ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن داخلی بینی
سلامت

واکسن درون بینی جدید آنفلوانزا با ذرات نانو در مطالعات اولیه نویدبخش ظاهر شد

پژوهشگران دانشگاه جورجیا با کمک ذرات نانو واکسن جدیدی برای آنفلوانزا ساخته‌اند که درون بینی استفاده می‌شود و اثربخشی بسیار بالایی دارد. نتایج تحقیقات پیش‌بالینی آن‌ها نشان داده که این واکسن در مدل‌های حیوانی به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

پژوهشگران دانشگاه جورجیا با کمک ذرات نانو واکسن جدیدی برای آنفلوانزا ساخته‌اند که درون بینی استفاده می‌شود و اثربخشی بسیار بالایی دارد. نتایج تحقیقات پیش‌بالینی آن‌ها نشان داده که این واکسن در مدل‌های حیوانی به مدت بیش از 6 ماه واکنش ایمنی قدرتمندی ایجاد کرده است.

واکسن جدید دانشگاه جورجیا سیستم ایمنی را برای مقابله با یک جزء کوچک از ویروس آنفلوانزا آموزش می‌دهد. محققان در واکسن خود سیستم ایمنی را با بخشی از پروتئین سطحی ویروس آنفلوانزا به نام هماگلوتینین (HA) مواجه می‌کنند.

نوآوری دانشمندان دانشگاه جورجیا در ساخت یک نانوذره پیچیده بوده که می‌تواند آنتی‌ژن‌های ساقه پروتئین HA و چندین ساختار تقویت‌کننده دیگر را مقابل سیستم ایمنی قرار دهد. این نانوذره ابتدا از یک پلیمر به نام پلی‌اتیلن‌ایمین (PEI) ساخته می‌شود، سپس محققان ماده‌ای موسوم به CpG را به آن اضافه می‌کنند تا واکنش ایمنی تقویت شود.

واکسن داخلی بینی آنفلوانزا

«بائوژونگ وانگ»، یکی از نویسندگان مقاله‌ای که نتایج آن در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده، می‌گوید: «نانوذرات PEI-HA/CpG به عنوان کاندید واکسن آنفلوانزا پتانسیل‌های خوبی از خود نشان داده‌اند. ترکیب PEI و CpG در گروه نانوذرات PEI-HA/CpG موجب نوعی واکنش ایمنی چندوجهی می‌شود و محافظت قدرتمندی را به وجود می‌آورد. استفاده از CpG و آنتی‌ژن‌ها درون این نانوذره واکنش ایمنی سلولی را تقویت می‌کند.»

واکسن آنفلوانزا بیش از 6 ماه روی موش‌ها موثر بوده است

مطالعات اولیه روی موش‌ها نشان داده که این واکسن داخل بینی واکنش ایمنی خوبی ایجاد کرده و بیش از 6 ماه دوام آورده است. دیگر نویسنده این مقاله، «چونهانگ دانگ» می‌گوید این تحقیق مقدماتی نویدبخش است، اما همچنان باید کارهای بیشتری انجام شود تا واکسن برای مطالعات انسانی آماده شود. تحقیقات اولیه روی حیوانات نشان داده که این واکسن عوارض جانبی خطرناکی ندارد، اما برای شروع کارآزمایی‌های بالینی باید تدابیر ایمنی بیشتری لحاظ شود.

دانگ می‌گوید: «پلتفرم‌های نانوذره ویژگی‌های جذاب و پتانسیل‌های خوبی در زمینه تولید نسل بعدی واکسن‌های آنفلوانزا داشته‌اند. با این حال، هنوز چالش‌هایی پیش روی تحقیق و توسعه در زمینه واکسن‌های نانوذره وجود دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی