ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: گروه خونی افراد می‌تواند در شدت بیماری کرونا تاثیرگذار باشد

محققان از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ در تلاش بودند تا رابطه‌ای بین شدت این بیماری و گروه خونی افراد پیدا کنند. حالا آن‌ها چنین رابطه‌ای را تایید کردند و متوجه شدند که چند پروتئین خاص در ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

محققان از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ در تلاش بودند تا رابطه‌ای بین شدت این بیماری و گروه خونی افراد پیدا کنند. حالا آن‌ها چنین رابطه‌ای را تایید کردند و متوجه شدند که چند پروتئین خاص در خون می‌تواند در بستری شدن افراد و حتی مرگ با کووید-۱۹ تاثیرگذار باشد.

چند مطالعه در ابتدای همه‌گیری ووهان در سال ۱۳۹۸ به رابطه‌ای بین گروه خونی و خطر ابتلای شدید به عفونت سارس-کوو-۲ اشاره کرده بود. این بررسی‌ها نشان داد که افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با گروه خونی O در خطر بیشتر بستری و حتی مرگ در اثر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

حالا مطالعه جدیدی که در ژورنال پلاس ژنتیکز (PLOS Genetics) تصویر واضحی از وجود این رابطه به ما می‌دهد. محققان این مطالعه با روش تصادفی‌سازی مندلی توانستند متغیرهای ژنتیکی مسئول در تعیین سطح پروتئین‌های خون را با شدت بیماری کووید-۱۹ ارتباط دهند.

محققان این مطالعه توضیح دادند که از آنجایی که متغیرهای ژنتیکی از والدین به فرزند به صورت متغیر منتقل می‌شود، همیشه رابطه‌ای بین بیماری و فرد در معرض آن می‌تواند وجود داشته باشد. در این بررسی‌ها افراد بر اساس مشخصات ژنتیکی مرتبط با سطح پروتئین خون مختلف گروه‌بندی شدند که رابطه مستقیمی بین شدت بیماری و سطح پروتئین بالا بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی نشان می‌داد.

مراحل مطالعه پروتئین‌های خون

در این مطالعه بیش از سه هزار پروتئین خونی مورد بررسی قرار گرفت و شدت ابتلا به کووید-۱۹ با بستری یا مرگ در نظر گرفته شد. یکی از مهم‌ترین نتایج آن وجود رابطه‌ای بین شدت بیماری و پروتئینی به نام ABO بود که گروه خونی افراد را مشخص می‌کند.

با این حال، این مطالعه چیزی درباره گروه خونی خاصی بیان نکرده و فقط مشاهدات و یافته‌های قبلی را تایید کرده است. اما از آنجایی که شواهد قبلی نشان می‌دهد گروه خونی A گرفتار این بیماری با شدت بالاتری نسبت به بقیه می‌شود، باید مطالعات بیشتری روی این افراد صورت گیرد تا علت دقیق آن مشخص شود.

البته باید گفت که عوامل دیگری مثل عوامل محیطی در شدت ابتلا تاثیرگذار هستند و نتایج این بیماری چیزی درباره خطر ابتلای بیشتر افراد دارای گروه خونی A بیان نکرده است. با این حال، محققان می‌توانند به دنبال درمان بیماری کووید-۱۹ از مسیرهای درمانی دیگری مثل خون باشند. برای مثال، در این بررسی‌ها مشخص شد که برخی از پروتئین‌های خون می‌توانند شدت بیماری را کاهش دهند. این پروتئین‌ها که به مولکول‌های چسبندگی شناخته می‌شوند، در ارتباط بین سلول‌های ایمنی و رگ‌های خونی نقش دارد.

محققان احتمال می‌دهند که این مولکول‌ها می‌توانند در کاهش شدت بیماری کووید-۱۹ تاثیرگذار باشند و می‌توانند این کشف را به راهی برای درمان این بیماری تبدیل کنند. آن‌ها توانستند از بین هزاران پروتئین بررسی شده حدود ۱۴ پروتئین تاثیرگذار در بیماری پیدا کنند که در مطالعات آینده مورد بررسی قرار بگیرد. این گروه تحقیقاتی امیدوار است تا بتواند با این داده‌های جدید درمانی برای کاهش شدت این بیماری پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی