ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حافظه‌های SSD با رابط PCIe 5.0 و سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه سال 2024 آماده می‌شوند

در حالی که اکثر کمپانی‌ها هنوز برای حافظه های NVMe SSD به سراغ رابط PCIe 4.0 نرفته‌اند، باید منتظر عرضه این حافظه‌ها با نسل بعدی PCIe در سال‌های آینده باشیم. به اعتقاد کمپانی «Silicon Motion»، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

در حالی که اکثر کمپانی‌ها هنوز برای حافظه های NVMe SSD به سراغ رابط PCIe 4.0 نرفته‌اند، باید منتظر عرضه این حافظه‌ها با نسل بعدی PCIe در سال‌های آینده باشیم. به اعتقاد کمپانی «Silicon Motion»، این حافظه‌ها با رابط PCIe 5.0 در سال 2024 روانه بازار می‌شوند.

به گفته این شرکت، کنترلرهای PCIe 5.0 برای SSDهای مصرفی سال 2024 از راه می‌رسند و سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این کنترلرها به سازندگان مختلف اجازه می‌دهند که SSDهای متنوعی را روانه بازار کنند.

سرعت حافظه های SSD با رابط PCIe 5.0

ماه گذشته میلادی شرکت ADATA حافظه‌های SSD خود با رابط PCIe 5.0 را به نمایش گذاشت، البته حرفی از زمان عرضه آن‌ها نزد. این حافظه‌ها از کنترلر SM2508 شرکت Silicon Motion بهره می‌بردند و سرعت خواندن دیتا 14 گیگابایت بر ثانیه و نوشتن 12 گیگابایت بر ثانیه را ارائه کردند. در حال حاضر سریع‌ترین حافظه‌های SSD با رابط PCIe 4.0، حداکثر سرعتی نصف این اعداد دارند.

حافظه های SSD

در حالی که برخی گزارش‌ها از عرضه این حافظه‌ها در سال 2022 خبر می‌دهند، به گفته Silicon Motion باید منتظر آن‌ها برای سازمان‌ها مانند سرورها و دیتاسنترها در این سال باشیم و کاربران عادی امسال به آن‌ها دسترسی پیدا نمی‌کنند.

در سا‌ل‌های 2022 و 2023 شرکت Silicon Motion به کار روی حافظه های SSD با رابط PCIe 4.0 ادامه می‌دهد و قیمت این محصولات کاهش می‌یابد. برای مثال حافظه وسترن دیجیتال SN770 SE شروع‌کننده این موضوع خواهد بود.

اگر برنامه‌ای برای استفاده حافظه‌های SSD با رابط PCIe 5.0 در آینده دارید، باید به سراغ پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به آلدر لیک یا نسل‌های بعدی‌اش بروید. البته اگر به دنبال خرید پردازنده‌های AMD باشید، باید تا عرضه سری رایزن 7000 با معماری Zen 4 منتظر بمانید.

ماه گذشته سامسونگ از اولین حافظه SSD PCIe 5.0 خود برای کسب‌وکارها رونمایی کرد که در بررسی‌ها توانست به سرعت 13 هزار مگابایت بر ثانیه دست پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی