ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایمپلنت مغزی قدرت ارتباط را به یک بیمار کاملا فلج مبتلا به ALS بازگرداند

طبق مقاله منتشر شده از سوی محققان اروپایی، یک بیمار مبتلا به ALS که هیچ‌گونه توانایی در حرکت و برقراری ارتباط نداشته است، توانسته از طریق یک ایمپلنت مغزی چندین کلمه را با خانواده خود ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

طبق مقاله منتشر شده از سوی محققان اروپایی، یک بیمار مبتلا به ALS که هیچ‌گونه توانایی در حرکت و برقراری ارتباط نداشته است، توانسته از طریق یک ایمپلنت مغزی چندین کلمه را با خانواده خود به اشتراک بگذارد. تخمین زده می‌شود که با افزایش سالانه شمار مبتلایان به بیماری ALS، تعداد آن‌ها به ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۴۰ برسد. همچنین فناوری‌های مشابه می‌توانند به سایر کسانی که دچار عارضه‌های مغزی و اختلالات حرکتی شده‌اند، یاری برساند.

بیمار ۳۴ ساله اشاره شده در تحقیق جدید، دچار حالت پیشرفته بیماری ALS بوده که در نهایت به نشانگان قفل‌شدگی ختم شده است. در این سندرم با وجود عدم امکان حرکت دادن اندام‌ها، فرد همچنان آگاه و هوشیار باقی می‌ماند. تحرک اجزای ارتباطی مثل زبان هم در این سندرم امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان چشم‌ها را در جهت عمودی تکان داد.

آیا ایمپلنت مغزی ناجی بیماران خاص می‌شود؟

اگرچه بهره‌گیری از ریزتراشه‌ها نمی‌تواند تغییری در وضعیت سلامت جسمی بیماران ایجاد کند؛ اما قادر است با برقراری امکان ارتباط با دیگران، شرایط روحی آن‌ها را بهبود ببخشد و کیفیت زندگی کلی آن‌ها را افزایش دهد. ایمپلنت مغزی مشابه در تحقیقات قبلی برای کمک به بیماران ALS مورد استفاده قرار گرفته بود؛ اما وخامت حال بیمار اشاره شده در پژوهش اخیر، می‌تواند امیدبخش طیف بیشتری از مبتلایان باشد.

نمایی شماتیک از سیستم مورد استفاده با دستگاه بیوفیدبک (پس‌خوراند زیستی)

«جوناس زیمرمن»، عصب‌شناس در موسسه تحقیقات مهندسی اعصاب Wyss سوئیس، در مصاحبه‌ای گفته است:

«طبق اطلاعات ما، این اولین تحقیقی است که در آن مطالعه روی بیماری صورت گرفته است که هیچ‌گونه حرکات ارادی نداشته و تنها راه ارتباطی برای وی از طریق واسط مغز و رایانه (BCI) بوده است.»

در طی پژوهش دو ریزتراشه به مغز یک بیمار آلمانی متصل شدند و پس از آن، وی توانست کلمات و جملات کامل را از طریق سیگنال‌های مغزی، شکل دهد. البته Ujwal Chaudhary و Niels Birbaumer از سرپرستان این تحقیق، در گذشته هم آزمایش‌های مشابهی را انجام داده بودند که نتیجه آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ منتشر شد؛ اما بنیاد پژوهش آلمان (DFG) در نهایت به دلیل عدم ارائه مناسب بررسی‌های صورت گرفته و ثبت اظهارات نادرست، مقاله‌های مرتبط را بازپس گرفت.

ایمپلنت مغزی

شرکت استرالیایی Synchron نیز چندی پیش موفق شده بود به کمک واسط مغز و رایانه و استفاده از ایمپلنت مغزی در یک بیمار ۶۲ ساله مبتلا به ALS، افکار وی را مستقیما به توییت تبدیل و ارسال کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی