ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رژیم
علمی

مطالعه جدید: تغییر رژیم غذایی می‌تواند تا ده سال به طول عمر شما اضافه کند

محققان نرژوی در مطالعه جدیدی میزان تاثیرگذاری مواد غذایی مختلف بر شاخص امید به زندگی (LE) را مورد بررسی قرارداده و نتایج اولیه تحقیق آنها نشان می‌دهد تغییر رژیم غذایی و استفاده از دانه‌ها، حبوبات ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

محققان نرژوی در مطالعه جدیدی میزان تاثیرگذاری مواد غذایی مختلف بر شاخص امید به زندگی (LE) را مورد بررسی قرارداده و نتایج اولیه تحقیق آنها نشان می‌دهد تغییر رژیم غذایی و استفاده از دانه‌ها، حبوبات و مصرف کمتر مواد غذایی فرآوری شده می‌تواند بیش از ده سال به طول عمر بیفزاید.

هر ماده غذایی می‌تواند تاثیر متفاوتی بر بدن انسان داشته باشد. طبق مطالعه جدید، یک فرد بالغ می‌تواند با تغییر رژیم غذایی خود از یک رژیم معمولی به یک رژیم غذایی بهینه شده حاوی حبوبات بیشتر، غلات کامل، دانه‌ها و مصرف کمتر مواد غذایی فرآوری شده، بیش از یک دهه به طول عمر خود اضافه کند. براساس نتایج اولیه این مطالعه، با وجودی که مصرف چنین موادی توسط افراد مسن‌تر تاثیر کمتری به همراه دارد، اما همچنان قابل توجه است.

رژیم

نتیجه این مطالعه در تاریخ 8 فوریه در نشریه  PLOS Medicine توسط لارس فادنس از دانشگاه برگن نروژ و همکارانش منتشر شده است.

برآوردها حاکی ازآن است که در سراسرجهان، مصرف نادرست مواد غذایی هر سال باعث مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود. براساس مدل بررسی شده توسط محققان نرژوی، یک فرد بزرگسال در ایالات متحده با تغییر پیوسته و مداوم رژیم غذایی معمولی غربی به رژیم غذایی مطلوب از سن 20 سالگی، می‌تواند تا ده سال به طول عمر خود بیفزاید.

در این بررسی میانگین افزایش شاخص LE برای خانم‌ها بین 5.9 تا 14.1 سال مشخص شده که محققان 10.7 سال را به صورت میانگین برای آن در نظر گرفته‌اند. در مردان این افزایش می‌تواند بین 6.9 تا 17.3 سال باشد که میانگین آن 13 سال در نظر گرفته می‌شود.

مصرف حبوبات می‌تواند برای خانم‌ها میانگین باعث افزایش LE تا 2.2 (‌متوسط بین 1 تا 3.4) سال و برای آقایان میانگین 2.5 سال ( بین 1.1 تا 3.9) سال به همراه داشته باشد. غلات کامل (خانم‌ها 2.0 سال (0.7-3.3)، آقایان 2.3 سال و بین 0.8-3.8)، دانه‌های آجیل  (خانم‌ها 1.7 (‌رقمی بین 0.8-2.7) و برای آقایان 2.0 (‌میانگین بین 1.0-3.0)، مصرف کمتر گوشت قرمز (خانم‌ها 1.6 (0.7-2.5) آقایان 1.9 (بین 0.8-3.0) و مصرف کمتر گوشت فرآوری شده  (خانم‌ها 1.6 (بین 0.7-2.5) و آقایان  1.9 ( بین 0.8-3.0).

 تغییر رژیم غذایی معمولی به رژیم غذایی بهینه در سن 60 سالگی همچنان می‌تواند امید به زندگی را حدود 8.0 (4.8-11.2) سال برای زنان و 8.8 (5.2-12.5) سال برای مردان افزایش دهد و این موضوع حتی روی افراد 80 ساله نیز تاثیرگذار است و می‌تواند 3.4 سال برای خانم‌ها (متوسط بین 2.1-4.7 ) و برای آقایان بین 2.1-4.8 به افزایش طول عمر منجر شود.

محققان این مطالعه می‌گویند:

«گروه‌های مختلف مواد غذایی می‌تواند دستاوردهای خوبی برای سلامت افراد به همراه داشته باشد. ماشین‌حساب Food4HealthyLife می‌تواند ابزار مفیدی برای پزشکان، سیاست‌گذاران و افراد عادی باشد تا تأثیر انتخاب‌های غذایی بر سلامتی را درک کنند. »

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی