ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب درآمد در متاورس
تکنولوژی

کسب درآمد از متاورس

کسب درآمد از طریق متاورس یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از دنیای دیجیتالی است و افراد می‌توانند از طریق خریدوفروش ملک در آن، تبلیغات، فروش آثار هنری، فروش بازی و بسیاری از روش‌های دیگر ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

کسب درآمد از طریق متاورس یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از دنیای دیجیتالی است و افراد می‌توانند از طریق خریدوفروش ملک در آن، تبلیغات، فروش آثار هنری، فروش بازی و بسیاری از روش‌های دیگر درآمد خوبی از این پلتفرم دیجیتالی به دست آورند.

متاورس (Metaverse) به بیان ساده یک دنیای دیجیتالی سه‌بعدی است که کاربران می‌توانند مانند دنیای واقعی با یکدیگر تعامل داشته باشند و کسب درآمد کنند. در این مطلب قصد داریم چگونگی کسب درآمد از متاورس با روش‌های مختلف را بیان کنیم. قبلا کاربردهای متاورس را نیز بیان کرده‌ایم.

فروش آثار هنری دیجیتال

تبدیل آثار هنوری دیجیتالی به  NFT

شما می‌توانید در متاورس نمایشگاه هنری ایجاد کنید و آثار هنری خود مثل تابلوهای نقاشی قطعات موسیقی را در قالب NFT به فروش برسانید. در صورت تبدیل‌شدن آثار هنری دیجیتالی به NFT حق مالکیت معنوی آن اثر خواهد شد؛ زیرا هر NFT اختصاص داده شده به هر یک از دارایی‌های دیجیتالی کد شناسایی منحصربه‌فردی دارد که کپی آن امکان‌پذیر نیست؛ البته شما می‌توانید مالکیت دارایی‌های دیجیتالی ایجادشده در قالب NFT را به فرد دیگری واگذار کنید.

برای فروش آثار هنری دیجیتالی در متاورس باید ابتدا یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید. برای آشنایی با نحوه تهیه کیف پول دیجیتالی و ورود به متاورس مقاله «چگونه وارد متاورس شویم و در آن آواتار بسازیم» دیجیاتو را مطالعه کنید.

لازم به ذکر است که برای خرید هر گونه دارای دیجیتالی و ملک در متاورس باید از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم استفاده کنید و مبالغ آیتم‌های فروخته‌شده نیز معمولاً به شکل ارز دیجیتالی به شما پرداخت می‌شود. پس از ایجاد کیف پول، باید فروشگاه موردنظرتان برای ساخت NFT را انتخاب کنید.

فروشگاه‌های آنلاین متعددی برای انجام این کار ایجاد شده است که از میآن‌ها می‌توان به زورا (Zora)، مینتیبل (Mintable) و اوپن سی (Open sea) اشاره کرد. پس از ورود به فروشگاه و تبدیل اثر هنری خود به فایل NFT، فایل به یک آدرس دیجیتالی تبدیل و ذخیره می‌شود. آدرس دیجیتالی ایجادشده برای هر یک از NFT ها، منحصربه‌فرد و اختصاصی است و تغییر و کپی آن امکان‌پذیر نیست. خریدار با خرید NFT می‌تواند به آدرس دیجیتالی آن دسترسی پیدا کند.

کسب درآمد از متاورس با فروش وکسل (Voxel)

کسب درآمد در متاورس با وکسل

یکی دیگر از راهکارهای کسب درآمد از متاورس، فروش وکسل‌ها محسوب می‌شوند. وکسل‌ها درواقع کوچک‌ترین قسمت تشکیل‌دهنده دنیای دیجیتالی هستند که برای ساخت فضای سه‌بعدی متاورس و آیتم‌های دیجیتالی آن مثل ساختمان‌ها و دیگر اجزای تشکیل‌دهنده محیط Metaverse و سایر وسایل مثل خودروها، لباس‌ها و غیره و همچنین ایجاد انیمیشن‌ها، جلوه‌های بصری و ویدیوهای گرافیکی استفاده می‌شوند. به بیان ساده وکسل‌ پیکسل‌ سه‌بعدی محسوب می‌شوند و به‌عنوان بلوک‌های سازنده متاورس مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین وکسل‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد محیط متاورس و عناصر مختلف آن دارند و تا آن‌ها نباشند متاورسی هم به وجود نمی‌آید.

اگر با اصول طراحی طرح‌های گرافیکی سه‌بعدی آشنا هستید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی وکسل مثل MagicaVoxel ،Mega Voxels Play ،Qubicle ،Goxel VoxEdit Particubes و Blender وکسل‌های خود را ایجاد کنید. پس از تهیه وکسل‌ها می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌های آنلاین معرفی‌شده برای ایجاد NFT به فروش برسانید. بدون تردید فروش وکسل در دنیای متاورس یکی از بهترین مدل‌های تجاری برای کسب درآمد در آن محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت وکسل آرچیتکتز (Voxel Architects) که در حوزه ساخت ساختمان‌های مختلف در متاورس با استفاده از وکسل فعالیت می‌کند، به ازای انجام هر پروژه ۳۰۰ هزار دلار دریافت می‌کند.

خرید و فروش زمین یا ملک در متاورس

خرید و فروش زمین در متاورس

شما می‌توانید در دنیای متاورس درست مانند دنیای واقعی با خریدوفروش زمین یا ملک کسب درآمد کنید. کاربران متاورس می‌توانند در پلتفرم متاورس موردنظر خود مثل «سندباکس» (Sand Box) یا «دیسنترالایزد» (Decentralized) یک یا چند قطعه زمین متاورس را در نقشه پلتفرم انتخاب و آن‌ها را بخرند و پس از گذشت مدتی آن‌ها را بفروشند و سود خوبی به دست آورند. همچنین می‌توانید با واسطه شدن در خریدوفروش زمین‌های دیجیتالی متاورس هم درآمد نسبتاً خوبی به دست آورید. جالب است بدانید به‌تازگی شرکت‌هایی نیز برای خریدوفروش املاک مجازی در Metaverse ایجاد شده‌اند.

برگزاری رویدادهای مختلف مجازی

رویداد مجازی در متاورس

پس از خرید زمین متاورس می‌توانید با ایجاد مکان‌هایی مثل سالن‌های مجازی چندمنظوره (مثلاً سالن‌هایی برای برگزاری کنسرت مجازی یا جلسات و همایش‌های مجازی علمی و آموزشی) یا مراکز خرید مجازی در آن‌ها، درآمد هنگفتی را کسب کنید. شما حتی می‌توانید این مکان‌ها را درست مانند دنیای واقعی اجاره دهید و بدون اینکه خود را درگیر مشکلات برگزاری چنین رویدادهای دشوار می‌کنید، بدون دردسر درآمد خوبی داشته باشید. امکان اجاره دادن دفتر برای راه اندازی شرکت‌هایی که قصد ورود به متاورس را دارند، نیز امکان پذیر است.

ارائه تبلیغات

کسب درآمد در متاورس با ارائه تبلیغات

در متاورس تبلیغات هم به‌راحتی امکان‌پذیر است. کاربران پلتفرم‌های مختلف Metaverse یا برندها و شرکت‌های فعال در آن می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌هایی مثل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده واقعیت ترکیبی با ایجاد جلوه‌های بصری و عناصر گرافیکی مجازی جذاب، تبلیغات خود را از نظر بصری بسیار جذاب کنند و با این ترفند توجه افراد زیادی را به کالاها و خدمات خود جلب کنند. قطعا کاربران می توانند با این روش تبلیغاتی بازاریابی دیجیتالی کاملاً موفقی داشته باشند. برخی از برندهای مطرح مانند نایک به‌تازگی تبلیغات جذاب خود را در متاورس آغاز کرده‌اند.

کسب درآمد از متاورس با ساخت و فروش بازی

ساخت و فروش بازی در متاورس

بدون تردید صنعت ساخت و فروش بازی یکی از پرسودترین صنایع محسوب می‌شود و در متاورس نیز این موضوع صدق می‌کند. پلتفرم‌های شناخته‌شده متاورس مانند سندباکس و دیسنترالایزد در حال ساخت بازی‌های متاورس نقش‌آفرینی چندنفره آنلاین اختصاصی خود هستند. کاربران این پلتفرم‌ها نیز می‌توانند در زمینه ساخت بازی فعالیت داشته باشند و با فروش آن‌ها درآمد خوبی به جیب بزنند. در حال حاضر کاربران این پلتفرم‌ها توانسته‌اند با ساخت بازی‌های آرکید قابل‌اجرا در چنین پلتفرم‌هایی و فروش آن‌ها به منبع درآمد خوبی دست پیدا کنند؛ البته طبیعتا بازی‌سازی به مهارت‌های فنی زیادی نیاز دارد و تنها افراد متخصص و خلاق در این زمینه، می‌توانند موفق باشند.

درضمن می‌توانید از خود بازی های متاورس هم کسب درآمد کنید. معمولاً در این بازی ها آیتم‌هایی به بازیکنان موفق و برنده اعطا می شود که قابل‌فروش هستند و می‌توانید با فروش آن‌ها پول خوبی به دست آورید.

طراحی لباس مجازی و سایر آیتم‌های دیجیتالی برای سفارشی‌سازی ظاهر آواتارهای دیجیتال

لباس مجازی

چنانچه در دنیای واقعی با فعالیت در صنعت مد و طراحی لباس کسب درآمد می‌کنید، در متاورس نیز می‌توانید از این طریق درآمد خوبی را بدست آورید. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی لباس سه‌بعدی مانند Adobe Illustrator یا نرم‌افزارهای تخصصی‌تری مثل CLO 3D لباس‌های سه‌بعدی را کاملاً مطابق با سلیقه مشتریان خود طراحی کنید.

برای انجام این کار و همچنین ایجاد فروشگاه‌های مجازی برای فروش لباس‌های طراحی‌شده می‌توانید از سرویس‌ها و خدمات پلتفرم‌های طراحی‌شده برای ارائه کالاهای مرتبط با مد در متاورس مثل Digitalization Fashion Industry استفاده کنید. حتی امکان عرضه لباس‌های مجازی به‌صورت NFT نیز امکان‌پذیر است. در ضمن در برخی از پلتفرم‌های متاورس مانند دیسنترلایزد مکان‌های مشخصی برای عرضه لباس‌های مجازی ایجاد شده است.

فروش کلکسیون‌های مختلف در متاورس

کسب درآمد در متاورس با کلکسیون

کلکسیونرها نیز می‌توانند درآمد بسیار خوبی از متاورس به دست آورند. آن‌ها می‌توانند با خرید دارایی‌های دیجیتالی ارزشمند در متاورس و ایجاد یک کلکسیون از آن‌ها و فروش کلکسیون، درست مانند دنیای واقعی به پول خوبی برسند. خوشبختانه کاربران می‌توانند کلکسیون‌های خود در متاورس را نیز در قالب NFT عرضه کنند؛ بنابراین حق مالکیت معنوی این کلکسیون‌ها حفظ می‌شود و تنها مالکیت مادی آن‌ها انتقال داده می‌شود.

مشاوره و ارائه اطلاعات

ارائه اطلاعات مفید و مشاوره در حوزه‌های مختلف همیشه یکی از روش‌های پردرآمد و کم‌هزینه بوده است. در دنیای متاورس هم می‌توانید با ارائه چنین خدماتی درآمد قابل‌توجهی را به دست آورید. برای کسب درآمد از متاورس از این طریق می‌توانید اطلاعات مفیدی مثل تجزیه‌وتحلیل‌های مرتبط با خریدوفروش ملک و زمین در متاورس و همچنین اطلاعاتی را که می‌تواند به بهبود فرایند سفارشی‌سازی تبلیغات بر اساس خواسته‌ها و نیازهای کاربران کمک کند، به افراد خواهان‌ آن‌ها ارائه دهید و مبالغ قابل‌توجهی را از آن‌ها دریافت کنید.

در ضمن درصورتی‌که در مورد راه‌اندازی شرکت در متاورس و کارآفرینی در محیط این دنیای مجازی اطلاعات کافی و مفیدی دارید، می‌توانید این اطلاعات را در قالب مشارکت در اختیار شرکت‌های هدف قرار دهید. جالب است بدانید حتی می‌توانید خودتان هم در متاورس شرکت تأسیس و کارآفرینی کنید.

فروش تجهیزات لازم برای تجربه متاورس به‌صورت فراگیر

هدست واقعیت مجازی

برای اینکه کاملاً غرق در دنیای دیجیتالی متاورس شوید و به معنای واقعی کلمه وارد این دنیای مجازی شوید یا عناصر مجازی را با وضوح بالا و جزئیات کامل در محیط واقعی خود مشاهده کنید، نیازمند استفاده از گجت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستید. این روزها همه افراد مشتاق ورود به محیط دیجیتالی متاورس و تجربه واقعیت مجازی این محیط (که کاملا به واقعیت نزدیک است) و فضای سه‌بعدی آن هستند. حتی در ایران هم بحث ورود به متاورس هم کاملاً داغ است و افراد زیادی می‌خواهند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را تجربه کنند؛ بنابراین می‌توانید با فروش هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا عینک‌های هوشمند واقعیت افزوده، کسب‌وکار پردرآمدی را شروع کنید.

ساخت و فروش تور مجازی

تور مجازی

افراد فعال در حوزه گردشگری نیز می‌توانند با ایجاد تورهای مجازی از مکان‌های گردشگری شناخته‌شده و جذاب و فروش آن‌ها به سایت‌های مطرح گردشگری، وارد حیطه کسب درآمد از متاورس شوند. پاندمی کرونا و ایجاد محدودیت برای سفر فیزیکی به نقاط مختلف، افزایش استقبال از تورهای مجازی را به دنبال داشته است؛ البته طبیعتاً برای ایجاد تور مجازی باید از مهارت‌های لازم مثل آشنایی با نرم‌افزارهای ساخت تور مجازی برخوردار باشید و حتماً از ابزارهای تخصصی گران‌قیمت مثل دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه استفاده کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند نقاط مختلف مکان‌های گردشگری موردنظر خود را به‌راحتی از زوایای مختلف با وضوح بالا و جزئیات کامل ببینند.

ساخت اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

اپلیکیشن واقعیت افزوده

محیط متاورس با بهره‌مندی از تکنیک‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی ایجاد شده است. طبیعتاً برای بهره‌مندی از ویژگی‌های این محیط‌ مجازی و لذت بردن از فضای فراگیر و سه‌بعدی آن، باید علاوه بر گجت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را نیز در اختیار داشته باشید. چنانچه در حوزه ساخت اپلیکیشن فعالیت دارید، می‌توانید با ساخت اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرگرم‌کننده و آموزشی درآمد خوبی را به دست آورید؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید اپلیکیشنی آموزشی برای نمایش آناتومی بدن به دانش آموزان با استفاده از تکنیک واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی تهیه کنید.

کسب درآمد از متاورس با فروش آواتارهای دیجیتالی

فروش آواتار دیجیتالی در متاورس

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از متاورس فروش آواتارهای دیجیتالی است. آواتارهای دیجیتالی یکی از ویژگی‌های جذاب متاورس‌ها محسوب می‌شوند. این آیتم‌های دیجیتالی در حقیقت نسخه دیجیتالی افراد مختلف هستند و کاربران می‌توانند با آواتارهای افراد موردنظر خود در متاورس ارتباط برقرار کنند و از این طریق با آن‌ها جلسه تشکیل دهند یا دورهمی دوستانه‌ای داشته باشند یا حتی بازی کنند. شبیه‌سازی ویژگی‌های فیزیکی چهره و بدن افراد موردنظر و حتی حرکات خاص و زبان بدن آن‌ها نیز به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل در آواتارها امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید تنها با گرفتن یک عکس با کیفیت از فرد موردنظرتان، آواتار او را با استفاده از ابزارهای پلتفرم‌های ایجادشده برای این کار مثل سرویس Spatial ابسازید (در خود پلتفرم‌های متاورس نیز ابزارهایی برای ساخت آواتارها ایجاد شده است). پس از تهیه آواتار می‌توانید آن را با انجام کارهایی مثل تغییر لباس یا تغییر بخش‌های مختلف صورت، کاملاً مطابق میل و سلیقه خود شخصی‌سازی کنید.

پس از ایجاد آواتار می‌توانید آن را به NFT تبدیل کنید و به فروش برسانید. بسیاری از افراد دوست دارند با آواتاری با ظاهری کاملاً جذاب و کاملاً مطابق میل خود در Metaverse ظاهر شوند و برای اینکه صاحب چنین آواتاری شوند، حاضرند پول زیادی پرداخت کنند؛ بنابراین شما می‌توانید از طریق طراحی آواتارهای سه‌بعدی جذاب درآمد خوبی کسب کنید.

راه‌اندازی فروشگاه مجازی در متاورس

کسب درآمد در متاورس با فروشگاه مجازی

یکی دیگر از راهکارهای کسب درآمد از متاورس راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی است. فروشگاه‌های مجازی نسل جدید فروشگاه‌های اینترنتی هستند و متاورس این امکان را فراهم کرده است که مشتریان قبل از سفارش کالا، با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آن را از ابعاد مختلف بررسی کنند. حتی درصورتی‌که امکان سفارشی‌سازی ویژگی‌های کالا وجود داشته باشد (مثل تعییر رنگ) مشتریان می‌توانند تغییرات موردنظر خود را کالا اعمال کنند و در همان لحظه نتیجه را مشاهده کنند.

مطمئناً استقبال از این فروشگاه‌های مجازی بسیار بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی متداول است و درصورتی‌که بتوانید برای فروش اینترنتی اجناس خود، فروشگاه مجازی ایجاد کنید، کسب‌وکار بهتری خواهید داشت. در حال حاضر برندهای مطرحی همچون نایک، آدیداس و H & M فروشگاه‌های مجازی خود را ایجاد کرده‌اند.

خوشبختانه برای راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی شخصی نیز پلتفرم‌هایی ایجاد شده است که می‌توانید با کمک آن‌ها فروشگاه مجازی خود را راه‌اندازی کنید. این پلتفرم‌ها تمام منابع، ابزار و دانش لازم برای راه‌اندازی چنین فروشگاه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و در مقابل ارائه این خدمات درصدی از فروش سالیانه شما را دریافت می‌کنند. یکی از این پلتفرم‌ها، پلتفرم متعلق به شرکت فین تک کلارنا (Klarna) است.

طراحی فضاهای دیجیتالی سه‌بعدی

طراحی فضای دیجیتالی سه بعدی

قطعاً درصورتی‌که در این حیطه تخصص و مهارت زیادی داشته باشید، می‌توانید از این طریق درآمد بسیار خوبی به دست آورید. شرکت‌های زیادی که قصد ورود به متاورس را دارند، به دنبال چنین افرادی هستند و درصورتی‌که افراد متقاضی برای طراحی سه‌بعدی، مهارت‌های لازم را داشته باشند، سریعاً توسط چنین شرکت‌های استخدام می‌شوند؛ البته نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی نرم‌افزارهای پیچیده‌ای هستند و برای کار با آن‌ها هم باید خلاقیت داشته باشید و هم باید دوره‌های آموزشی نسبتاً طولانی را بگذرانید.

آموزش در متاورس

با گسترش پاندمی کرونا استقبال مردم از آموزش مجازی به‌میزان قابل‌توجهی گسترش یافته است و متاورس یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای آموزش مجازی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با خرید یا اجاره زمین فضایی را برای آموزش مجازی مهیا کنید.

همچنین می‌توانید برای ملموس‌تر کردن مطالبی که قصد آموزش آن‌ها را دارید از قابلیت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده کنید (مثلاً درصورتی‌که قصد آموزش نحوه کار یک دستگاه را دارید، می‌توانید نمونه شبیه‌سازی‌شده آن دستگاه را ایجاد کنید تا دانش‌آموز آن را با هدست واقعیت مجازی یا عینک هوشمند واقعیت افزوده مقابل چشمان خود ببیند). مطمئناً چنین فضای آموزشی جذابی متقاضیان زیادی خواهد داشت و می‌توانید با پیشنهاد هزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه، دانش‌آموزان زیادی را جذب کلاس‌های آموزشی مجازی خود کنید.

در پایان باید بگوییم متاورس می‌تواند به تقویت اقتصاد دیجیتال کمک زیادی کند. در شرایط کنونی که پاندمی کرونا مشکلات و محدودیت‌های زیادی را برای مشاغل فیزیکی ایجاد کرده است، این دنیای مجازی می‌تواند به منبع درآمد خوبی برای افراد آشنا با دنیای فناوری و دنیای دیجیتال تبدیل شود و فرصت‌های درامدزای خوبی را برای آن‌ها ایجاد کند. مقامات دولتی مسئول هم می‌توانند با حمایت از متاورس با روش‌های مختلف زمینه رشد بیشتر کسب‌وکارهای مجازی را فراهم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی