ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین تصویر واضح تلسکوپ جیمز وب توسط ناسا منتشر شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین بار و بعد از فرآیند موفقیت آمیز تراز کردن آینه‌ها، نخستین تصویر شفاف از ستاره‌ای روشن در کنار کهکشان‌های دوردست ثبت کرده است. طبق اعلام ناسا دو مرحله دیگر ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۹

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین بار و بعد از فرآیند موفقیت آمیز تراز کردن آینه‌ها، نخستین تصویر شفاف از ستاره‌ای روشن در کنار کهکشان‌های دوردست ثبت کرده است.

طبق اعلام ناسا دو مرحله دیگر از تراز کردن آینه‌های تلسکوپ جیمز وب با موفقیت پشت سر گذاشته شده است. این بیانیه با تصویری دیدنی همراه بود که اولین تصویر واضح از یک ستاره درخشان است. کهکشان‌های زیبایی را می‌توان در پس‌زمینه این تصویر مشاهده کرد.

 «لی فاینبرگ» مدیر این پروژه گفت: «تاکنون متوجه شده‌ایم این تلکسوپ به همان اندازه خوب و یا حتی بهتر از آنچه تصور می‌کردیم، قابل ثبت تصاویر شگفت‌انگیز از عالم است.»

تلسکوپ جیمز وب

آینه اصلی این تلکسوپ از آرایه‌ای از 18 بخش مجزا تشکیل شده است که وقتی به درستی تراز شوند، همانند یک آینه غول پیکر عمل می‌کنند. در اولین مرحله از فرآیند تراز کردن، هر آینه باید بر روی بخشی از جرم هدف متمرکز شود – این کار در ماه فوریه انجام شد. سپس نور در یک نقطه جمع می‌شود تا تصویر نهایی را ایجاد کند. در این فرآیند دقت کار اهمیت بسیار بالایی دارد. هنگامی که قطعات به درستی تنظیم شوند، دقت این تلسکوپ در مقیاس نانومتر خواهد بود.

جیمز وب

خوشبختانه دانشمندان تلسکوپ جیمز وب موفق شدند به چنین سطحی از دقت دست یابند. آنچه تاکنون در راستای هم‌ترازی آینه‌ها انجام شده است، «هم‌ترازی محدود پراش» نامیده می‌شود.

دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که در هیچ مرحله‌ای از این فرآیند، با مشکل فنی از سوی تلسکوپ جیمز وب روبرو نبوده‌اند. آن‌ها تنها نگران این مسئله هستند که داده‌های بدست آمده چقدر با پیش‌بینی‌های تئوری صورت گرفته تطابق دارد.

مرحله آخر

در این مرحله، آینه تلسکوپ با دوربین مادون قرمز نزدیک تراز می‌شود. با این‌حال، تلسکوپ دارای سه دوربین اضافی دیگر است که در چندین مرحله بعدی به مرور با بقیه آینه‌های باقی‌مانده هم‌تراز می‌شوند. علاوه بر توانایی ناسا برای تغییر موقعیت، شکل و انحنای قطعات، آینه ثانویه و خود ابزارها را می‌توان جابجا کرد تا از تراز شدن آن‌ها اطمینان حاصل کرد. ناسا انتظار دارد هم‌ترازی نهایی حداکثر تا اوایل ماه مه انجام شود.

در حال حاضر دانشمندان این پروژه بر روی کهکشان‌هایی متمرکز شده‌اند که در پشت ستاره دیده شده در تصویر قرار دارند. «تام زوربوچن» مدیر اداره ماموریت علمی ناسا می‌گوید: « با انتشار اولین تصویر واضح، تمام نگرانی‌هایی که داشتیم پشت سر گذاشته شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی