ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه از رویداد 17 اسفند «Peek Performance» اپل انتظار داریم

اپل چند روز پیش با انتشار دعوتنامه‌ای از برگزاری مراسمی به نام «Peek Performance» در تاریخ 17 اسفند خبر داد که سه شنبه همین هفته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به شایعات و گزارش‌ها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

اپل چند روز پیش با انتشار دعوتنامه‌ای از برگزاری مراسمی به نام «Peek Performance» در تاریخ 17 اسفند خبر داد که سه شنبه همین هفته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به شایعات و گزارش‌ها پیرامون محصولات حاضر و غایب در این رویداد داشته باشیم.

پیش از اینکه اپل چنین دعوتنامه‌ای را ارسال کند، بسیاری از منابع معتبر دنیای فناوری چنین تاریخی را برای برگزاری مراسم بعدی کوپرتینویی‌ها پیش‌بینی کرده بودند. علاوه بر این، اطلاعاتی درباره محصولاتی که اپل در این رویداد معرفی می‌کند را نیز منتشر کردند.

فهرست مطالب

مراسم اپل در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

طبق دعوتنامه اپل، رویداد Peek Performance سه شنبه همین هفته یعنی 17 اسفند (8 مارس) در ساعت 21:30 به وقت تهران برگزار می‌شود.

چگونه رویداد Peek Performance اپل را ببینیم؟

دیجیاتو مانند همیشه این رویداد را به صورت زنده و ویدیویی در آپارات و اینستاگرام پوشش می‌دهد و همچنین اخبار آن از طریق وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو هم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

اپل این مراسم را به صورت آنلاین از طریق وب‌سایتش به نمایش می‌گذارد و کاربران می‌توانند از طریق مرورگرهای مختلف آن را مشاهده کنند. علاوه بر این، شاهد استریم این رویداد از طریق کانال یوتیوب اپل هم خواهیم بود.

اپل در این مراسم از چه محصولاتی رونمایی می‌کند؟

طبق شایعات، اپل احتمالا در این رویداد از چهار محصول رونمایی خواهد کرد که شامل یک گوشی، یک تبلت و دو مک جدید می‌شود، هرچند تقریبا می‌توان درباره دو محصول اول مطمئن بود.

گوشی جدید اپل نسل جدید آیفون SE خواهد بود که می‌خواهد با قیمتی مقرون به صرفه، شبکه 5G را در اختیار کاربران قرار دهد. تبلت حاضر در این مراسم هم آیپد ایر 5 خواهد بود که با مشخصات فنی قدرتمندتری نسبت به نسل قبلی‌اش از راه می‌رسد. در نهایت احتمالا با مک مینی جدید و مک بوک پرو 13 اینچی مجهز به تراشه M2 هم روبه‌رو خواهیم شد.

آیفون SE 2022 5G

یکی از مورد انتظارترین محصولات اپل، نسل سوم آیفون SE است؛ گوشی هوشمندی که همچنان با طراحی قدیمی از راه می‌رسد اما سخت افزار قدرتمندتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. انتظار می‌رود این دستگاه مانند نسل کنونی‌اش، طراحی آیفون 8 را به ارث ببرد، بنابراین با نمایشگر 4.7 اینچی LCD، حاشیه‌های ضخیم و همچنین دکمه هوم با تاچ آیدی روبه‌رو خواهیم شد. در کنار طراحی تکراری، رنگ‌ها هم تغییر نخواهند کرد و اپل این آیفون را در رنگ‌های سفید، مشکی و قرمز روانه بازار می‌کند.

آیفون SE کنونی و البته 2022، تنها آیفون‌هایی هستند که بجای فیس آیدی همچنان از تاچ آیدی بهره می‌برند. علاوه بر این، در حالی که اپل به سمت استفاده از پنل OLED در تمام گوشی‌های جدیدش حرکت کرده، همچنان یک موبایل با پنل LCD در سبد محصولاتش خواهد داشت. شاید نسل بعدی آیفون اس ای خوش اقبال باشد و بتواند طعم پنل OLED را بچشد.

آیفون SE جدید در مراسم اپل
آیفون SE 2020

آیفون SE 2022 از شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد، اما خبری از شارژ مگ‌سیف نخواهد بود و همچنین احتمالا نباید منتظر افزایش شارژدهی باتری آن هم باشیم.

با توجه به تمام موارد بالا، تغییرات نسل بعدی آیفون SE درونش اتفاق خواهد افتاد. انتظار داریم اپل برای آیفون اس ای جدید به سراغ چیپ A15 Bionic برود؛ تراشه‌ای که در سری آیفون 13 استفاده شده و قدرت فوق‌العاده بالایی دارد. علاوه بر این، احتمالا این دستگاه در نسخه‌های 64، 128 و 256 گیگابایتی روانه بازار می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این گوشی، پشتیبانی از شبکه 5G است که سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درباره قیمت این دستگاه ابهاماتی وجود دارد و در حالی که احتمال قیمت پایه 300 دلاری آن مطرح شده، انتظار داریم همچنان با قیمت پایه 399 دلار از راه برسد. در نهایت شاید اپل از دوربین اصلی آیفون 13 در این محصولش استفاده کند.

آیپد ایر 5

یکی دیگر از محصولات مورد انتظار در رویداد آینده اپل، آیپد ایر 5 است؛ تبلتی که احتمالا مانند آیفون SE جدید طراحی مشابه با نسل کنونی‌اش داشته باشد و تنها شاید در رنگ‌های جدیدی روانه بازار شود. بنابراین تغییرات این تبلت هم مربوط به قطعات سخت افزاری‌اش می‌شود و باید منتظر استفاده از تراشه A15 مورد استفاده در سری آیفون 13 و آیپد مینی 6 باشیم.

چیپ A15 Bionic مورد استفاده در آیپد مینی فرکانسی برابر 2.9 گیگاهرتز دارد که کمتر از فرکانس 3.2 گیگاهرتزی در آیفون‌های اپل است، با این حال نمی‌دانیم کوپرتینویی‌ها چه فرکانسی را برای آیپد ایر جدید درنظر می‌گیرند.

آیپد ایر جدید در مراسم اپل
آیپد ایر 4

آیپد ایر 5 به مودم 5G مجهز می‌شود، بنابراین سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از آنجایی که آیپد مینی 6 تنها از شبکه‌های 5G زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، شاید چنین محدودیتی برای نسل پنجم آیپد ایر هم درنظر گرفته شود.

از دیگر تغییرات احتمالی این تبلت می‌توان به دوربین سلفی جدید 12 مگاپیکسلی با قابلیت Center Stage اشاره کرد. دوربین اصلی این محصول همچنان تکی خواهد بود، با این حال احتمالا با فلاش LED چهارگانه True Tone روبه‌رو می‌شویم. شارژدهی باتری این محصول احتمالا تغییری نخواهد کرد و البته قیمتش هم مشابه نسل کنونی‌اش یعنی حداقل 599 دلار خواهد بود.

مک مینی جدید

اپل در سال 2020 مک مینی را با تراشه M1 بروزرسانی کرد و حالا باید منتظر نسخه جدیدش با چیپ قدرتمندتری باشیم. طبق شایعات، این محصول جدید به تراشه M1 پرو یا M1 مکس مجهز می‌شود تا دیگر خبری از تراشه‌های اینتل در این سری از محصولات اپل نباشد.

چیپ‌های M1 پرو و M1 مکس به CPU ده هسته‌ای مجهز شده‌اند که شامل 8 هسته قدرتمند و 2 هسته کم‌مصرف می‌شود، البته با نسخه مجهز به 8 هسته این تراشه هم روبه‌رو هستیم. در بخش پردازشگر گرافیکی هم در M1 پرو دو نسخه مجهز به 16 و 14 هسته گرافیکی وجود دارد و M1 مکس هم در بالاترین نسخه از 32 هسته گرافیکی بهره می‌برد. این تراشه‌ها به ترتیب از 32 و 64 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند.

مک مینی جدید در مراسم اپل
رندر مک مینی جدید

طبق شایعات، مک مینی جدید طراحی تازه‌ای خواهد داشت و حتی با قاب بالایی متفاوتی هم روبه‌رو می‌شویم. از سایر مشخصات احتمالی این محصول می‌توان به چهار پورت تاندربولت، دو پورت USB-A، یک پورت اترنت و یک پورت HDMI اشاره کرد. انتظار می‌رود این محصول از کابل شارژ مغناطیسی مورد استفاده در آی‌مک 24 اینچی هم بهره ببرد.

مک بوک پرو 13 اینچی

یکی دیگر از محصولات احتمالی اپل رویداد Peek Perormance، نسخه بروز شده مک بوک پرو 13 اینچی خواهد بود که گفته می‌شود با تراشه جدید M2 از راه می‌رسد. البته دیگر محصول مجهز به این چیپ یعنی مک بوک ایر جدید احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی معرفی نخواهد شد.

اگر با چنین محصولی در رویداد بعدی کوپرتینویی‌ها روبه‌رو شویم، احتمالا طراحی مشابه با نسل کنونی‌اش خواهد داشت. برخی منابع به باقی ماندن تاچ بار در این محصول و تعدادی دیگر به حذف آن مانند مک بوک پرو 14 و 16 اینچی اشاره می‌کنند. بنابراین هنوز درباره این ویژگی مطمئن نیستیم.

مک بوک پرو 13 اینچی در مراسم اپل

با وجود تراشه جدید، انتظار نداریم اپل برای مک بوک پرو M2 به سراغ استفاده از نمایشگر Mini-LED یا رفرش ریت 120 هرتز برود. علاوه بر این، ظاهرا خود چیپ M2 هم مانند نسل کنونی‌اش یعنی M1 از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد. با این حال با بهبود بهره‌وری و عملکرد روبه‌رو خواهیم شد چرا که احتمالا با لیتوگرافی کوچکتری به تولید می‌رسد.

با وجود تعداد هسته‌های پردازشی یکسان با M1، انتظار می‌رود در بخش پردازشگر گرافیکی با 9 یا 10 هسته روبه‌رو شویم که بیشتر از GPU مجهز به 7 و 8 هسته گرافیکی کنونی محسوب می‌شود. همانطور که می‌توان انتظار داشت، چیپ M2 نسبت به M1 قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود، اما نمی‌تواند به M1 مکس یا حتی M1 پرو رقابت کند. جایگزین این تراشه‌ها با نام‌های M2 پرو و M2 مکس احتمالا اواخر 2022 از راه می‌رسند.

نرم افزارهای جدید

مدت‌هاست اپل شروع به آزمایش iOS 15.4 و مک او اس مانتری 12.3 کرده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک نسخه نهایی و پایدار آن‌ها از راه برسند. با این حال نباید منتظر انتشار آن‌ها در تاریخ 17 اسفند باشیم و احتمالا کوپرتینویی‌ها در این رویداد تنها تاریخ انتشار این نسخه‌ها را اعلام می‌کنند.

iOS 15.4 در مراسم اپل

iOS 15.4 یک آپدیت بزرگ محسوب می‌شود که امکان استفاده از فیس آیدی در هنگام پوشیدن ماسک را برای صاحبان گوشی‌های آیفون 12 به بعد فراهم می‌کند. همچنین با یک صدای جدید برای سیری و ایموجی‌های جدید روبه‌رو می‌شویم.

آپدیت‌های مانتری 12.3 و همچنین iPadOS 15.4 هم قابلیت مورد انتظار یونیورسال کنترل (Universal Control) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که امکان کنترل چندین مک و آیپد توسط یک ماوس/ترک پد و کیبورد را فراهم می‌کند.

محصولات غایب در رویداد Peek Performance اپل

این رویداد اپل چند غایب هم خواهد داشت و کوپرتینویی‌ها چندین محصول مهم را برای مراسم‌های بعدی‌شان درنظر می‌گیرند، البته محصولاتی غیر از آیفون که اکثر مواقع در شهریور ماه معرفی می‌شوند. اما نباید منتظر معرفی چه دستگاه‌هایی در رویداد Peek Performance باشیم؟

مک بوک ایر جدید

رندر مک بوک ایر

یکی از محصولات مورد انتظار که مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها درباره آن هستیم، نسل جدید مک بوک ایر با طراحی جدید است. این محصول نسبت به نسل قبلی‌اش از طراحی تازه‌ای بهره می‌برد و سبک‌تر و باریک‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، انتظار داریم به چیپ M2 هم مجهز شود؛ یعنی همان تراشه‌ای که احتمالا قدرت مک بوک پرو 13 اینچی جدید را تامین خواهد کرد. این محصول احتمالا اواخر سال جاری میلادی از راه می‌رسد.

مک پرو یا آی‌مک پرو

یکی دیگر از محصولاتی بسیاری از علاقه‌مندان منتظر معرفی‌اش هستند، مک پرو جدید است. البته می‌توان آی‌مک پرو هم در کنار آن قرار داد؛ دو محصولی که باید به تراشه اپل سیلیکون مهاجرت کنند، حالا یا به یکی از مدل‌های M1 یا M2.

گفته می‌شود مک پرو جدید از تراشه M با 20 یا 40 هسته پردازشی بهره می‌برد و حتی می‌تواند حداکثر 128 هسته گرافیکی داشته باشد تا آن را به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند تبدیل کند. البته احتمالا یک مک پرو با طراحی جدید و کوچکتر هم از راه می‌رسد که قدرت پردازشی کمتری خواهد داشت.

در کنار مک پرو، احتمالا با آی‌مک پرو جدید هم روبه‌رو می‌شویم، اما نه در رویداد 17 اسفند اپل. این محصول شاید در ماه‌های آینده با تراشه‌ای قدرتمندتر از آی‌مک 24 اینچی و همچنین نمایشگر Mini-LED از راه برسد.

اپل گلس یا هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت ترکیبی اپل

یکی از محصولات مورد انتظار اپل در آینده، اپل گلس یا هدست واقعیت مجازی (ترکیبی) اپل است که در ماه‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره آن منتشر شده است. با وجود این حجم از اطلاعات افشا شده، نباید منتظر معرفی‌اش در رویداد Peek Performance باشیم.

در جدیدترین زمان ممکن، این هدست اواخر امسال از راه می‌رسد. اما اگر بخواهیم کمی مطمئن‌تر درباره تاریخ معرفی این هدست صحبت کنیم، باید تاریخ رونمایی از آن را اوایل سال آینده میلادی درنظر بگیریم. البته شاید در رویداد پیش رو، کوپرتینویی‌ها اطلاعاتی درباره این محصول‌شان منتشر کنند.

ایرپاد پرو 2

ایرپاد پرو عمر طولانی دارد و بسیاری منتظر معرفی نسل جدیدش هستند، اما هنوز اپل تصمیم به رونمایی از آن نگرفته و البته نباید منتظر معرفی‌اش در مراسم سه شنبه شب هم باشیم. این ایرباد بی‌سیم که گفته می‌شود بدون ساقه از راه می‌رسد و همچنین کیفیت صوتی بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، احتمالا در ماه‌های پیش رو رسما معرفی خواهد شد.

برای اطلاع از محصولات حاضر در این مراسم تنها باید تا سه شنبه شب صبر کنیم، البته شاید در همین فاصله کوتاه هم شاهد افشای اطلاعات بیشتری درباره دستگاه‌های آینده اپل باشیم. دیجیاتو این مراسم را به صورت زنده پوشش می‌دهد.

سوالات رایج درباره رویداد 17 اسفند اپل

مراسم Peek Performance اپل چه تاریخی برگزار می‌شود؟

رویداد بعدی اپل در سه شنبه 17 اسفند ساعت 21:30 به وقت تهران برگزار می‌شود.

چگونه مراسم اپل را ببینیم؟

دیجیاتو مراسم Peek Performance اپل را به صورت زنده پوشش می‌دهد، البته می‌توانید آن را از طریق وب‌سایت رسمی و کانال یوتیوب اپل هم ببینید.

در مراسم Peek Performance اپل چه محصولات معرفی می‌‌شوند؟

انتظار می‌رود در این رویداد از آیفون SE 2022 5G به همراه آیپد ایر 5 و مک مینی و مک بوک پرو 13 اینچی جدید رونمایی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mhhosseini
    mhhosseini | ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

    پرو بیاد ولی ایر نیاد؟ فکر نکنم ایر هم باید باشه چون لایته و احتمالا رنگ های آیمک (بهاری) رو داره باید باشه

مطالب پیشنهادی