ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

انتشار تصویر یکی از دهانه‌های مریخ که شبیه یک کنده درخت با حلقه‌های داخلی است

حساب رسمی مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس که پروژه مشترکی از سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه است، در توییتر تصویر یکی از دهانه‌های مریخ را به اشتراک گذاشت که ظاهرا توسط آژانس فضایی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

حساب رسمی مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس که پروژه مشترکی از سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه است، در توییتر تصویر یکی از دهانه‌های مریخ را به اشتراک گذاشت که ظاهرا توسط آژانس فضایی اروپایی گرفته شده اما نکته جالب تشابه آن به یک کُنده درخت با حلقه‌های منحصر به فرد آن است.

سازمان فضایی اروپا در وبلاگ خود درباره این تصویر عجیب توضیح می‌دهد:

این تصویر را می‌توان به راحتی با یک کنده درخت با حلقه‌های متحدالمرکز مشخص خود اشتباه گرفت، در حالی که در واقع یک منظره چشمگیر از یکی از دهانه‌های مریخ است. حلقه‌های درختان تصوری از آب و هوای گذشته زمین ارائه می‌کنند و در همین حال الگوهای درون این دهانه نیز جزئیات زیادی از تاریخ سیاه سرخ را آشکار می‌کنند.

حلقه‌های دهانه مریخ

دانشمندان عقیده دارند که این دهانه عجیب و غریب مریخ مملو از رسوبات غنی یخ آب است، رسوباتی که از زمان‌های قدیم تاریخ این سیاره ایجاد شده بودند. آن‌ها فکر می‌کنند که این رسوباتِ دهانه برخوردی به دلیل تغییر شیب یا محور چرخش سیاره در طول زمان ایجاد شده است. شیب یا انحراف محوری یک سیاره، همانطور که در زمین اتفاق می‌افتد، باعث تغییرات فصلی می‌شود و انحراف مریخ در طول زمان نسبت به زمین کاملا تغییر کرده است.

به عبارت دیگر، حلقه‌ها و شکاف‌های قابل توجه دهانه احتمالا به دلیل تغییرات محیطی در طول زمان به وجود آمده است.

البته این اولین باری نیست که در سطح مریخ جسمی شبیه به درخت پیدا شده است. در سال 2017، یک کانال محبوب در یوتیوب که Paranormal Crucible نام دارد و معمولا ویدیوهایی مانند پدیده‌های عجیب نجومی مانند یوفوها را تولید می‌کند، ویدیویی را به اشتراک گذاشت که توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا به ثبت رسیده و ظاهرا بخشی از یک تنه درخت روی سطح مریخ دیده می‌شود.

با این وجود، در نهایت مشخص شد که این شیء عجیب و غریب موجود در سطح مریخ نیز یک سنگ بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین مرادی
    حسین مرادی | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    چرا آنقدر پیچیدش میکنید مریخ توسط فرا زمینی ها نابود شده به نظرتون اون آثار بمب و جنگ بینشون نیست؟

مطالب پیشنهادی