ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تعداد سیاره‌های فراخورشیدی تایید شده به 5000 رسید

در گذشته‌ای نه چندان دور، در دنیایی زندگی می‌کردیم که فقط چند سیاره شناخته شده بودند، اما حالا یک کشف جدید تعداد سیاره‌های فراخورشیدی شناخته شده را به پنج هزار رسانده. باید گفت که این ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

در گذشته‌ای نه چندان دور، در دنیایی زندگی می‌کردیم که فقط چند سیاره شناخته شده بودند، اما حالا یک کشف جدید تعداد سیاره‌های فراخورشیدی شناخته شده را به پنج هزار رسانده. باید گفت که این کشفیات فقط یک عدد نیستند و هر کدام از آن‌ها دنیای جدید و تازه‌ای هستند که مطلقا هیچ چیزی درباره آن‌ها نمی‌دانیم.

در روز گذشته ۶۵ سیاره جدید به آرشیو سیارات فراخورشیدی ناسا (NASA Exoplanet Archive) اضافه شد و این کار، رکورد پنج هزارتایی سیاره‌های فراخورشیدی را ثبت کرد. این سیاره‌ها شامل کره‌های خاکی مثل زمین، سیاره‌های گازی چند برابر مشتری و سیاره‌های گازی بسیار بزرگ و داغی می‌شوند که در شرایط عجیب و غریبی قرار دارند.

اولین سیاره‌های فراخورشیدی در دهه ۱۹۹۰ میلادی کشف شدند و به این معنی است که تا اینجا را با سرعت باورنکردنی طی کردیم. ناسا در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که تعداد سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده به بیش از چهار هزار رسید و کمتر از سه سال طول کشید تا هزار سیاره دیگر به لیست اضافه شود. با اینکه عدد پنج هزار چیز زیادی به نظر می‌رسد، اما تخمین زده می‌شود که فقط در کهکشان ما صدها میلیارد سیاره وجود داشته باشد که ما از وجود آن‌ها بی خبریم!

کشف سیاره‌های فراخورشیدی

این سیاره‌ها با داده‌های ماموریت‌هایی مثل تلسکوپ فضایی کپلر و ماهواره کاوش گذر سیاره‌های فراخورشیدی یا به اختصار TESS و ساعت‌ها تحقیق و بررسی محققان و منجمان کشف می‌شوند. با اینکه کشف سیاره‌های فراخورشیدی فعالیت جالبی است، به هر حال محققان برای تفریح به دنبال این سیاره‌ها نمی‌گردند.

آن‌ها به دنبال نشانه‌های حیات و زیست‌پذیری این سیاره‌ها می‌گردند تا بتوانند فعالیت‌های پژوهشی خود را گسترش دهند. به علاوه، انتظار می‌رود که تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز که تازه به مدار خود در نقطه لاگرانژی دوم رسیده است، بتواند اطلاعات بیشتری درباره این سیاره‌ها به ما بدهد.

البته باید گفت که ما حتما به یک روشی نوعی حیات در یک سیاره فراخورشیدی پیدا خواهیم کرد، حتی اگر خیلی پیشرفت نکرده باشد. با این حال، هنوز سیاره‌ای مثل زمین پیدا نکرده‌ایم، اما امیدواریم که بتوانیم روزی سیاره دیگری مثل سیاره خودمان در جهان گسترده بیرون پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Msadr471
    Msadr471 | ۲ فروردین ۱۴۰۱

    یه مقاله جالب و جامع هم درباره ویژگی های کهشکشان خودمون بنویسید. مثلا راهشیری چند سالشه؟ و قدیمترین کهکشان که تا بحال دانشمندان کشف کردن چی بوده؟

مطالب پیشنهادی