ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هرآنچه تا به امروز درباره زیرسویه BA.2 کرونا امیکرون می‌دانیم

در اواخر 2021، کرونا با گونه جدیدش به نام امیکرون جهان را دوباره با یک شوک جدید روبه‌رو کرد. اما این تمام ماجرا نبود، چرا که در سال 2022 سروکله زیرسویه جدید امیکرون در بسیاری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

در اواخر 2021، کرونا با گونه جدیدش به نام امیکرون جهان را دوباره با یک شوک جدید روبه‌رو کرد. اما این تمام ماجرا نبود، چرا که در سال 2022 سروکله زیرسویه جدید امیکرون در بسیاری از کشورها پیدا شده است. این زیرسویه کرونا امیکرون BA.2 نام دارد. در این مطلب می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به این زیرسویه و داده‌هایی که تا به امروز درباره آن منتشر شده، داشته باشیم.

زیرسویه BA.2 کرونا امیکرون چیست؟

BA.2 در حقیقت یک زیرسویه امیکرون است که از همان ابتدا وجود داشته. از امیکرون برای توصیف خانواده‌ای از سویه‌ها استفاده می‌شود که در نوامبر 2021 سروکله‌اش پیدا شد و کم کم جهان را دربر گرفت. اکثر موارد ابتلا به کرونا امیکرون مربوط به یکی از واریانت‌ها به نام BA.1 می‌شود، اما حالا بیشتر نام BA.2 به گوش می‌رسد.

کرونا امیکرون BA.2

BA.2 از 32 جهش یکسان با BA.1 بهره می‌برد، اما 28 جهش متفاوت هم دارد. اولین نمونه BA.2 در اواسط نوامبر در آفریقای جنوبی جمع‌آوری شد و حالا در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده با سرعت بالایی در حال شیوع است. البته ایالات متحده در این میان تنها نیست و کشورهای بریتانیا، آلمان و دانمارک با افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به این زیرسویه روبه‌رو هستند که به‌زودی به گونه غالب تبدیل می‌شود.

آیا باید نگران کرونا BA.2 باشیم؟

اگر واکسن نزده باشید یا اینکه به امیکرون مبتلا نشده باشید، جواب این سوال مثبت است. اگرچه گفته می‌شود امیکرون خطر کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد و کمتر افراد با ریسک بستری شدن در بیمارستان و مراقبت‌های ویژه روبه‌رو می‌شوند، اما تضمینی برای این موضوع وجود ندارد و حتی شاید با چندین بار ابتلا به آن، خطر مرگ هم افراد را تهدید کند.

اما اگر بطور کامل واکسینه شده باشید، مخصوصا اگر دوز سوم یا تقویتی را دریافت کرده باشید، خطر بسیار کمتری شما را تهدید خواهد کرد.

آیا در صورت ابتلا به امیکرون، می‌توان دوباره به BA.2 مبتلا شد؟

در حال حاضر جواب قطعی این سوال را نمی‌دانیم، اما به باور برخی کارشناسان اگر فردی به BA.1 مبتلا شده باشد، احتمال ابتلایش به زیرسویه BA.2 کرونا امیکرون کم است. مخصوصا اگر سه دوز واکسن را دریافت کرده باشید، احتمال کمی وجود دارد که دوباره به BA.2 مبتلا شوید.

کرونا امیکرون

اگرچه نمی‌توان بطور قطعی ابتلای مجدد به BA.2 را رد کرد، اما به باور برخی متخصصان احتمال چنین موضوعی پایین است. به اعتقاد آن‌ها آنتی‌بادی‌هایی که در اثر ابتلا به BA.1 ایجاد می‌شوند، احتمالا در برابر BA.2 واکنش مناسبی از خودشان نشان خواهند داد.

اثربخشی واکسن روی کرونا امیکرون BA.2

طبق داده‌هایی که از سوی آژانس سلامت بریتانیا منتشر شده، واکسن‌های کنونی در برابر BA.2 عملکرد بهتری نسبت به BA.1 دارند. این آژانس می‌گوید که 3 دوز واکسن کرونا تا 70 درصد از ابتلای علائم‌دار BA.2 جلوگیری می‌کند، البته این میزان مربوط به دو هفته پس از تزریق دوز بوستر می‌شود. این در حالی است که سه دوز واکسن تا 63 درصد روی BA.1 اثربخشی دارد.

کرونا امیکرون BA.2

به گفته بریتانیا، افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، مقاومت کمتری در برابر این زیرسویه امیکرون دارند. بریتانیا می‌گوید 25 هفته پس از تزریق دو دوز واکسن، اثربخشی روی BA.2 به 13 درصد و روی BA.1 به 9 درصد می‌‌رسد. این داده‌ها بر اساس واکسن‌های مختلف تزریق شده در بریتانیا بدست آمده‌اند.

BA.2 می‌تواند جهان را دچار شوک جدیدی کند؟

با توجه به اینکه هم اکنون جهان با گونه امیکرون دست‌وپنجه نرم می‌کند، احتمال شیوع موج جدیدی از کرونا توسط BA.2 بعید است. احتمالا تنها کاری که می‌تواند این زیرسویه انجام دهد، طولانی‌تر کردن حیات امیکرون خواهد بود. دلیل این موضوع، سرعت شیوع بالاتر BA.2 بر اساس برخی پژوهش‌ها است که می‌تواند در مدت زمان کمتری، افراد بیشتری را آلوده کند.

آیا امیکرون BA.2 از BA.1 خطرناک‌تر است؟

طبق شواهدی که در حال حاضر وجود دارد، BA.2 نسبت به BA.1 احتمالا خطرناک‌تر نیست و منجر به بیماری وخیم‌تر نمی‌شود، با این حال احتمالا تا 50 درصد سرعت شیوع بالاتری دارد. اگرچه شاید BA.2 خودش وضعیت افراد را وخیم‌تر نکند، اما سرعت گسترش بالاتر به معنای ابتلای شمار بیشتر افراد و فشار بالاتر به سیستم‌های درمانی است، حتی اگر وضعیت افراد وخیم نشود.

کرونا امیکرون BA.2

با وجود تمام این گفته‌ها، از آنجایی که در بسیاری از کشورها افراد دو دوز یا سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ایمنی مناسبی در برابر امیکرون دارند.

آیا BA.2 یک سویه پنهان‌کار است؟

برخی افراد ادعا می‌کنند که BA.2 یک گونه پنهان‌کار است، چرا که تست‌ها نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. با این حال طبق داده‌ها، هردو تست سریع و PCR می‌توانند BA.2 را مانند سایر واریانت‌ها تشخص دهند.

با توجه به اینکه BA.2 اخیرا مورد توجه قرار گرفته، اطلاعات کامل و دقیقی درباره آن نداریم و احتمال تغییر در اطلاعات این مقاله وجود دارد. بنابراین همچنان باید منتظر انتشار گزارش‌ها و پژوهش‌های جدید باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی