ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بریتانیا با دستیابی به دمای صد میلیون درجه سلسیوس در همجوشی هسته‌ای، رکورد زد

نیروگاه همجوشی هسته‌ای «توکامک انرژی» (Tokamak Energy) انگلستان اعلام کرد که توانسته با همجوشی هسته‌ای پلاسمایی با دمای صد میلیون درجه سلسیوس ایجاد کند و به رکورد جهانی جدیدی دست یابد. همچنین این نیروگاه گفته ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

نیروگاه همجوشی هسته‌ای «توکامک انرژی» (Tokamak Energy) انگلستان اعلام کرد که توانسته با همجوشی هسته‌ای پلاسمایی با دمای صد میلیون درجه سلسیوس ایجاد کند و به رکورد جهانی جدیدی دست یابد. همچنین این نیروگاه گفته که این دستاورد مرزی برای دستیابی و توسعه انرژی هسته‌ای به انرژی روزمره و تجاری است.

توکامک کروی ST40 این شرکت که با بودجه خصوصی ساخته شده است، برای آزمایش همجوشی هسته‌ای و شبیه‌سازی واکنش‌های داخل هسته خورشید و ستارگان برای تولید انرژی تاسیس شد. همجوشی هسته‌ای وقتی اتفاق می‌افتد که هسته دو اتم به یکدیگر برخورد کند و هسته سنگین‌تری به وجود آورد. چنین واکنشی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد تا بتواند به نیروی دافعه هسته‌ها غلبه کند و اتم سنگین‌تری به وجود آورد. به علاوه، انرژی تولید شده پس از برخورد به قدری زیاد است که اگر به صورت کنترل شده تولید شود، می‌تواند انرژی نامحدودی برای استفاده روزمره‌مان تولید کند.

تاسیسات توکامک انرژی

اکنون سال‌هاست که شرکت‌ها در تلاشند تا این فرایند را مهار کنند و به انرژی نامحدود و پایداری روی زمین دست پیدا کنند. حالا شرکت توکامک انرژی اعلام کرده که به دستیابی به این هدف جهانی یک قدم نزدیکتر شده‌ایم. این شرکت به بیشترین دمایی که تا امروز در تمام توکامک‌های دنیا تولید شده‌اند، رسیده است.

دستاوردهای جهانی

اما باید گفت که تاکنون چند آزمایشگاه دولتی مثل کی‌استار (KSTAR) کره جنوبی و خورشید مصنوعی (Artificial Sun) چین به دمای صد میلیون درجه سلسیوس رسیده‌اند. با این حال، توکامک انرژی ادعا می‌کند که این دما را در دستگاه همجوشی هسته‌ای کوچکتری ایجاد کرده است. به علاوه، این شرکت فقط در پنج سال به هدف خود با بودجه کمتر از ۷۰ میلیون دلار رسیده است.

چنین دستاوردی توکامک‌ها را به انتخاب مناسب برای تولید انرژی پاک، ایمن، کم‌هزینه، قابل توسعه در مقیاس‌های متفاوت و قابل نصب در تمام جهان تبدیل می‌کند. شرکت توکامک انرژی اعلام کرد که این اندازه‌گیری را با ابزارهای پیشرفته داخل توکامک کروی ST40 خود انجام داده و نتیجه آزمایش با هیئت مشاوره مستقلی با متخصصان بین‌المللی تایید شده است.

حالا این شرکت تصمیم دارد تا با توکامک ST40 خود فناوری‌های جدیدی را برای همجوشی هسته‌ای آزمایش کند. توکامک ST-HTS اولین توکامک کروی دنیا خواهد بود که تمام پتانسیل آهنرباهای ابررسانای دمای بالا (HTS) را شبیه‌سازی می‌کند و تا اواسط دهه میلادی کنونی راه‌اندازی می‌شود. در ادامه، این طراحی جدید می‌تواند به اولین نیروگاه هسته‌ای آزمایشی دنیا تبدیل شود که تا اواسط دهه ۳۰ میلادی راه‌اندازی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی