ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱

تردد خودروها از منابع تاثیرگذار در آلودگی هوا است که انجام دقیق معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها یکی از الزامات مهم برای کاهش میزان آلودگی هوا است. بر اساس گفته ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

تردد خودروها از منابع تاثیرگذار در آلودگی هوا است که انجام دقیق معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها یکی از الزامات مهم برای کاهش میزان آلودگی هوا است. بر اساس گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای کاربراتوری عامل 45 درصد آلودگی هوا تهران هستند و حالا خبر می رسد که با مصوبه هیات وزیران، تردد این دسته از خودروها در 8 کلان شهر تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز در سال 1401 ممنوع خواهد بود و این ممنوعیت به خصوص در مورد موتورسیکلتها و تاکسی های کاربراتوری اعمال می شود. به شکلی که براساس این مصوبه تردد کلیه وسائط نقلیه کاربراتوری در نواحی کم انتشار LEZ (طرح کاهش آلودگی هوا) در کلانشهرهای ذکر شده ممنوع اعلام شده است. 

به عبارت ساده تر، در فاز اول اجرایی این طرح، خودروهای شخصی و وانت بارهای کاربراتوری همچنان می توانند در حومه شهر و نواحی غیر از محدوده (LEZ) در شهرهای مذکور تردد نمایند، اما تردد موتورسیکلت ها و تاکسی های کاربراتوری به طور کل در تمامی هشت شهر فوق ممنوع خواهد بود و منجر به صدور جریمه می شود.

تعداد این خودروها در تهران حدود ٣٠٠ هزار دستگاه است. طبق ماده 8 قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران، از ابتدای سال 1401 تردد وسایل نقلیه کاربراتوری در کلانشهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع است.
طبق مطالعه نتایج سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران (گزارش سال 1400 سازمان حفاظت محیط زیست) 21 درصد از سهم انتشار ذرات معلق آلاینده هوا متعلق به موتورسیکلت‌ها و 10 درصد از آلودگی هوای ناشی از آلاینده‌های اکسیدهای نیتروژن مربوط به تردد تاکسی‌ها است.
در حال حاضر حدود 10 میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور در حال تردد است که سهم قابل توجهی در انتشار آلودگی هوا دارند و از رده خارج کردن و نوسازی این وسایل منجر به کاهش انتشار آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوا می‌شود.
پلیس باید هر چه زودتر نسبت به اتصال اطلاعاتش به سامانه معاینه فنی شهر تهران و اعمال قانون جریمه به صورت سیستماتیک و نرم افزاری اقدام کند، زیرا برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی می‌تواند تاثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی