ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین: ممنوعیت استخراج هنوز پابرجاست؛ ماینینگ قانونی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که استخراج کنندگان مجاز رمزارز در ایران امیدوار بودند که بتوانند پس از ممنوعیت‌های استخراج تا پایان شهریور، در نیمه دوم سال به کار خود ادامه دهند، محدودیت‌ها ادامه دار شده و به ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

در حالی که استخراج کنندگان مجاز رمزارز در ایران امیدوار بودند که بتوانند پس از ممنوعیت‌های استخراج تا پایان شهریور، در نیمه دوم سال به کار خود ادامه دهند، محدودیت‌ها ادامه دار شده و به علت مشکلات کمبود برق، استخراج‌کنندگان کماکان نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با انتقاد از عملکرد دولت جدید نسبت به این صنعت اعلام کرده که اقدامات دولت در این زمینه با جریان توسعه در کشور مغایرت دارد.

ممنوعیت استخراج، فراتر از قانون

«علی بابک‌نیا» در گفتگو با دیجیاتو درباره تصمیمات انقباضی نهادهای مسئول به اثرات منفی سامانه بهین‌یاب که مرتبط با همین ممنوعیت‌هاست، اشاره کرد و با انتقاد نسبت به این شرایط، گفت: «چالش‌های این سامانه زمانی مطرح شد که رئیس دولت دوازدهم در اواسط خردادماه برای آرام کردن فشارهای ناشی از کمبود برق کلیه فعالیت‌های مربوط به استخراج، اعم از مجاز و غیرمجاز را تا پایان شهریور ماه سال 1400 ممنوع اعلام کردند.»

به گفته بابک نیا بعد از این اظهار نظر رئیس جمهور، وزارت صمت نیز هرگونه صدور جواز تولید و بهره برداری این حوزه را توسط سامانه بهین‌یاب مسدود کرد.

بابک نیا با اشاره به این موضوع در ادامه توضیحات خود گفت: «قرار بر این بود که ممنوعیت استخراج تا پایان فصل گرم سال پایان پیدا کند. فعالان این حوزه اما در نهایت با وجود باور به ثمربخش نبودن این تصمیم در نهایت در انتظار پایان تاریخ اعلام شده بودند که متاسفانه همچنان ادامه دارد.»

رئیس کارگروه رمزارز انجمن بلاکچین با تاکید بر بلاتکلیفی این تصمیم بعد از تغییر دولت و بر سر کار آمدن مدیران جدید گفت: «متاسفانه سیاست‌های غلط این حوزه توسط مدیران مرتبط در دولت سیزدهم نیز ادامه پیدا کرد.»

او با اشاره به اعلام وزارت صمت درمورد تامین برق و گاز کشور گفت: «طی جلسه‌ای مشترک بین وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو در تاریخ 9 آذر امسال (1400) مقرر شد که هرگونه توسعه و صدور مجوز از طریق سامانه بهین‌یاب تا نیمه اسفند ممنوع شود.»

بابک‌نیا از سویی دیگر به تصویب مقررات و قوانین توسط مجلس و هیات دولت درباره حوزه رمزارزها در این مدت اشاره کرد و گفت: «همین موضوع منجر شده که وزارت صمت اعلام کند در انتظار ابلاغ سیاست‌های جدید دولت است. این اظهار نظر وزارت صمت اما مغایر با جریان توسعه در کشور است.»

تصویب قوانین و کنار گذاشتن قوانین

نکته قابل توجه در این روند آن است که درمورد صنعت استخراج تا امروز قوانین و مقرارتی نیز تصویب شده است. از آن جمله می‌توان به مصوبه هیات وزیران، آئین‌نامه‌های وزارت نیرو و همچنین دو آئین نامه وزارت صمت اشاره کرد.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین در ادامه با بیان اینکه انتظار می‌رود هر نهادی مصوبات موجود را اجرا کند، گفت: «اعلام بهانه‌هایی از طرف وزارت صمت مبنی بر اینکه کشور در حوزه گاز دچار کمبود است منطقی نیست. این روند به گفته کارشناسان فقط مربوط به کاهش فشار گاز و نه کمبود آن است که آن هم در شهرهای مختلف متفاوت است. بنابراین انتظار نمی‌رود کل صنعت استخراج به این دلیل متوقف شود.»

بابک‌نیا همچنین بر این موضوع تاکید کرد که انجمن بلاکچین خواستار اجرای مصوبه 13 مرداد سال 98 هیات وزیران است و نه مصوباتی که همچنان ابلاغ نشده‌اند.

صنعت بلاکچین، یا محلی برای آزمون و خطای دولت‌ها

بابک‌نیا در پاسخ به این سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه رویکرد دولت سیزدهم نسبت به صنعت بلاکچین و مخصوصا صنعت استخراج چیست گفت: «دولت سابق صنعت بلاکچین را فقط در حوزه استخراج قانون‌گذار کرد و فقط وارد این بخش از صنعت شد. این اما در حالی است که همیشه شاهد چالش‌هایی در بخش‌های دیگر هم بودیم.»

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در این حوزه گفت: «دولت جدید تصمیم دارد که برای کل این صنعت قانونگذاری کند اما به نظر می‌رسد برای طرح قوانین جدید به طور مدام با نگرانی‌هایی مواجه هستند.»

او دلیل این نگرانی را بیشتر توجه به چالش‌ها و تهدیدها عنوان کرد و به دیجیاتو درباره چرایی این نگرانی‌ها چنین پاسخ داد: «ما همواره در کشور با رویه مخالفت، نگرانی، ممنوعیت و در انتها حمایت مواجه بوده‌ایم. هرچند همواره زمانی حمایت‌ها اجرایی شده که دیگر فرصت‌ها از دست رفته و رقبا و کشورهای دیگر گوی رقابت را ربوده‌اند.»

به گفته بابک‌نیا در نهایت باید تصمیم نهادهای مسئول به طور شفاف اعلام شود. این تصمیم یا موافقت است و حمایت، یا مخالفت است و ممنوعیت که در نهایت تکلیف صنعت بلاکچین و زیرمجموعه‌های آن را روشن خواهد کرد.

طرح صیانت و تاثیر آن در صنعت بلاکچین

«علی بابک‌نیا» با اشاره به تاثیرات منفی طرح صیانت بر روند زندگی روزمره در دنیای امروز با توجه به توسعه فناوری در پاسخ به دیجیاتو درباره ضررهای این طرح روی صنعت بلاکچین گفت: «زندگی امروز در همه ابعاد از آموزش تا اقتصاد و بهداشت و درمان وابسته به فناوری است. طرح صیانت هم بر همه این اجزا و همچنین صنعت بلاکچین اثر منفی خواهد داشت و محدودیت حاصل از آن تجربه خوبی نخواهد بود.»

او با تاکید بر اینکه قانون‌گذار در این فرایند دچار یک خطای شناختی مشهود شده، گفت: «تجربه‌های پیشین نشان داده چنین رویکردی در ابتدا فعالین اقتصادی، اجتماعی و آموزشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در مراحل بعد تمامی ارکان متضرر خواهند شد. بنابراین طرح صیانت، از ابتدا شکست خورده است.»

گذر از کمبود برق به کمبود گاز

چندی پیش هم سیدمهدی نیازی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت در نامه‌ای به علی رسولیان، رئیس هیات عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ممنوعیت فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز را تا اطلاع ثانوی به‌دلیل مشکلات کمبود برق اعلام کرد. در این نامه همچنین تأکید شده فعلاً فرایند مجوزدهی به افرادی که در آستانه دریافت مجوز استخراج رمزارز هستند متوقف می‌شود.

شواهد بیانگر آن است که یکی از مهم‌ترین صنایع دنیای امروز که تازه در کشور هم پا گرفته بود به بهانه‌های گوناگون به رکود رسیده است. اما سوی دیگر این ماجرا آن است که در حقیقت صرفا فعالان مجاز و دارای پروانه فعالیتشان متوقف شده و در حال حاضر شاهد فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی استخراج در کشور هستیم.

حالا باید دید آینده این صنعت چه خواهد شد. آیا همچنان پاسکاری‌ها ادامه خواهد داشت؟ آیا نبود برق و گاز قرار است بعد از این دامن یک صنعت تازه‌کار را بگیرد؟ به هر حال هرچند فصل سرما رو به پایان است اما در چندقدمی فصل گرما و اعلام کمبود برق قرار داریم.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با انتقاد از طرح صیانت، این طرح را غیرحمایت‌گر و آسیب زننده به همه جنبه‌های زندگی امروز از جمله صنعت بلاکچین عنوان کرد و این طرح را از ابتدا شکست خورده دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی