به پرفشا

    • Mr nobody Unknow
      Mr nobody Unknow | ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

      میخواستم مطلب رو کامل کنم به پرفشاری خون مشکلات غدد وهورمونی شدم حالا که یک انسان آزاد روشنفکر پیدا شده که میخواد بساط این بیماری‌های دماغی رو حل کنه دانسته یا ندانسته شروع به شعار دادن ونطر دادن سخیفانه می‌کنند امان از بی سوادی نادانی بنده نه تنها حاضر به قرار دادن این تراشه ها در مغزم هستم غیر ازآن خواستار وداوطلب برای تقدیم مغز وطرز فکر کردن خود قبل وبعد از قرار دادن تراشه ها در سرم هستم وقرار دادن خود به عنوان مدل آزمایشی برای اعتلای زندگی این بیماران وهم چنین بالا بردن توانایی مغز خود هستم به امید اندکی مطالعه وگسترش آگاهی آن روز دیر نیست

  • farhad hamayon
    farhad hamayon | ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

    اگر من را برای آزمایش ببره من حاضرم تا برای آزمایش بروم چونکه این یک کمک به بشر است

مطالب پیشنهادی