ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دارپا
تکنولوژی

پرواز آزمایشی هلیکوپتر بدون خلبان Black Hawk دارپا [تماشا کنید]

دارپا یا آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) برای اولین بار موفق شد تا با استاده از سیستم اتوماسیون Aircrew Labor In-Cockpit یا ALIAS خود یک هلیکوپتر بلک هاوک UH-60A را بدون خلبان بر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

دارپا یا آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) برای اولین بار موفق شد تا با استاده از سیستم اتوماسیون Aircrew Labor In-Cockpit یا ALIAS خود یک هلیکوپتر بلک هاوک UH-60A را بدون خلبان بر فراز شهرک فورت کمپبل واقع در ایالت کنتاکی به پرواز درآورد.

هدف دارپا ارائه راهی برای خلبانان است تا تمرکز بیشتری روی ماموریت‌های خود داشته باشند و پرواز هلیکوپتر یا هواپیما را کاملا به هوش مصنوعی بسپارند. «استوارت یانگ» مدیر برنامه در دفتر فناوری تاکتیکی دارپا، در بیانیه‌ای گفت:

[در این روش] خلبانان می‌توانند به جای نحوه عملکرد، بر مدیریت ماموریت تمرکز کنند. ALIAS شامل توانایی کار با هواگرد در تمام اوقات شبانه روز، با خلبان و بدون خلبان و در انواع مختلفی از شرایط دشوار مانند محیط‌های بصری رقابتی، متراکم و تخریب شده می‌شود.

استفاده از فناوری خودران دارپا در ارتش آمریکا

دارپا

دارپا در نظر دارد تا استفاده از برنامه ALIAS را گسترده‌تر کند. در سیستم‌های کنونی، همچنان در برخی شرایط مانند موقعیت‌های پیچیده یا غیرمنتظره تعامل و کنترل انسان‌ها مورد نیاز است و دارپا امید دارد که در آینده هواپیماها و هلیکوپترها کاملا خودران شوند و دیگر به تعامل انسان‌ها نیازی وجود نداشته باشد.

ارتش آمریکا برای چندین سال در حال آزمایش هلیکوپترهای خودران بوده است. به عنوان مثال، نیروی دریایی نزدیک به یک دهه است که در حال بررسی و ارزیابی هلیکوپتر بدون سرنشین MQ-8C Fire Scout شرکت نورثروپ گرومن بوده و همچنین با استفاده از یک هلیکوپتر بدون سرنشین کی-مکس موفق شده بود تا محموله‌هایی را در نقاط دورافتاده افغانستان به نیروهای خود تحویل دهد.

دارپا همچنین در حال بررسی سایر فناوری‌های خودران هوابرد است که می‌توان به ابزار فرود روباتیک هلیکوپتری، مفاهیمی برای پهپادهای تحویل فوق مدرن و شبیه ساز پرواز X-Plane اشاره کرد.

در همین حال، برخی کارشناسان درباره رشد و استفاده از هوش مصنوعی هشدار داده‌اند و از آن به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات وجودی برای بشر یاد کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین منتقدان این فناوری «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا است که در مصاحبه‌ای به Business Insider گفته بود: «ماهیت هوش مصنوعی در حال توسعه توسط شرکت‌ها، باعث نابودی انسان‌ها در تمام زمینه‌ها می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد صادق رحیمی
    محمد صادق رحیمی | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

    بالگرد دیگر آن کارایی گذشته را در نبردهای هوایی ندارد.
    آن قدر موشک های زمین به هوا و حتی دریا به هوا پیشرفته شده اند و دیگر آن قدر پهباد ها پیشرفته شده اند که بالگرد ها تنها می توانند پشتیبان هوایی خوبی باشند و در نبرد مستقیم بیشتر بک هدف آسان، کند و بزرگ اند.

مطالب پیشنهادی