ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ادعای پژوهشگران: کامپیوترهای کوانتومی تا 2030 احتمالا امنیت بیت‌کوین را زیر سوال می‌برند

امروزه شبکه بیت کوین برای حفظ امنیتش از یک الگوریتم رمزنگاری به نام SHA-256 استفاده می‌کند که با کامپیوترهای کنونی نمی‌توان آن را شکست و از بین برد. اما شاید طی یک دهه آینده، کامپیوترهای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۲

امروزه شبکه بیت کوین برای حفظ امنیتش از یک الگوریتم رمزنگاری به نام SHA-256 استفاده می‌کند که با کامپیوترهای کنونی نمی‌توان آن را شکست و از بین برد. اما شاید طی یک دهه آینده، کامپیوترهای کوانتومی قادر به چنین کاری باشند. دانشمندان در دانشگاه «ساسکس» مدعی شده‌اند که کامپیوترهای کوانتومی طی یک دهه آینده به اندازه‌ای قدرتمند می‌شوند که می‌توانند امنیت شبکه بیت کوین را زیر سوال ببرند.

بیت کوین مبتنی بر بلاکچین است و توسط الگوریتم SHA-256 محافظت می‌شود. اگر کاربری بتواند در هنگام تراکنش‌های بیت کوین به کلید آن دست پیدا کند، می‌تواند این بیت کوین را تصاحب کند. پژوهشگران ساسکس به رهبری «مارک وبر» می‌گویند که به هر تراکنش بیت کوین یک کلید رمزنگاری اختصاص داده می‌شود که این کلید برای مدت محدودی، از 10 دقیقه گرفته تا یک روز می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.

شکستن امنیت بیت کوین با کامپیوترهای کوانتومی؟

پژوهشگران تخمین می‌زنند که یک کامپیوتر کوانتومی با 1.9 میلیارد کیوبیت می‌تواند تنها در 10 دقیقه، رمزنگاری بیت کوین را بشکند. اگر این کامپیوتر بخواهد چنین کاری را در یک ساعت انجام دهد، به 317 میلیون کیوبیت نیاز خواهد داشت. در نهایت کامپیوتری با 13 میلیون کیوبیت می‌تواند چنین کاری را در یک روز انجام دهد.

امنیت شبکه بیت کوین کامپیوتر کوانتومی

با وجود ادعای دانشمندان مبنی بر شکستن امنیت شبکه بیت کوین طی یک دهه آینده، باید بدانید که در حال حاضر کامپیوترهای کوانتومی کمتر از 150 کیوبیت دارند. برای مثال می‌توان به پردازنده Eagle شرکت IBM با 127 کیوبیت اشاره کرد. بنابراین راه طولانی تا دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی با میلیون‌ها کیوبیت داریم. همین موضوع باعث شده پژوهشگران ساسکس با بررسی روند پیشرفت در این حوزه، توسعه چنین کامپیوترهای را برای یک دهه آینده درنظر بگیرند.

شاید کامپیوترهای کوانتومی در یک دهه آینده به صدها میلیون کیوبیت دست پیدا کنند، اما تضمینی برای شکستن امنیت بیت کوین وجود ندارد چرا که به گفته محققان، شبکه بیت کوین می‌تواند با یک سافت فورک روی یک روش رمزگذاری جدید که در برابر کامپیوترهای کوانتومی امن باشد، چنین تهدیدی را از بین ببرد. با این وجود، چنین کاری نگرانی‌های مخصوص به خودش را دارد. بنابراین حتی اگر دهه آینده بتوانیم به کامپیوترهای کوانتومی فوق قدرتمند دست پیدا کنیم، تضمینی برای زیر سوال بردن امنیت شبکه بیت کوین وجود ندارد.

با وجود تمام این موارد، هیچ شبکه‌ای برای همیشه امن نخواهد بود. برای مثال در ماه‌های اخیر شاهد حملات به برخی پل‌های بلاکچین بوده‌ایم. مرداد ماه هکرها به شبکه Poly حمله کردند و 600 میلیون دلار رمزارز را به سرقت بردند. چند روز پیش هم پل بلاکچین Wormhole مورد حمله سایبری قرار گرفت و 320 میلیون دلار رمزارز از دست داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی