ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نقطه عطفی در راه‌‌اندازی جیمز وب؛ تمام آینه‌ها در یک نقطه تنظیم شدند

رصدخانه فضایی جیمز وب همچنان به هم‌خط کردن آینه‌های خود ادامه می‌دهد تا به تصویر واضح و فوکوش شده‌ای دست پیدا کند. تیم مرکز کنترل ماموریت در موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) تا امروز دومین ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

رصدخانه فضایی جیمز وب همچنان به هم‌خط کردن آینه‌های خود ادامه می‌دهد تا به تصویر واضح و فوکوش شده‌ای دست پیدا کند. تیم مرکز کنترل ماموریت در موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) تا امروز دومین و سومین مراحل هفتگانه هم‌خطی آینه‌ها را با موفقیت انجام دادند. حالا با کامل شدن این مراحل که هم‌خطی قطعات و انباشت تصاویر نام دارند، تیم مرکز کنترل تغییرات بسیار کوچکی در قطعات انجام خواهند داد تا آینه‌ها در موقعیت درست خود قرار بگیرند.

مرحله دوم، هم‌خطی قطعات

این تیم در مرحله دوم هم‌خطی با جابه‌جایی آینه‌ها، ۱۸ تصویر ناواضحی را که وب از یک ستاره ثبت کرده بود، به تصاویر واضح و فوکوس شده تبدیل کردند و همزمان موقعیت آینه ثانویه را نیز اصلاح کردند. این مرحله که هم‌خطی قطعات نام داشت، مرحله‌ای مهم و کلیدی در راه‌اندازی و کامل کردن آینه اولیه جیمز وب بود تا تمام ۱۸ قطعه مثل یک آینه ۶.۵ متری یکپارچه عمل کند.

مرحله سوم، انباشت تصاویر

بعد از این مرحله، اعضای تیم تمام تصاویر فوکوس شده را روی هم انداختند تا هر آینه نور ستاره را در یک موقعیت روی سنسور نیرکم (NIRCam) ثبت کند. حین این مرحله که انباشت تصاویر نام دارد، اعضای تیم هر شش آینه را با هم هم‌خط کردند تا نور دریافتی از ستاره در مرکز تصویر قرار بگیرد.

مرحله چهارم هم‌خطی آینه‌ها

با اینکه در مرحله انباشت تصاویر نور ستاره در یک موقعیت تنظیم شد، همچنان قطعات آینه به شکل جداگانه عمل می‌کنند. حالا این قطعات باید با دقتی کمتر از طول موج نور دریافتی تنظیم شوند تا دقیقا یک تصویر واحد را ثبت کنند.

در حال حاضر تیم ماموریت مرحله چهارم هم‌خطی آینه را آغاز کرده است. در این مرحله اعضای تیم با ۲۰ جفت متفاوت با آینه‌ها نورگیری می‌کنند تا اختلاف ارتفاع آن‌ها را از محل استقرارشان تشخیص دهند و آن را اصلاح کنند. با انجام این مرحله تصویر نهایی شارپ‌تر و واضح‌تر می‌شود.

هنوز تا راه‌اندازی کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب راه زیادی مانده است، اما تیم مرکز کنترل ماموریت تا اینجا از پیشرفت پروژه ابزار رضایت کرده‌اند. پیشرفتی که امروز می‌بینیم نتیجه ده‌ها سال برنامه‌ریزی و آزمایش است و نتایجی که در چندین هفته و چند ماه آینده خواهیم دید بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی