ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا نمونه پنجاه ساله ماه را بررسی می‌کند: آمادگی برای پرتاب آرتمیس

ناسا فکر می‌کند که ۵۰ سال برای نگهداری از آخرین قطعه سنگ ماه که فضانوردان ماموریت آپولو به زمین آورده‌اند، کافی باشد. محققان این سازمان این سنگ را برای درک بهتر ماه و آمادگی بهتر ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

ناسا فکر می‌کند که ۵۰ سال برای نگهداری از آخرین قطعه سنگ ماه که فضانوردان ماموریت آپولو به زمین آورده‌اند، کافی باشد. محققان این سازمان این سنگ را برای درک بهتر ماه و آمادگی بهتر برای پرتاب ماموریت آرتمیس مطالعه می‌کنند.

این نمونه در مرکز فضایی جانسون ناسا باز می‌شود و در بخش تحقیقات مواد نجومی و کاوش‌های علمی (ARES) مورد مطالعه قرار می‌گیرد. این بخش ناسا نمونه‌های فرازمینی ناسا را نگهداری و مطالعه می‌کند و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارد. این مطالعه با تیم برنامه بررسی نمونه نسل بعد آپولو (ANGSA) انجام می‌شود تا اطلاعات بیشتری از سطح ماه با این نمونه به دست آورد و برای ماموریت آرتمیس به قطب جنوب ماه آماده شود.

یکی از اهداف ماموریت آرتمیس جمع‌آوری نمونه‌های سنگی قطب جنوب ماه است. حالا این تیم تحقیقاتی در نظر دارد تا با مطالعه این نمونه‌ها ابزار بهتری برای جمع‌آوری و حمل نمونه‌های ماه به دست آورد و حتی به روش‌های بهتری برای بررسی و نگهداری آن‌ها برای محققان آینده دست پیدا کند.

ناسا می‌دانست که در آینده دانش و ابزار بهتری برای بررسی نمونه‌ها وجود خواهد داشت و به همین دلیل این نمونه را از پنجاه سال پیش تاکنون نگه داشت تا در آینده به سوالات بیشتری پاسخ دهد. این نمونه را که ANGSA73001 نام دارد، اعضای خدمه ماموریت آپولو ۱۷ در پاییز سال ۱۳۵۱ از دره ثور-لیترو ماه به زمین آورده شد.

نمونه‌های ناسا از ماه

فضانوردان چهار لوله را با سنگ‌های ماه پر کردند و دو لوله را قبل از اینکه به زمین آورده شود، پلمپ کردند. لوله‌های پلمپ شده تاکنون در محفظه خلا کنترل شده‌ای نگهداری می‌شدند و حالا یکی از آن‌ها باز شده است. حالا محققان روی مطالعه این نمونه پلمپ شده تمرکز کرده‌اند تا بخارات موجود در آن را بررسی کنند و درباره گازهای موجود در نواحی استوایی ماه بیشتر بدانند.

این تیم تحقیقاتی می‌تواند گازهای موجود در این سنگ‌ها را با اسپکترومتری جرمی بررسی کند، اما احتمالا مقدار بسیار کمی از آن‌ها وجود دارد. آن‌ها با اسپکترومتری جرمی می‌توانند با دقت بالایی مولکول‌های ناشناخته را بررسی و آن‌ها را شناسایی کنند. به علاوه، می‌توانند این مولکول‌ها را به بخش‌های بسیار کوچکتری تقسیم کنند تا محققان دیگر نیز از آن‌ها در مطالعات خود استفاده کنند.

حدود ده سال پیش، محققان دانشگاه نیومکزیکو پروژه بررسی این سنگ‌ها را ارائه کردند و در سه سال گذشته تلاش کردند تا ابزار خاص بررسی این مواد را توسعه دهند. تیم تحقیقاتی ناسا از ۲۲ بهمن‌ماه امسال مراحل باز کردن محفظه خلا این نمونه را آغاز کردند و تمام گازهای موجود در آن را شناسایی کردند که هیچ گازی از ماه در آن وجود نداشت و به این معنی است که پلمپ اولیه لوله احتمالا تا امروز بدون آسیب باقی مانده است.

در ۴ اسفندماه، این تیم با سوراخ کردن لوله هر گازی را که داخل آن بود، جمع‌آوری کرد و همچنان این فرایند ادامه دارد. پس از پایان این فرایند، تیم ARES لوله را باز می‌کند تا مطالعات خود را روی سنگ‌های ماه آغاز کند و بیشتر درباره آن بداند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی