ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن‌های جدید مدرنا
علمی

مدرنا سه واکسن mRNA جدید می‌سازد: مقابله با هرپس، زونا و سرطان

شرکت داروسازی مدرنا با تکیه بر موفقیت چشمگیر خود در تولید واکسن mRNA ویروس کرونا، حالا اعلام کرده که با همین پلتفرم سه واکسن دیگر در دست ساخت دارد. این شرکت می‌خواهد برای ویروس هرپس ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۵

شرکت داروسازی مدرنا با تکیه بر موفقیت چشمگیر خود در تولید واکسن mRNA ویروس کرونا، حالا اعلام کرده که با همین پلتفرم سه واکسن دیگر در دست ساخت دارد. این شرکت می‌خواهد برای ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر و برای سرطان واکسن بسازد.

مدرنا به‌تازگی اعلام کرده که می‌خواهد از فناوری ساخت واکسن‌های پیام‌رسان RNA برای تولید سه واکسن جدید استفاده کند. مهم‌ترین واکسن در میان آن‌ها، واکسن مقابله با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. این ویروس دو نوع دارد که HSV-1 معمولا باعث عفونت دهان و گلودرد می‌شود و HSV-2 هم معمولا منشأ هرپس تناسلی است.

واکسن mRNA مدرنا HSV-2 را هدف قرار می‌دهد و انتظار می‌رود که ایمنی حاصل از آن تا حدی در برابر HSV-1 هم اثرگذار باشد. این دو نوع ویروس هرپس معمولا از جمله ویروس‌های پنهان هستند که ابتلا به آن‌ها موجب بیماری‌های مزمن می‌شود و می‌توانند تا پایان عمر همراه فرد بمانند. گفته می‌شود که بیش از نصف جمعیت دنیا به ویروس HSV-1 و حدود 10 درصد از مردم به HSV-2 مبتلا هستند. HSV-2 رایج‌ترین بیماری جنسی دنیاست.

مدرنا

واکسن بعدی برای مقابله با ویروس واریسلا زوستر (VSV) ساخته می‌شود. این ویروس عامل بیماری آبله مرغان است و می‌تواند تا سال‌ها پس از ابتلای اولیه در بدن فرد باقی بماند. زمانی که VSV دوباره در بدن فعال می‌شود، می‌تواند بیماری زونا را به وجود بیاورد.

مدرنا به جنگ سرطان می‌رود

آخرین واکسن mRNA مدرنا علیه دو آنتی‌ژن در برخی از سلول‌های سرطانی به کار گرفته می‌شود. این واکسن دو آنتی‌ژن «ایندول‌آمین 2 و 3 دی‌اکسیژناز» (IDO) و « لیگاند 1 مرگ برنامه‌ریزی‌شده» (PD-L1) را هدف قرار می‌دهد که هر دو در رشد سلول‌های سرطانی ایفای نقش می‌کنند.

هدف از ساخت واکسن سرطان این است که به سلول‌های بدن یاد بدهیم چگونه توده‌ای از سلول‌های دارای این آنتی‌ژن‌ها را شناسایی کنند. این واکسن قرار است در ابتدا روی نمونه‌های پیشرفته سرطان پوست و نوعی از سرطان ریه استفاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی