ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلزایمر
علمی

چرت زدن بیش از اندازه در روز می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه آلزایمر باشد

بر اساس تحقیقات جدید، چرت زدن بیش از یک ساعت یا چندین بار در روز می‌تواند از نشانه‌های اولیه آلزایمر باشد. دانشمندان توضیح می‌دهند که چرت زدن بیش از اندازه در طول روز با زوال ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

بر اساس تحقیقات جدید، چرت زدن بیش از یک ساعت یا چندین بار در روز می‌تواند از نشانه‌های اولیه آلزایمر باشد. دانشمندان توضیح می‌دهند که چرت زدن بیش از اندازه در طول روز با زوال شناختی رابطه دارد که باعث به وجود آمدن تغییرات مغزی می‌شود.

دانشمندان در پژوهش جدید خود داده‌های یک پروژه طولانی مدت را بررسی کرده‌اند که در آن وضعیت حافظه و پیری بیش از هزار شهروند سالخورده ردیابی شده است. در طول این پروژه، هر سال به مدت 14 روز، شرکت‌کنندگان از دستگاه‌های ردیابی حرکت استفاده می‌کردند و وضعیت چرت زدن آن‌ها با دوره‌های طولانی مدت عدم تحرک در طول روز محاسبه شده است.

در نهایت، یافته‌های دانشمندان رابطه دوسویه مشخصی را بین چرت زدن در طول روز و زوال شناختی نشان داده است. به طور کلی، دفعات و مدت چرت زدن روزانه با افزایش سن بیشتر می‌شود و افراد مبتلا به آلزایمر، دو برابر بیشتر از زمان خود در طول سال را صرف چرت زدن می‌کنند.

آلزایمر

رابطه بین چرت زدن و آلزایمر

محققان در تحقیق خود نوشته‌اند:

«چرت‌های طولانی‌تر و مکرر در طول روز با خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر ارتباط دارند. از سویی دیگر، چرت زدن بیش از حد در طول روز، پس از یک سال منجر به قابلیت‌های شناختی بدتر و برعکس، قابلیت‌های شناختی بدتر پس از یک سال منجر به چرت زدن بیش از حد می‌شود.

به گفته محققان افرادی که از نظر بالینی تشخیص داده شده که به آلزایمر دچار هستند، مطمئنا در دفعات بعدی زمان و مدت چرت زدن آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اما افرادی که در ابتدای تحقیق از نظر شناختی سالم بوده‌اند، اگر حداقل یک بار یا بیش از یک ساعت در روز چرت بزنند، در 6 سال آینده، 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

به گفته «یو لنگ» یکی از محققان اصلی این پژوهش، در این مرحله ممکن است چرت زدن بیش از حد در طول روز به صورت مستقیم در تسریع پیری مغز نقش داشته باشد، اما این امکان نیز وجود دارد که چرت زدن یکی از نشانه‌های اولیه آلزایمر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی