ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

NFT در صنعت بازی
کریپتوکارنسی

چرا NFTها تاثیر مثبتی روی دنیای بازی‌ها ندارند؟

NFT ها می‌توانند سیستم معامله و تبادل آیتم‌های شخصی‌سازی‌شده و سفارشی‌سازی شده در بازی‌ها را متحول کنند؛ اما دلایلی همچون ناپایدار بودن ارزش آن‌ها و آثار مخرب زیست‌محیطی جدی ناشی از استفاده از آن‌ها و ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

NFT ها می‌توانند سیستم معامله و تبادل آیتم‌های شخصی‌سازی‌شده و سفارشی‌سازی شده در بازی‌ها را متحول کنند؛ اما دلایلی همچون ناپایدار بودن ارزش آن‌ها و آثار مخرب زیست‌محیطی جدی ناشی از استفاده از آن‌ها و دلایل دیگری که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد، افراد و شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌سازی را در مورد استفاده از NFT ها در سیستم بازی‌ها مردد یا حتی منصرف کرده است.

توکن غیرقابل‌معاوضه (Non-fungible token) که با عناوینی همچون رمز غیر مثلی، رمز غیرقابل‌معاوضه و رمز کلید یکتا نیز از آن یاد می‌شود و به‌اختصار به آن NFT گفته می‌شود، یکی از جدیدترین دستاوردهای دنیای رمزنگاری است. NFT می‌تواند در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شود؛ از هنر و سرگرمی گرفته تا بازی.

صنعت بازی یکی از جدیدترین حوزه‌هایی است که فناوری NFT به آن راه یافته و افراد فعال در بخش‌های مختلف این حوزه ازجمله صاحبان استودیوهای مطرح بازی‌سازی و ناشران بازی از آن به‌خوبی استقبال کرده‌اند.

اما شاید از خود بپرسید کاربرد NFT در صنعت بازی چیست؟ شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌سازی وعده داده‌اند که این دارایی‌های دیجیتالی می‌توانند تجربه بازیکنان از بازی را بهبود دهند؛ اما واقعیت این است که بهره‌مندی از NFT هیچ تأثیر مثبتی در صنعت بازی ندارد و نمی‌تواند سیستم بازی‌های کامپیوتری را ارتقا دهد؛ اما دلیل این موضوع چیست؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال از زوایای مختلف پاسخ دهیم

NFT چیست؟

NFT

در یک جمله می‌توان گفت NFT ها اشیا یا دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد هستند. اجازه دهید برای درک بهتر این موضوع مثالی را بیان کنیم. تصور کنید یک فایل MP3 روی یک درایو از هارد کامپیوتر دارید و می‌خواهید یک کپی از آن در درایو دیگر ایجاد کنید، در چنین مواردی یا پس از راست‌کلیک روی فایل موردنظر گزینه copy و سپس در درایو مقصد راست کلیک و گزینه paste را انتخاب می‌کنید یا از گزینه Send to استفاده و درایو مقصد را انتخاب می‌کنید تا یک کپی از فایل در درایو مقصد ایجاد شود.

طبیعتاً این فایل MP3 غیرقابل‌معاوضه است؛ زیرا دو فایل کپی آن اساساً یکسان هستند و شما نمی‌توانید فایل کپی را از فایل اصلی تشخیص دهید. در ضمن علاوه بر شما هر فرد دیگری هم می‌تواند از این فایل استفاده کنند و به آن دسترسی داشته باشد

حال تصور کنید که چیز منحصربه‌فردتری مثل تابلوی مونالیزا را می‌خواهید؛ طبیعتاً هر فردی که در زمینه هنر نقاشی متخصص باشد یا واقعاً مشتاق این هنر باشد، به شما می‌گوید که نمی‌توانید عکس از این تابلو بگیرید یا یک نقاشی از روی آن بکشید و سپس ادعا کنید که نسخه‌ای که از این نقاشی در اختیار دارید، شبیه اصل آن است؛ بنابراین تابلوی مونالیزا را باید به‌عنوان یک شیء غیرقابل‌معاوضه در نظر بگیریم.

NFT ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که در بستری تحت عنوان بلاکچین به وجود آمده‌اند (ضرب شده اند یا به اصطلاح مینت شده‌اند). بلاکچین در حقیقت فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم است. اگر بخواهیم NFT ها را به مفهومی تشبیه کنیم که به‌سادگی قابل‌درک باشد، باید بگوییم آن‌ها مثل فایل‌های غیرقابل کپی یا مثل تابلوی مونالیزا غیرقابل‌معاوضه هستند.

البته فهم مفهوم عمیق و دقیق NFT به این سادگی نیست و زمانی که پایه و اساس این فناوری را در نظر بگیرید، قضیه پیچیده می‌شود (البته این موضوع برای تمام حوزه‌هایی که قصد داریم از NFT در آن‌ها استفاده کنیم، صدق نمی‌کند). NFT ها برای متمایز کردن اشیای دیجیتالی غیرقابل کپی از یکدیگر طراحی شده‌اند

نحوه استفاده از NFT در صنعت بازی

استفاده از NFT در صنعت بازی

بازی‌های ویدیوی و NFT ها می‌توانند از طریق دو روش با یکدیگر مرتبط شوند. NFT های قابل‌استفاده در بازی‌ در بسیاری از زمینه‌ها شبیه کالکشن NFT کونامی (مجموعه NFT) تحت عنوان Konami Memorial NFT Collection هستند که در سی و پنجمین سالگرد ساخت کسلوانیا (Castlevania) رونمایی و معرفی شد.

افرادی که این NFT ها را می‌خرند، یک مهر دیجیتالی دریافت می‌کنند که چیزی شبیه یک گواهینامه است و با استفاده از آن هنر پیکسلی خود یا یک ترک موسیقی یا کلیپ موردنظر خود را می‌سازند. NFT مزایای دیگری هم برای کاربر دارد. به‌عنوان‌مثال در مورد NFT های کونامی باید بگوییم در صورت استفاده از آن‌ها کونامی نام شما را در وب‌سایت خود درج می‌کند و فقط صاحب NFT می‌تواند محتوای آن را باز کند و ببیند.

درکل ویژگی‌های ارائه‌شده برای این نوع از NFT ها کاملاً استاندارد هستند و از یک مجموعه NFT خوب نیز جز این انتظار نمی‌رود؛ چه کالکشنNFT با بازی مرتبط باشد و چه نباشد. نوع دیگری از NFT نیز وجود دارد که به‌تازگی استفاده از آن در صنعت بازی آغاز شده است.

شرکت بازی‌سازی یوبی‌ سافت (Ubisoft) به‌تازگی نسخه آزمایشی از این NFT را در بازی Ghost Recon Breakpoint آغاز کرده است. شرکت بازی‌سازی اسکوئر انریکس (Square Enix) نیز تمایل خود را برای بهره‌مندی از این ایده نشان داده است.

یوبی‌سافت در پلتفرم یوبی‌ سافت کوارتز (Ubisoft Quartz) امکان خرید NFT های اختصاصی یوبی‌سافت به نام دیجیت (Digit) یا ادعای مالکیت آن‌ها را فراهم کرده است. دیجیت‌ها در بلاکچین تسوز (Tezos) به وجود آمده‌اند؛ اما این NFT ها که کاربرد زیادی ندارند و مثل سایر آیتم‌های موجود در بازی تنها برای شخصی‌سازی کاراکترها و محیط بازی ایجاد شده‌اند؛ تنها می‌توانند جهت ایجاد طراحی منحصربه‌فرد برای کاراکترها استفاده شوند؛ بنابراین نمی‌توان به‌صورت کاربردی از آن‌ها استفاده کرد.

یوبی‌ سافت کوارتز

NFT هایی که صرفاً برای تغییر ظاهر ایجاد شده‌اند با NFT های استاندارد قابل جمع‌آوری تفاوت دارند. هر دیجیت تنها برای مدت مشخصی برای خرید از طریق پلتفرم یوبی‌سافت در دسترس است و پس از اتمام این مدت‌زمان مشخص برای همیشه از بین می‌رود؛ بنابراین درصورتی‌که قصد دارید در آینده دیجیت خاصی را بخرید، تنها راه این است که فردی را پیدا کنید که قبلاً آن را خریده باشد.

با وجود اینکه اسکوئر انریکس هنوز به‌صورت رسمی برنامه‌های خود در رابطه با NFT را مطرح نکرده است. یوزکه ماتسو (Yosuke Matsuda)، مدیرعامل شرکت در نامه‌ای که به‌تازگی منتشر شده توضیح داده است که چگونه NFT می‌تواند برای افرادی که به‌منظور توزیع محتوا بازی می‌کنند، فرصت‌آفرینی کند؛ به‌عبارت‌دیگر از دیدگاه اسکوئر انریکس NFT می‌تواند برای محتواهایی که توسط گیمرها در بازی ایجاد شده‌اند، به‌منزله بخشی از یک بازار باشد.

ممکن است با خود بگویید چنین قابلیتی ویژگی بسیار خوبی است. حق با شما است و معامله کردن آیتم‌هایی با ظاهر شخصی‌سازی‌شده و سفارشی‌سازی‌شده یا محتوایی که در داخل فضای بازی ایجاد شده است، برای بسیاری از بازی‌ها قابلیت مفیدی به شمار می‌رود. به همین دلیل چنین سیستمی در بسیاری از بازی‌ها ایجاد شده است. در سیستم بلاکچین نیازی نیست چیزی که قبلاً ایجاد شده است، دوباره به وجود آید.

بازی‌هایی مثل Roblox، Counter-Strike: Global Offensive، Star Wars: The Old Republic و RuneScape تنها بخشی از بازی‌هایی هستند که در آن‌ها امکان معامله آیتم‌های آن‌ها بین گیمرها فراهم شده است.

مطمئناً سیستم معامله آیتم‌ها یا به‌عبارت‌دیگر «بازار» داخل بازی‌ها در تمام بازی‌ها یکسان نیست. در برخی از این سیستم‌ها امکان استفاده از پول واقعی وجود دارد در برخی از بازی‌های دیگر گیمرها می‌توانند از ارزهای مجازی مختص بازی استفاده کنند که تبدیل آن‌ها به پول واقعی نیز امکان‌پذیر است. در برخی از بازی‌ها هم تنها امکان استفاده از پول مجازی مختص آن بازی وجود دارد که تنها داخل بازی قابل‌استفاده هستند و امکان تبدیل آن‌ها وجود ندارد؛ اما ساختار پایه سیستم‌های معامله آیتم‌ها بین گیمر و نحوه کار آن‌ها در تمام بازی‌های یکسان است.

تولید محتوا در فضای بازی توسط بازیکنان ویژگی جدیدی نیست و در چند بازی مختلف چند روش متفاوت برای کسب درامد از طریق تولید محتوا در داخل فضای بازی ایجاد شده است.

چنانچه یک دنیای متاورس گسترده‌تر شود و فضاهای دیجیتالی ایجادشده بیشتر با یکدیگر ادغام شوند و ماندگارتر شوند، NFT ها می‌توانند در زمینه ایجاد تجارتی که تنها دیجیتال محور باشد، به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما در حال حاضر نیازی به استفاده از آن‌ها نداریم یا به بیان بهتر استفاده از آن‌ها ضروری نیست؛ زیرا بازی‌هایی که سازندگان و توسعه‌دهندگان آن‌ها قصد دارد در آن‌ها از NFT استفاده کنند، هنوز تا تبدیل‌شدن به یک متاورس واقعی فاصله زیادی دارند.

بازی متاورس

در حقیقت در حال حاضر دلایل زیادی برای استفاده نکردن از NFT ها وجود دارد که در ادامه در مورد برخی از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

دلایل عدم نیاز به NFT ها در سیستم بازی‌ها

اگر کمی در مورد رمزارزها اطلاع داشته باشید، می‌دانید که این ارزهای دیجیتالی وضعیت پایداری ندارد و ارزش آن‌ها همیشه در نوسان است؛ اگرچه رمزارزهایی که مدت‌زمان قابل‌توجهی از زمان ایجاد آن‌ها گذشته است و هنوز هم معامله می‌شوند (مانند بیت کوین)، قابل‌اعتمادتر هستند، اما در کل ارزش تمام ارزهای دیجیتالی می‌تواند در یک چشم به هم زدن از میزانی که در اوج خود قرار دارد، به‌اندازه بسیار زیادی کاهش یابد.

چنانچه ارزش رمزارزی که NFT موجود در بازی بر پایه آن ضرب شده است، به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، ارزش دارایی‌های دیجیتالی نیز به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند و مسلماً این موضوع عصبانیت و خشم بازیکنان و سرمایه‌گذاران این دارایی‌ها را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این اگرچه بازی‌هایی مثل Ghost Recon Breakpoint در حال حاضر محبوب هستند، اما آیا با خود فکر کرده‌اید وضعیت سیستم معامله آیتم‌ها بین گیمرهای این بازی در چهار یا پنج سال آینده چگونه خواهد شد؟. در ضمن احتمالاً یوبی‌سافت نیز سیستم‌های جدیدی در بازی‌های جدید و بازی‌های نسبتاً قدیمی ایجاد خواهد کرد که باعث جلب‌توجه بازیکنان به سمت آن‌ها و کنار‌گذاشته‌شدن سیستم‌های فعلی شود. امکان قطع سرورهای بازی Breakpoint برای همیشه نیز وجود دارد.

مطمئناً کسی نمی‌خواهد از NFT های طراحی‌شده برای تغییر ظاهر آیتم‌ها در بازی‌هایی که فعالیت‌ها برای همیشه متوقف شده است، استفاده کند

یکی دیگر از دلایل عدم ضرورت استفاده از NFT در سیستم بازی‌های کامپیوتری، تاثیراث بسیار مخرب ناشی از استخراج رمز ارزها روی محیط‌زیست است (همان‌طور که گفتیم NFT ها بر پایه رمز ارزها ایجاد می‌شود). استخراج رمزارزها نیازمند انرژی برق بسیار زیادی است و افزایش مصرف انرژی برق منجر به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی آلاینده (در بیشتر مناطق این چنین است) و درنتیجه افزایش تولید دی‌اکسید کربن می‌شود.

استخراج رمز ارز

استخراج بیت کوین و اتریوم به ترتیب باعث تولید ۶۰ میلیون و ۱۷ میلیون تن (میزان تقریبی) گاز دی‌اکسید کربن در سال می‌شود و کشوری که این میزان از گاز دی‌اکسید کربن را تولید کند، چهل و هشتمین کشور آلاینده تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ رمزارز وجود دارد، استخراج آن‌ها تهدید بسیار بزرگی برای سلامت محیط‌زیست جهان محسوب می‌شود.

وضعیت حال و آینده استفاده از NFT ها در سیستم بازی‌ها

در حال حاضر NFT ها هیچ ویژگی و قابلیت ارزنده‌ای برای گیمرها ایجاد نکرده‌اند؛ بنابراین با توجه به آثار بسیار مخرب استخراج رمزارزها روی محیط‌زیست، استفاده از آن‌ها در سیستم معامله بازی‌ها اصلاً معقول و منطقی نیست. پس چرا آن‌ها اکنون در سیستم بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند؟ به نظر می‌رسد این دارایی‌های دیجیتالی صرفاً برای کسب درآمد بیشتر از بازی‌ها استفاده می‌شوند و صحت داشتن این موضوع اصلاً دور از ذهن نیست.

می‌توان گفت زمینه استفاده از NFT ها در سیستم بازی‌های کامپیوتری عمداً فراهم شده است تا منتشرکنندگان بازی‌ها و مالکان استودیوهای بازی‌سازی بتوانند از طریق جدیدترین فناوری‌های صنعت بازی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و دارای کاربرد مفیدی نیستند، کسب درآمد کنند.

مطمئناً کسب درآمد هنگفت هدف خوبی برای فروش NFT ها محسوب می‌شود. به همین دلیل در سال ۲۰۲۱ آن‌ها فروش بالایی داشتند و مطمئناً فروش گسترده NFT ها در بخش‌های زیادی از اینترنت همچنان ادامه خواهد داشت و در آینده محبوبیت آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

استفاده از NFT در سیستم معامله بازی

مالکان استودیوهای بازی‌سازی در رابطه با سیستم‌های ایجادشده برای استفاده از NFT در صنعت بازی وعده‌های اغراق‌آمیزی داده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که این سیستم‌های ایجادشده بر پایه بهره‌مندی از بلاکچین، باعث ایجاد فرصت‌های خاص و استثنایی در بازی‌های محبوب می‌شود؛ اما همان‌طور که گفتیم قابلیت‌هایی که به‌واسطه بهره‌مندی از NFT ها در سیستم بازی ها ایجاد شده‌اند، هنوز دستاورد جدیدی محسوب نمی‌شوند.

درضمن برخی از افراد متخصص در مورد امکان‌پذیر بودن بهره‌مندی از قابلیت‌های بالقوه NFT ها در صنعت بازی مردد هستند. به‌عنوان‌مثال مایک شینودا (Mike Shinoda) موسیقی‌دان عضو گروه موسیقی لینکین پارک (Mike Shinoda)، پیش‌بینی کرده است که در آینده بازیکنان می‌توانند از یک ظاهر شخصی‌سازی‌شده برای کاراکترها در بازی‌های مختلفی که توسط ناشران مختلف، منتشر شده‌اند، استفاده کنند.

استفاده از NFT در صنعت بازی

چنین قابلیتی کاربردی و مفید است؛ اما متأسفانه در حال حاضر استودیوها و ناشران مختلف به این شکل با یکدیگر مشارکت ندارند و چنین سیستم مشترکی بین بازی‌ها وجود ندارد.

حتی اگر روزی ایجاد چنین سیستمی امکان‌پذیر شود، فرآیند ایجاد آن فرایند بسیار دشوار است و باید داده‌های ورودی زیادی توسط اعضای تیم‌های طراحی شرکت‌های بازی‌سازی مختلف در اختیار این سیستم قرار گیرد؛ بنابراین شکل‌گیری آن تقریباً بعید به نظر می‌رسد.

البته شاید در آینده وضعیت تغییر کند و چنین پروژه‌ای که تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد، عملی شود؛ اما نباید انتظار داشته باشید که NFT های قابل‌استفاده در بازی که آن‌ها را خریده‌اید، در حال حاضر در یک بازی در دسترس باشند، مگر اینکه آن‌ها را در داخل خود بازی خریده باشید. به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک مسئله خرید محتوا با استفاده از NFT در صنعت بازی موردتوجه قرار گیرد.

طبق اطلاعات ذکرشده در برآوردی که به‌تازگی انجام شده است یوبی‌سافت در ماه اخیر پس از اعلام راه‌اندازی پلتفرم کوارتز (Quartz) و آغاز فعالیت آن، تنها موفق شده پانزده NFT را از طریق ارائه‌دهندگان مستقل از یوبی‌سافت به فروش برساند؛ علاوه بر این توسعه‌دهندگان بازی Stalker 2 به دلیل واکنش منفی شدید کاربران در فضای آنلاین در رابطه با طرح‌های استفاده از NFT ها، این طرح‌ها را برای همیشه متوقف کرده‌اند.

اگرچه به نظر می‌رسد سایر استودیوهای بازی‌سازی مطرح نیز دیگر تمایلی بهره‌مندی از NFT در سیستم جدیدترین بازی‌های خود نیستند، اما امیدواریم تا زمانی که تمام مسائل مبهم در مورد NFT ها شفاف شود و پیشرفت قابل‌توجهی در این زمینه دیده شود، بازیکنان همچنان به مخالفت‌های سرسختانه خود در رابطه با استفاده از آن‌ها در سیستم بازی‌ها ادامه دهند و از سازندگان و توسعه‌دهندگان بازی بخواهند برخلاف متمایل بودن معدودی از بازیکنان برای استفاده از NFT در سیستم بازی، تغییرات جدی در این زمینه ایجاد کنند و تمام بازیکنان را ملزم به تبعیت از این تغییرات کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی