ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت حساب کاربری جیمیل
آموزش

چگونه امنیت حساب جیمیل خود را افزایش دهیم؟

حساب‌های کاربری زیادی در هرسال به دلیل عدم رعایت اقدامات حیاتی، در معرض آسیب قرار می‌گیرند که ممکن است به افشای اطلاعات شخصی افراد منتهی شود. بسیاری از شرکت‌ها مانند گوگل روش‌هایی را برای افزایش ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

حساب‌های کاربری زیادی در هرسال به دلیل عدم رعایت اقدامات حیاتی، در معرض آسیب قرار می‌گیرند که ممکن است به افشای اطلاعات شخصی افراد منتهی شود. بسیاری از شرکت‌ها مانند گوگل روش‌هایی را برای افزایش امنیت حساب کاربری جیمیل ارائه می‌دهند که می‌تواند به جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به اکانت کاربران، کمک چشمگیری کند.

امنیت حساب کاربری جیمیل

مهم‌ترین روش‌های مورد استفاده برای افزایش امنیت جیمیل شامل بهره‌گیری از احراز هویت دو مرحله‌ای، بررسی دسترسی‌های برنامه‌ها و سرویس‌ها، جلوگیری از فعالیت ردیاب‌های ایمیل و تنظیم فیلترهای مختص به حساب کاربری می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

احراز هویت دو مرحله‌ای یکی از مهم‌ترین لایه‌های امنیتی معرفی شده از سوی گوگل است که می‌تواند در ارتقای امنیت حساب کاربری جیمیل تاثیر بسزایی داشته باشد. با فعال کردن این حالت، برای هر بار ورود به اکانت باید کد دریافت شده از طریق شماره همراه یا اپلیکیشن مخصوص را هم وارد نمایید. جهت فعال‌سازی قابلیت مذکور، روی این لینک کلیک کنید و راهنمای گفته شده را دنبال نمایید. برای ساخت جیمیل جدید نیز می‌توانید با آموزش‌های دیجیاتو همراه شوید.

امنیت حساب کاربری جیمیل

توجه داشته باشید که برای تامین امنیت جیمیل از طریق احراز هویت دو مرحله‌ای باید حتما به یک موبایل دسترسی داشته باشید. همچنین کدهای پشتیبان در هنگام فعال‌سازی این ویژگی را در جایی مطمئن یادداشت کنید تا در صورت عدم دسترسی به موبایل بتوانید باز هم وارد حساب کاربری خود شوید.

عدم به اشتراک‌‌گذاری رمز عبور

بعضی از تیم‌ها از یک آدرس ایمیل به صورت گروهی استفاده می‌کنند که رمز عبور آن در اختیار تمامی اعضای گروه قرار دارد. این روش از امنیت بسیار پایینی برخوردار است و جایگزین‌های بهتری مثل بهره‌گیری از صندوق‌های دریافت مشترک برای آن وجود دارد. در این حالت می‌توانید اعضای گروه را یکجا جمع کرده و امکان مدیریت ایمیل‌ها را به هرکدام به صورت مستقل بدهید.

امنیت حساب کاربری جیمیل

بررسی دسترسی اپ‌ها و سرویس‌ها

گاهی اوقات کاربران برای دسترسی آسان‌تر، اقدام به ثبت نام در وب سایت‌ها یا استفاده از سرویس‌های آنلاین از طریق حساب کاربری گوگل خود می‌کنند. برخی از این موارد ممکن است اکانت شما را در معرض آسیب قرار دهد؛ در نتیجه به طور معمول توصیه می‌شود تا پس از اتمام کار با ابزار مورد نظر، دسترسی آن را دوباره ببندید. برای انجام این کار، باید به صفحه دسترسی‌های اکانت گوگل رفته و سپس دسترسی بدون استفاده را قطع کنید.

افزایش امنیت جیمیل

مراقب فعالیت‌های مشکوک باشید

اگر گوگل فعالیت مشکوکی در حساب کاربری شما تشخیص دهد، اقدام به ارسال نوتیفیکیشن خواهد کرد. برای مثال ورود به اکانت از موقعیت‌های ناشناخته یا دستگاه‌های ناشناس می‌تواند گوگل را حساس کند. توصیه می‌شود تا کاربران هر ماه به صورت دستی لیست فعالیت‌های اکانت را بررسی کرده تا از نبود موارد مشکوک اطمینان حاصل کنند. جهت انجام این کار، روی گزینه Details در قسمت پایینی صفحه جیمیل کلیک کنید. در ادامه می‌توانید لیستی از ورودهای صورت گرفته همراه با دستگاه‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی آن‌ها مشاهده نمایید. اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام به تغییر رمز عبور خود و فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای کنید.

امنیت حساب کاربری جیمیل

بررسی فیلترها برای فوروارد ایمیل‌ها

فیلترها، امکان فوروارد کردن مستقیم ایمیل‌ها به آدرسی دیگر را فراهم می‌سازند؛ در نتیجه بهتر است از نبود فیلترهای ناخواسته جهت افزایش امنیت حساب کاربری جیمیل اطمینان کسب نمایید. برای بررسی این مورد، ابتدا به قسمت تنظیمات جیمیل بروید و سپس روی تب Filters کلیک کنید. اکنون می‌توانید لیستی از فیلترهای فعال را مشاهده کنید. اگر فیلتری ناآشنا به چشمتان خورد، آن را حذف نمایید. همچنین بهتر است تب‌های Forwarding و POP/IMAP را هم بررسی کنید.

افزایش امنیت جیمیل

استفاده از ایمیل‌های رمزگذاری شده

احتمالا در بیشتر ایمیل‌های دریافتی خود، قادر خواهید بود تا آیکن قفل قرمز رنگی را مشاهده کنید. این آیکن نشانگر ایمیل‌های ناامین است که از فناوری رمزگذاری TLS استفاده نمی‌کنند. در حالت عادی ارسال چنین ایمیل‌هایی مشکلات چندانی را در پی نخواهد داشت؛ اما اگر اطلاعات حساس مثل رمزهای عبور با آن‌ها جابه‌جا شوند، ممکن است دردسر ایجاد کنند. در صورت وقوع چنین رخدادی بهتر است با فرستنده ایمیل تماس بگیرید و از او بخواهید روشی امن را برای انتقال اطلاعات انتخاب نماید.

امنیت حساب کاربری جیمیل

شناسایی و مسدودسازی ردیاب‌ها

بسیاری از افراد و شرکت‌ها، ایمیل‌های ارسال شده را ردیابی می‌کنند. آن‌ها به کمک چنین ابزارهایی می‌توانند متوجه شوند که شما در چه زمانی، در کجا و به چه تعداد دفعاتی اقدام به مطالعه ایمیل کرده‌اید. خوشبختانه با نصب افزونه‌های اختصاصی می‌توانید جلوی فعالیت چنین ردیاب‌هایی را بگیرید.

افزایش امنیت جیمیل

سوالات متداول درباره امنیت حساب کاربری جیمیل

بهترین راه برای تامین امنیت جیمیل چیست؟

استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای از طریق شماره همراه یا اپلیکیشن اختصاصی، بهترین روش برای افزایش امنیت حساب کاربری جیمیل به شمار می‌رود.

چگونه می‌توان امنیت حساب کاربری جیمیل را افزایش داد؟

با بهره‌گیری از قابلیت‌هایی مثل احراز هویت دو مرحله‌ای، بستن دسترسی سایت‌ها و سرویس‌ها و جلوگیری از فعالیت ردیاب‌های ایمیل می‌توانید امنیت جیمیل را ارتقا ببخشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی