ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وان وب
علمی

اسپیس ایکس ماهواره‌های اینترنتی شرکت رقیبش، وان‌وب را روانه فضا می‌کند

استارلینک تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در جهان نیست و رقبایی مثل وان‌وب هم در این عرصه فعالیت دارند. البته درحال حاضر استارلینک وضعیت بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارد، زیرا می‌تواند ماهواره‌های خود را از ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

استارلینک تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در جهان نیست و رقبایی مثل وان‌وب هم در این عرصه فعالیت دارند. البته درحال حاضر استارلینک وضعیت بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارد، زیرا می‌تواند ماهواره‌های خود را از طریق راکت‌های اسپیس ایکس به فضا ارسال کنند؛ درحالی که وان‌وب به دلیل اختلافات اخیر با دولت روسیه، به مشکل برخورده و نمی‌تواند ماهواره‌های خود را در مدار قرار دهد.

اکنون با توجه به وضعیت پیش آمده، مدیران وان‌وب تصمیم گرفته‌اند تا از شرکت رقیب خود درخواست کمک کنند. اگرچه اسپیس ایکس رقیب مستقیم وان‌وب محسوب می‌شود؛ اما مسئولان آن قبول کرده‌اند که ماهواره‌های غیر خودی را به فضا ارسال کنند و بریتانیایی‌ها می‌توانند با خیال آسوده‌تر به گسترش شبکه خود بپردازند.

اسپیس ایکس برنده اصلی در غیاب روس‌ها

شرکت وان‌وب قصد دارد مجموعه‌ای از ۶۴۸ ماهواره را در مدار پایین برای ارائه خدمات اینترنت در سراسر جهان قرار دهد. ایلان ماسک در پروژه استارلینک هم هدف مشابهی را دنبال می‌کند؛ با این تفاوت که می‌خواهد هزاران ماهواره را در اطراف زمین قرار دهد.

وان‌وب تا به امروز موفق شده تا ۴۲۸ ماهواره را به کمک راکت‌های روسی سایوز به فضا ارسال کند و قرار بود در اوایل ماه جاری میلادی، ۳۶ ماهواره دیگر هم به مقدار گفته شده اضافه شود. اما در نهایت روس‌ها به دلیل تحریم‌های صورت گرفته از سوی انگلستان و دیگر کشورها، تصمیم به تلافی گرفتند و خواسته‌های غیرمنطقی را برای انجام پرتاب مطرح کردند.

اسپیس ایکس

به نظر می‌رسد که وان‌وب چاره چندانی برای قرار دادن ۲۲۰ ماهواره دیگر خود در فضا نداشته و اسپیس ایکس تنها گزینه معقول و در دسترس به شمار می‌رفته. البته مشخص نیست که قرارداد بین این دو شرکت با چه مبلغی ثبت شده است و کدام یک از موشک‌های فالکون ۹ یا فالکن هوی برای این منظور بکار گرفته خواهند شد. درهرحال مدیرعامل وان وب از حمایت رقیب آمریکایی خود تشکر کرده و نسبت به همکاری‌های بیشتر در آینده ابراز امیدواری نموده است.

شایان ذکر است که بازارهای هدف این دو شرکت کمی متفاوت است و شاید به همین دلیل، مجموعه تحت مالکیت ایلان ماسک حاضر به انجام چنین کاری شده است. استارلینک روی ارائه اینترنت به مشتریان شخصی تمرکز دارد؛ درحالی که وان‌وب به بازار سازمانی و نهادهای دولتی علاقه‌مند است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ فروردین ۱۴۰۱

    خیلی خوبه، تکلیف روسیه مشخص میشه،
    اگر بلوک شرق و غرب دوباره به وجود بیاد به نفع ایرانه

مطالب پیشنهادی