ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد استقامت
علمی

مریخ نورد استقامت ناسا یک سالگی خود را در سیاره سرخ جشن می‌گیرد

از زمانی که مریخ نورد استقامت وارد مریخ شد تا شواهدی از حیات روی سیاره سرخ را بررسی کند یک‌سال می‌گذرد و ناسا در اولین ساعات روز شنبه 30 بهمن‌ماه ساعت 00:30 بامداد یک سالگی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

از زمانی که مریخ نورد استقامت وارد مریخ شد تا شواهدی از حیات روی سیاره سرخ را بررسی کند یک‌سال می‌گذرد و ناسا در اولین ساعات روز شنبه 30 بهمن‌ماه ساعت 00:30 بامداد یک سالگی مریخ نورد خود را جشن می‌گیرد.

مریخ نورد استقامت (Perseverance) در 30 بهمن (18 فوریه) سال 1399 و ساعت 00:25 دقیقه بامداد با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد و ماموریت خود را در دهانه «جزرو» که گمان می‌رود قبلا محل یک دریاچه بزرگ بوده و احتمال کشف نشانه‌هایی از حیات در آن زیاد است، آغاز کرد.

از تابستان سال جاری استقامت برای مهم‌ترین ماموریت خود یعنی ارسال اولین نمونه سنگ به زمین آماده شد. پس از یک تلاش ناموفق، مریخ نورد ناسا سرانجام موفق شد تا نمونه‌های گردآوری شده خود از سطح مریخ را به زمین ارسال کند که شواهدی از وجود آب در سیاره سرخ در آن‌ها وجود داشت.

مریخ نورد استقامت

ناسا بامداد روز شنبه (00:30 دقیقه) به همین مناسب رویدادی را در یوتیوب خود برگزار خواهد کرد که در آن اعضای تیم برنامه مریخ نوردی «مریخ 2020» درباره استقامت و ماموریت‌های آینده آن صحبت خواهند کرد.

همراه مریخ نورد استقامت در مریخ؛ هلیکوپتر نبوغ

مریخ نورد استقامت

هرچند استقامت بسیاری از توجهات را به خود جلب کرده است، باید به این نکته توجه داشت که مریخ نورد ناسا سفر خود را به تنهایی آغاز نکرده است.

بلافاصله پس از فرود استقامت، هلیکوپتر «نبوغ» ناسا نیز از تاریخ 30 فروردین 1400 به اولین هواگردی تبدیل شد که روی سیاره دیگری پرواز کرده است و در ماموریت‌های ناسا مریخ نورد استقامت را همراهی کرده است. هلیکوپتر ناسا تاکنون 18 پرواز موفق در مریخ انجام داده است و اخیرا پرواز شماره 19 آن به دلیل شرایط نامساعد جوی با تاخیر مواجه شده بود.

نبوغ با عملکرد بسیار بهتر از انتظارات خود داده‌ها و تجربیات مهمی در مورد نحوه کار با هواپیماهای بدون سرنشین خودکار در سیاره دیگر برای ناسا ارائه کرده است که برای ماموریت اکتشافی آینده این آژانس یعنی «دراگون فلای» بسیار مهم خواهد بود. ناسا در این ماموریت قصد دارد تا در سال 2034 بالگرد خود را به سطح تیتان، بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل بفرستد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی