ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امیکرون BA.2
علمی

مطالعه محققان دانمارک: امیکرون BA.2 حدود 33 درصد مسری‌تر از BA.1 است

مطالعه‌ای در دانمارک دریافته زیرسویه کرونا امیکرون BA.2 که به سرعت در این کشور به سویه غالب تبدیل شده، نسبت به امیکرون اولیه BA.1 مسری‌تر است اما افرادی که واکسن زده باشند کمتر آن‌ را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

مطالعه‌ای در دانمارک دریافته زیرسویه کرونا امیکرون BA.2 که به سرعت در این کشور به سویه غالب تبدیل شده، نسبت به امیکرون اولیه BA.1 مسری‌تر است اما افرادی که واکسن زده باشند کمتر آن‌ را انتقال می‌دهند.

به گزارش رویترز، محققان دانمارکی در مطالعه‌ای در بازه زمانی دسامبر تا ژانویه امسال عفونت ویروس کرونا در بیش از 8500 خانه را بررسی کرده و متوجه شده‌اند که زیرسویه BA.2 حدود 33 درصد بیشتر از BA.1 قادر است افراد را بیمار کند.

در حال حاضر 98 درصد مبتلایان به کرونا در جهان به سویه BA.1 آلوده شده‌اند، اما زیرسویه BA.2 در دانمارک به سرعت توانست در هفته دوم ژانویه جای سویه اولیه را بگیرد و غالب شود. محققان می‌گویند: «نتیجه می‌گیریم که امیکرون BA.2 ذاتا به شکل چشمگیری مسری‌تر از BA.1 است و قابلیت‌های ایمنی‌گریزی بیشتری دارد که ایمنی حاصل از واکسن را کمرنگ می‌کند.»

تست کرونا

احتمال مبتلا شدن به امیکرون BA.2 از طریق خانواده بیشتر است

مطالعه حاضر توسط پژوهشگران موسسه ملی سرم دانمارک، دانشگاه کپنهاگ، سازمان آمار دانمارک و دانشگاه فنی دانمارک انجام شده اما هنوز به همتاداوری نرسیده است. «فردریک پلزنر»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «اگر در خانه با امیکرون BA.2 مواجه شده باشید، 39 درصد احتمال بیشتری وجود دارد که در 7 روز آینده بیمار شوید. اگر با BA.1 مواجه شده باشید، این احتمال 29 درصد است.»

با این حال، تحقیق حاضر می‌گوید واکسن‌ها هنوز در کنترل بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند، چون کسانی که دو یا سه دوز واکسن را دریافت کرده بودند، در مقایسه با افراد غیرواکسینه، شانس کمتری برای ابتلا و انتقال BA.2 داشتند. بررسی‌های مقدماتی موسسه ملی سرم دانمارک نشان داده که هیچ تفاوتی در بحث ریسک بستری شدن میان BA.1 و BA.2 وجود ندارد.

این پژوهش همچنین تحلیل‌های اولیه انگلیس را تایید می‌کند که نشان داده بود BA.2 از حیث سرعت رشد برتری قابل توجهی نسبت به BA.1 دارد. نمونه‌های امیکرون BA.2 در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، سوئد و نروژ هم گزارش شده‌اند، ولی نسبت آن‌ها در مقایسه با دانمارک بسیار کمتر بوده است. برای آشنایی کامل با امیکرون BA.2 می‌توانید این مقاله را بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی