ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دور شدن پشه ها
علمی

با پوشیدن لباس به این چهار رنگ، از گزند پشه‌ها در امان بمانید

پشه‌ها اغلب یکی از آزاردهنده‌ترین موجودات برای انسان‌ها محسوب می‌شود و افراد می‌خواهند تا جای ممکن از آن‌ها دوری کنند. حالا دانشمندان در مطالعه جدیدی، راه تازه‌ای برای دور شدن پشه ها از انسان‌ها پیدا ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

پشه‌ها اغلب یکی از آزاردهنده‌ترین موجودات برای انسان‌ها محسوب می‌شود و افراد می‌خواهند تا جای ممکن از آن‌ها دوری کنند. حالا دانشمندان در مطالعه جدیدی، راه تازه‌ای برای دور شدن پشه ها از انسان‌ها پیدا کردند: دوری از چند رنگ برای لباس‌ها.

چه رنگ‌هایی باعث دور شدن پشه ها می‌شوند؟

گروهی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن متوجه شدند که پشه‌ها معمولا پس از شناسایی گازی که از نفس کشیدن انسان‌ها منتشر می‌شود، جذب رنگ‌های خاصی مانند قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه‌ای می‌شوند و به سمت آن‌ها پرواز می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد این موجودات کوچک، اغلب رنگ‌هایی مانند سبز، بنفش، آبی و سفید را نادیده می‌گیرند.

دور شدن پشه ها

با توجه به این یافته‌ها می‌توان متوجه شد که پشه‌ها به چه نحوی میزبان خود را انتخاب می‌کنند، زیرا پوست انسان‌ها نوعی سیگنال قرمز-نارنجی برای آن‌ها ارسال می‌کند.

«جفری ریفل»، پروفسور زیست شناسی دانشگاه واشنگتن و محقق اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد پشه‌ها برای تشخیص چیزهای نزدیک خود مانند میزبانی که آن را نیش می‌زنند از بو استفاده می‌کنند.» او در ادامه توضیح می‌دهد، زمانی که پشه‌ها ترکیبات خاصی مانند CO2 نفس ما را بو می‌کنند، «آن رایحه باعث تحریک چشم می‌شود تا رنگ‌های خاص و دیگر الگوهای بصری مرتبط با میزبان احتمالی را بررسی کند.»

همانطور که ریفل توضیح می‌دهد، تاکنون دانشمندان متوجه شده بودند که سه نشانه اصلی تنفس، تعرق و دمای پوست انسان‌ها باعث جذب پشه‌ها می‌شود. اکنون در این مطالعه نشانه چهارم نیز مشخص شده که به ویژه رنگ قرمز باعث حرکت پشه‌ها به سمت انسان‌ها می‌شود، زیرا علاوه بر لباس، در پوست تمام انسان‌ها نیز نشانه‌هایی از این رنگ وجود دارد.

اطلاع از این موضوع که کدام رنگ‌ها باعث دور شدن پشه ها و کدام رنگ‌ها باعث جذب شدن آن‌ها می‌شود، می‌تواند به طراحی بهتر مواد دفع‌کننده، تله‌ها و روش‌های دیگر برای دوری از پشه‌ها کمک کند.

موسسه ملی سلامت، دفتر تحقیقات علمی نیروی هوایی، دانشگاه واشنگتن و دفتر تحقیقات ارتش ایالات متحده از جمله سازمان‌های مسئول تامین مالی این تحقیق بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی