ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ایرانسل نخستین گزارش فعالیت خود را منتشر کرد: درآمد عملیاتی 17هزار میلیارد تومانی در یک سال

ایرانسل برای نخستین بار در صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات ایران، گزارشی از فعالیت خود در سال 1399 را با عنوان «گزارش پایداری کسب‌وکار» منتشر کرده است. طبق آمارهای اعلام شده درآمد عملیاتی ایرانسل در سال ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

ایرانسل برای نخستین بار در صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات ایران، گزارشی از فعالیت خود در سال 1399 را با عنوان «گزارش پایداری کسب‌وکار» منتشر کرده است. طبق آمارهای اعلام شده درآمد عملیاتی ایرانسل در سال 1399 نزدیک به 17هزار میلیارد تومان بوده که رشد قابل توجهی نسبت به سال 1398 داشته است. به نظر می‌رسد شیوع کرونا و افزایش مصرف دیتا و مکالمه در ثبت این درآمد بی تاثیر نباشد. در بخش سرمایه انسانی این مجموعه به سهم 34 درصدی زنان از تعداد نیروهای ایرانسل اشاره شده است که 25 درصد آن‌ها در بخش‌های مدیریتی مشغول به کار هستند.

نخستین گزارش سالانه ایرانسل، مروری کوتاه بر شاخص‌ها، تلاش‌ها، دستاوردها و چالش‌های این اپراتور است. این اطلاعات کلان می‌تواند نمای کلی از عملکرد اجتماعی، زیست‌محیطی و فعالیت‌های ایرانسل در مسیر توسعه پایدار را به ذی‌نفعان ارائه دهد.

گزارش پایداری ایرانسل تصویری از ماهیت و ارزش اقتصادی، اثرات و اقدامات زیست‌محیطی، اجتماعی و نیز کیفیت حاکمیت شرکتی این اپراتور را در مقابل چشم ذی‌نفعان سازمان قرار می‌دهد. گزارش مذکور بازه زمانی اول فروردین تا 30 اسفند 1399 را شامل می‌شود.

این گزارش در پنج سرفصل، شامل «رویکرد ایرانسل به پایداری»، «کسب‌وکار مسئولانه و حاکمیت شرکتی»، «به سوی جامعه پایدار»، «به سوی محیط‌زیست پایدار» و «به سوی اقتصاد پایدار»، تدوین و ارائه شده است.

ایرانسل در آذر 1384 پروانه فعالیت خود را دریافت کرد و سرمایه‌گذاری مشترک روی آن با سهم 49درصدی گروه MTN و 51 درصدی شرکت توسعه الکترونیک ایران آغاز شد. شرکت «ویستا ارتباطات پیشرو» مدیریت سرمایه‌گذاری‌های ایرانسل را برعهده داشته و در حال حاضر پورتفویی شامل گروه اسنپ، روبیکا، ایرانیان تاورز، ایرانسل لبز و صندوق نوآفرین دارد.

دومین اپراتور تلفن همراه در کشور از مهرماه 1385 به صورت رسمی اولین سیم‌کارت خود را ارائه و بهره‌برداری از شبکه آن آغاز شد.

گزارش ایرانسل

در سال گذشته 72 میلیون نفر تحت پوشش شبکه ارتباطی ایرانسل بوده و بیش از 56 میلیون مشترک فعال ایرانسلی در سراسر کشور وجود دارد. 24 میلیون کاربر فعال نیز در پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی محصولات دیجیتال ایرانسل هستند.

افزایش 41 درصدی درآمد عملیاتی ایرانسل

صورت‌های مالی ایرانسل در سال 1399 خبر از درآمد عملیاتی بیش از 16هزار و 900 میلیارد تومانی این اپراتور می‌دهد. سهم دولت نیز از این درآمد حدود 28.1 درصد بوده که رقمی در حدود 4هزار میلیارد تومان است. جدا از این ایرانسل مبالغ دیگری را به عنوان مالیات و خدمات اجباری عمومی به دولت پرداخت می‌کند.

گزارش ایرانسل

با توجه به ثابت بودن حق السهم دولت از درآمد ایرانسل، می‌توان نتیجه گرفت درآمد این اپراتور نسبت به سال 1398 حدود 41 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش تنها به درآمد عملیاتی ایرانسل اشاره شده و سخنی از سود این اپراتور به میان نیامده است.

سهم قابل توجه زنان در ایرانسل

بخش دیگری از این گزارش به بحث سرمایه انسانی و محیط کار اختصاص دارد. با وجود شیوع کرونا و تاثیر بسیار آن بر اقتصاد ایران، ایرانسل در سال 1399 هیچ تعدیل نیرویی نداشته و تعداد کارکنان شاغل تحت نظر دفاتر 9 گانه آن به بالای 2هزار و 300 نفر رسیده است. در طول سال 1399 در مقایسه با مدت مشابه قبل، با توجه به ایجاد عناوین شغلی جدید، تعداد کل مشاغل شرکت ایرانسل 11 درصد افزایش یافته است.

براساس آمارهای منتشر شده، میانگین طول حضور کارکنان در شرکت ایرانسل نزدیک به 8 سال است. اگرچه آمار رسمی درباره میانگین حضور کارکنان در شرکت‌های معتبر ایرانی وجود ندارد اما براساس داده‌های غیررسمی، این میزان ماندگاری قابل توجه است.

میانگین سن کارکنان ایرانسل نیز نزدیک به 36 سال شده و 84درصد افراد مشغول در این شرکت دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند. جالب است بدانید در پایال سال 1399، 10 درصد از کارکنان این شرکت را متولدین دهه 1370 به بعد تشکیل داده و در میان‌شان حتی متولدین دهه 80 نیز دیده می‌شود.

سهم زنان از تعداد کارکنان ایرانسل

در طول سال گذشته 47 درصد از نیروهای کاری که جذب ایرانسل شدند را زنان تشکیل داده‌اند، رقمی که 8 درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافته است. این در حالی است که سهم زنان از تعداد نیروهای خروجی از سازمان نسبت به سال 98 حدود 10 درصد کاهش داشته است.

این میزان جذب و خروجی باعث شده تا سهم زنان از تعداد کارکنان ایرانسل به 34 درصد برسد که نسبت به سال 98 حدود یک درصد افزایش یافته است.

گفتنی است سهم زنان در این مجموعه از مشاغل مدیریتی، 25درصد بوده و این قشر مشارکتی 16 درصدی‌ در مشاغل سطح مدیریت ارشد دارند.

ایرانسل در گزارش خود همچنین به خط مشی بهداشتی و ایمنی شغلی اشاره کرده و به نظر می‌رسد اولین شرکت ایرانی است که تعداد مبتلایان و جان باختگان خود براثر بیماری کرونا را منتشر ساخته است. بر این اساس در طول سال گذشته 324 کارمند ایرانسل مبتلا به کرونا شده و متاسفانه یکی از آن‌ها جان باخته است.

تلاش برای محیط زیست پایدار

بخش دیگر گزارش ایرانسل به اقدامات زیست محیطی این مجموعه اختصاص دارد. ایرانسل ضمن تلاش برای کاهش مصرف انرژی و در راستای آن به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای، آمار و ارقامی در این زمینه منتشر کرده است.

در سال 1399 با توجه به افزایش ترافیک دیتا در اثر شیوع کرونا، مصرف انرژی ایرانسل به 2 میلیون و 232هزار گیگاژول رسید.

گزارش ایرانسل

از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز میزان کربن منتشر شده در مجموع برابر با 409 هزار و 694 تن بوده است. این میزان کربن مربوط به محدوده‌های یک و 2 هستند. محدوده یک شامل انتشار مستقیم حاصل از مصرف انرژی در ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و تاسیسات حرارتی و برودتی و محدوده 2 شامل انتشار غیرمستقیم در نتیجه مصرف انرژی برق در ساختمان‌ها، مراکز داده و سایت‌های ارتباطی است.

با توجه به بیش از 56 میلیون مشترک فعال ایرانسلی در سراسر کشور، این شرکت سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای به ازای هر مشترک را نیز محاسبه کرده که 0.00729 است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مجازی‌سازی سرورها از جمله راهکارهای ایرانسل برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

در همین راستا با مجازی‌سازی سرورها، میزان توان صرفه‌جویی شده از سوی این شرکت به 750 کیلووات رسیده است. میزان توان سرمایشی صرفه‌جویی شده نیز نزدیک به 5 میلیون (BTU/hr) بوده است.

تامین انرژی 10 سایت با انرژی خورشیدی، کاهش 66 درصدی در هزینه‌ها و مصرف کاغذ و پلاستیک با الکترونیکی کردن پروسه‌های توزیع و فروش، کاهش 76 درصدی در مصرف کاغذ همزمان با شیوع کرونا و پیاده‌سازی رویکرد دیجیتالی و حذف کامل سفارش کاغذی از جمله دیگر اقدامات زیست محیطی ایرانسل بوده است.

پوشش شبکه ایرانسل و مشترکین فعال

فعالیت‌های ایرانسل در مسیر خلق ارزش اقتصادی منجر به انواع اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم شده است. این شرکت در سال 1399 بیش از 2300 کارمند در سراسر کشور داشته و تحت عواملی همچون افزایش مشترکان، زنجیره تامین، سرمایه‌گذاری‌های مختلف و فراهم‌آوری اکوسیستم دیجیتال برای درآمدزایی فردی و گسترش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط پایه‌گذار بیش از 2 میلیون و 600هزار شغل به صورت غیرمستقیم بوده است.

اشتغالزایی ایرانسل

روند اشتغالزایی این مجموعه نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر با شیب قابل توجهی، ایرانسل موجبات اشتغالزایی افراد را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم آورده است.

بخش دیگر گزارش ایرانسل به تعداد کاربران و پوشش شبکه آن اختصاص دارد. آمارهایی که به پایان سال 1399 اختصاص داشته و طبیعتا در سال 1400 دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

بر این اساس بیش از 71 میلیون نفر در شهر و روستا تحت پوشش شبکه ایرانسل هستند.

در سال 1399 نرخ موثر دیتا نسبت به سال 98 معادل 11.7 درصد کاهش داشته که این امر منجر به گسترش دسترسی مقرون‌به‌صرفه دیتا و کاهش هزینه ارتباطات در سبد خانوار می‌شود.

از 56 میلیون و 227هزار مشترک فعال این اپراتور، 91.5درصد آن‌ها مشترک اعتباری بوده و تنها 4 میلیون مشترک دائمی در شبکه ایرانسل وجود دارد.

گزارش ایرانسل

نسخه کامل گزارش ایرانسل را می‌توانید از اینجا دریافت و مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی