ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد استقامت
علمی

مریخ نورد استقامت ناسا، رکورد 17 ساله پیمایش فضایی را شکست

مریخ نورد استقامت ناسا موفق شد با پیمودن 245.76 متر در سطح غبارآلود مریخ در یک روز خورشیدی، رکورد طولانی‌ترین رانندگی در سیاره سرخ را بشکند. پیش از این، مریخ‌ نورد «آپورچونیتی» توانسته بود با ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

مریخ نورد استقامت ناسا موفق شد با پیمودن 245.76 متر در سطح غبارآلود مریخ در یک روز خورشیدی، رکورد طولانی‌ترین رانندگی در سیاره سرخ را بشکند.

پیش از این، مریخ‌ نورد «آپورچونیتی» توانسته بود با طی مسافت 228 متری در یک روز در مارس سال 2005، طولانی‌ترین رکورد پیمایش فضایی را ثبت کند. یک روز خورشیدی در مریخ، حدود 40 دقیقه طولانی‌تر از یک روز در زمین است.

ناسا در توییتی از این رکوردشکنی خبر داد: «استقامت که سال گذشته به صورتی حیرت‌انگیز بر سطح مریخ فرود آمد، درحال بررسی سیاره سرخ برای یافتن نشانه‌هایی از حیات است. این مریخ نورد همچنین درحال جمع‌آوری نمونه‌های سنگ برای انجام آزمایشات بیشتر است. این داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط ماموریت دیگری به زمین فرستاده می‌شوند تا در اختیار محققان قرار بگیرند.

سیستم جهت‌یابی خودکار مریخ نورد استقامت

مریخ نورد استقامت در ثبت این رکورد فضایی، از سیستم‌های پیچیده جهت‌یابی خودکار استفاده کرده است. این سیستم، مریخ نورد را قادر می‌سازد تا با تصویربرداری از محیط و ثبت نقشه‌های سه بعدی و بررسی آن‌ها، از موانعی مانند سنگ‌های بزرگ، تکه‌های شن و ماسه‌های روان عبور کند.

مریخ نورد استقامت

فناوری پیشرفته استقامت این امکان را فراهم می‌کند تا با سرعت بیشتری نسبت به آنچه دانشمندان تخمین می‌زدند، حرکت کند. مسیریابی دستی برای مریخ نورد استقامت آن را به پیمایش مسافت 200 متر در روز محدود می‌کند. این درحالی است که مریخ نورد با استفاده از مسیریابی خودکار می‌تواند تا 120 متر در هر ساعت را نیز طی کند.

ناسا، استقامت را در دهانه «Jezero» فرود آورد. Jezero بستر دریاچه‌ای خشک شده‌ است که دانشمندان عقیده دارند می‌توان بیشترین نشانه‌ها و آثار حیات را در آنجا یافت. این دهانه حدود 45 کیلومتر عرض دارد. بنابراین استقامت، فضایی بزرگ برای گشت‌وگذار و یافتن نشانه‌های حیرت‌انگیز دارد. هرچه سرعت حرکت این مریخ نورد بیشتر باشد، نقاط بیشتری از مریخ مورد بررسی و مطالعه دانشمندان قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی