ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر مفهومی برخورد سیارک
علمی

ناسا از موقعیت دقیق برخورد سیارک 2 متری در نزدیکی نروژ آگاه بوده است

سیارک کوچکی که برخی می‌گویند به اندازه یک نردبان متحرک و برخی معتقدند به اندازه یک زرافه بود، در تاریخ 20 اسفند در فاصله 470 کیلومتری جزیره «یان ماین» نروژ به درون اقیانوس سقوط کرد. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

سیارک کوچکی که برخی می‌گویند به اندازه یک نردبان متحرک و برخی معتقدند به اندازه یک زرافه بود، در تاریخ 20 اسفند در فاصله 470 کیلومتری جزیره «یان ماین» نروژ به درون اقیانوس سقوط کرد. ناسا می‌گوید به‌طور دقیق از جزئیات این برخورد مطلع بوده و موقعیت آن را می‌دانسته است.

به گزارش نشریه فوربز، ناسا می‌گوید حدود دو ساعت قبل از برخورد از موقعیت سیارک 2022 EB5 آگاه بوده و می‌دانسته که این سیارک در اقیانوس منجمد شمالی فرود می‌آید. این پنجمین باری است که سیارک‌ها قبل از ورود به اتمسفر زمین شناسایی شده‌اند.

سیارک 2 متری 2022 EB5 در طول 40 دقیقه 14 بار توسط رصدخانه «پیسکیشتتو» در شمال مجارستان رویت شد و گزارش آن به مرکز بررسی ریزسیاره‌ها ارسال گردید. در ادامه سیستم بررسی خطر ناسا موسوم به Scout مسیر حرکت این سیارک را به دست آورد و متوجه شد که 2022 EB5 وارد جو زمین می‌شود. به دنبال این اتفاق، «مرکز مطالعات اشیاء نزدیک زمین» و «اداره هماهنگی حفاظت از سیاره» ناسا در جریان ماجرا قرار گرفتند.

تصویر مفهومی برخورد سیارک
این تصویر و تصویر بالای مطلب غیرواقعی و تزئینی است.

ناسا موقعیت دقیق برخورد را محاسبه کرده بود

«داوید فارنوکیا»، مهندس مسیریابی آزمایشگاه پیشران جت ناسا که Scout را ساخته، می‌گوید: «ما توانستیم محل احتمالی برخورد را که در ابتدا از غرب گرینلند تا ساحل نروژ تخمین زده می‌شد، به دست آوریم. با افزایش شمار رصدخانه‌هایی که مسیر این سیارک را پیدا کردند، محاسبات مربوط به حرکت سیارک و نقطه برخورد آن دقیق‌تر شد.»

در نهایت، همان‌طور که سیستم Scout ناسا پیش‌بینی کرده بود، 2022 EB5 در جنوب غرب جزیره یان ماین وارد اتمسفر زمین شد و حسگرهای فروصوت زمان برخورد آن را تایید کردند.

سیارک‌های کوچکی مثل این سیارک 2 متری چند ساعت قبل از ورود به اتمسفر یا عبور از کنار آن در آسمان شب قابل مشاهده هستند. با این حال، خطر بزرگی ندارند و ناسا انتظار دارد که سیارک‌هایی مثل 2022 EB5 هر 10 ماه یکبار به سمت زمین بیایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی