ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نیم نگاهی به قمرهای آیو و اروپای مشتری با فضاپیمای جونوی ناسا

ناسا اخیرا تصویر حیرت انگیزی از سیاره مشتری منتشر کرده که با ماموریت جونو ثبت شده است. این تصویر خاص در یک پروژه شهروندی با داده‌های خام جونو با ابزار جونوکم (JunoCam) این فضاپیما ثبت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

ناسا اخیرا تصویر حیرت انگیزی از سیاره مشتری منتشر کرده که با ماموریت جونو ثبت شده است. این تصویر خاص در یک پروژه شهروندی با داده‌های خام جونو با ابزار جونوکم (JunoCam) این فضاپیما ثبت و پردازش شده و قمرهای سیاره مشتری را آشکار کرده است.

این عکس که شکوه مشتری را به تصویر می‌کشد، در ۲۲ دی ۱۴۰۰ و ۳۹امین گذر نزدیک فضاپیمای جونو از سیاره مشتری ثبت شد. این فضاپیما در سال ۲۰۱۱ میلادی/۱۳۹۰ خورشیدی پرتاب شد و از سال ۲۰۱۶ میلادی/۱۳۹۵ خورشیدی وارد مدار مشتری شد و از آن زمان ترکیبات شیمیایی، میدان گرانشی و میدان مغناطیسی آن را مطالعه می‌کند.

اگر به این تصویر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، دو مهمان ویژه در آن می‌بینیم که دو قمر مشتری یعنی آیو و اروپا هستند. آن‌ها دو مورد از شناخته شده‌ترین قمرها در بین هشتاد قمر مشتری هستند و در کنار گانیمد و کالیستو در بین چهار قمر بزرگ این سیاره قرار دارند.

قمر آیو در برابر قمر اروپا

قمر آیو فعال‌ترین جرم آتشفشانی منظومه شمسی است، در حالی که زیر سطح یخی قمر اروپا اقیانوسی از آب مایع پنهان است و شاید دنیایی از حیات میکروبی در خود داشته باشد. فضاپیمای جونو در اواخر تابستان ۱۴۰۱ از نزدیکترین فاصله قمر اروپا عبور می‌کند و این بهترین فرصت تا ده‌ها سال آینده است تا این قمر را با ابزار علمی بیشتری مطالعه کند. همچنین این فضاپیما در اواسط سال ۱۴۰۲ گذری در نزدیکی قمر آیو خواهد داشت تا آن را نیز بیشتر مطالعه کند.

جونو زمانی که این تصویر را ثبت کرد، ۶۱ هزار کیلومتر از بالاترین ابرهای مشتری فاصله داشت و در عرض جغرافیایی ۵۲ درجه جنوبی این سیاره قرار داشت. این عکس با انباشت تصاویر دوربین جونوکم در رنگ‌های قرمز، سبز و آبی خلق شده تا در نهایت تصویر رنگ واقعی را تشکیل داده است.

شما نیز می‌توانید از داده‌های خام جونو استفاده کنید و آن‌ها را پردازش کنید. کافیست به وبسایت ماموریت جونو مراجعه کنید و یا به وبسایت پروژه‌های علمی شهروندی ناسا سر بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی