ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند بدون همکاری روسیه در مدار باقی بماند؟

فقط چند ساعت بعد از اینکه رییس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین به ارتش خود دستور حمله به اوکراین را داد، رییس سازمان فضایی روسیه نیز اعلام کرد که در صورتی که آمریکا ارتباطات فضایی خود ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

فقط چند ساعت بعد از اینکه رییس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین به ارتش خود دستور حمله به اوکراین را داد، رییس سازمان فضایی روسیه نیز اعلام کرد که در صورتی که آمریکا ارتباطات فضایی خود را با روسکاسموس (Roscosmos) قطع کند، ممکن است ایستگاه فضایی بین‌المللی در آسمان سقوط کند.

مدیر کل روسکاسموس، «دیمتری روگوزین» در توییت خود از تبعات تحریم‌های فضایی آمریکا و ناتو (NATO) گفت: «اگر همکاری خود را با ما قطع کنید، چه کسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را از تغییرات مداری کنترل نشده نجات می‌دهد تا روی ایالات متحده یا اروپا سقوط نکند؟»

توییت روسیه برای ایستگاه فضایی بین‌المللی

چنین حرفی مثل یک مبالغه بدون ثبات است، اما باید گفت که غیرممکن هم نیست. ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع ۵۵۷ کیلومتری از سطح زمین، هر ۹۰ دقیقه با سرعتی برابر با ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت یک بار به دور زمین می‌چرخد. حتی در چنین ارتفاعی نیز ذرات کوچکی به سطح ایستگاه برخورد می‌کند و سرعت آن را کاهش می‌دهد. با این کاهش سرعت، ارتفاع ایستگاه فضایی کاهش می‌یابد و به ورود دوباره به جو زمین نزدیک می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی قطعه روسی Progress MS-19 روی ایستگاه فضایی نصب شده است تا مدار آن را در لحظه اصلاح کند.

طبق گفته‌های روگوزین، اگر این قطعه از کار بیفتد این احتمال نیز وجود دارد تا «این ساختار ۵۵۱ تنی روی هند یا چین سقوط کند.» مدیر کل روسکاسموس در توییت خود افزود: «آیا می‌خواهید این کشورها را با چنین عواقبی تهدید کنید؟»

دیمتری روگوزین همچنین گفت: «ایستگاه فضایی بین‌المللی بر فراز روسیه عبور نمی‌کند، به همین دلیل تمام خطرات برای شما خواهد بود. آیا برای [مواجهه با] آن‌ها آماده‌اید؟» با این حال باید گفت که این قطعه روسی تنها راه نجات ایستگاه فضایی از سقوط روی زمین نیست.

روش‌های دیگر اصلاح مدار

در گذشته ماژول‌هایی مثل شاتل‌های فضایی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بود، این مانورهای اصلاحی را انجام می‌دادند. حالا با از کار افتادن این قطعه فضانوردان می‌توانند از کپسول‌های تجاری مثل دراگون اسپیس ایکس استفاده کنند تا این ایستگاه را در مدار خود نگه دارند.

اما با توجه به اینکه ناسا اعلام کرد روابط فضایی بین آمریکا و روسیه بدون تغییر باقی خواهد ماند، فعلا نیازی به استفاده از ابزارهای دیگر برای اصلاح مدار ایستگاه فضایی نیست. سخنگوی ناسا گفت: «ناسا برای ادامه امنیت ایستگاه فضایی بین‌المللی به همکاری با تمام شرکای بین‌المللی خود از جمله شرکت ملی فضایی روسکاسموس ادامه می‌دهد. اقدامات جدید اعمال شده خارجی این اجازه را می‌دهد تا ایالات متحده و روسیه همکاری فضایی داخلی خود را ادامه بدهند. هیچ تغییری در حمایت ناسا در پروژه‌های مداری و زمینی حال حاضر ایجاد نمی‌شود» و تا زمانی که روسیه برنامه جدیدی برای همکاری خود با ناسا یا سازمان‌های فضایی دیگر نداشته باشد، ماموریت‌های علمی و تجاری ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی