ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد کنجکاوی سنگی به شکل «گل» در این سیاره پیدا کرد

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا که در حال حاضر این سیاره را کاوش می‌کند، یک ساختار سنگی به شکل گل یافته و از آن تصویری به زمین مخابره کرده است. این جسم که به اندازه یک ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا که در حال حاضر این سیاره را کاوش می‌کند، یک ساختار سنگی به شکل گل یافته و از آن تصویری به زمین مخابره کرده است. این جسم که به اندازه یک سکه کوچک است، با ابزار MAHLI کنجکاوی که به انتهای یکی از بازوهای رباتی آن متصل است، به ثبت رسیده است.

این تصویر در پنجم اسفند امسال ثبت شده و حالا محققان ناسا با آن و تصاویر جدید دیگر کنجکاوی می‌توانند تاریخ مریخ را مطالعه کنند. کنجکاوی در روز ۳۳۹۶ از ماموریت خود در مریخ در «دشت گرین هیو» (Greenheugh Pediment) به این سنگ جالب رسید.

کنجکاوی در مسیر کاوش خود بافت سنگ‌های رسوبی را با دوربین MAHLI، مست‌کم (Mastcam) و ابزار ChemCam بررسی می‌کند تا ترکیبات شیمیایی آن‌ها را مطالعه کند. این مریخ‌نورد علاوه بر تصویربرداری از این سنگ‌ها، چهار تصویر موزاییکی از این ساختارهای سنگی و شنی تهیه می‌کرد تا بتواند سنگ‌های دورتر را نیز مطالعه کند.

اطلاعات سنگ گل مانند

این سنگی که به شکل گل درآمده است، هیچ مولکول زیستی در خود ندارد و ناسا می‌گوید که این سنگ را جریان آب و مواد معدنی مریخ تشکیل شده است. مریخ امروزی سیاره‌ای خشک است که تقریبا هیچ آب مایعی روی سطح آن جریان ندارد، اما میلیاردها سال پیش آب مایع روی آن وجود داشته و در رودهایی حرکت می‌کرده و ساختارهایی تشکیل داده که همچنان روی آن دیده می‌شوند.

ناسا در وب‌سایت آزمایشگاه پیشرانه جت خود نوشت که این سنگ به همراه سنگ‌های کروی شکل سمت راست تصویر در دوران باستان مریخ با حرکت آب و مواد معدنی شکل گرفته‌اند و رسوب کردند. مریخ‌نورد کنجکاوی قبلا نیز ساختارهای متفاوتی را پیدا کرده است که وقتی مایعات رسوبی روی مریخ حرکت می‌کردند، تشکیل شده‌اند. تصاویر این چنینی به محققان کمک می‌کند تا تاریخ حرکت آب مایع روی این سیاره را بررسی کنند و درباره آن اطلاعات بیشتری به دست آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آرمین صباغی
    آرمین صباغی | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

    موضوع یکم گمراه کننده است . یک لحظه فکر کردم سنگه مثل گل رز و لاله و... هست

مطالب پیشنهادی