ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویری از کهکشان NGC4571 با تلسکوپ هابل
علمی

تلسکوپ هابل تصویری زیبا از یک کهکشان مارپیچ در فاصله 60 میلیون سال نوری ثبت کرد

تلسکوپ هابل بی‌شک کمک فراوانی به پیشبرد اهداف علم اخترشناسی کرده است. جديدترین تصویری که این تلسکوپ ثبت کرده، به یک کهکشان مارپیچی مربوط می‌شود که حدود 60 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

تلسکوپ هابل بی‌شک کمک فراوانی به پیشبرد اهداف علم اخترشناسی کرده است. جدیدترین تصویری که این تلسکوپ ثبت کرده، به یک کهکشان مارپیچی مربوط می‌شود که حدود 60 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. در ادامه نگاهی به این تصویر و جزئیاتش داریم.

تلسکوپ معروف هابل حدود یک هفته پیش تصویری شگفت‌انگیز را از سونامی تولد یک ستاره به ثبت رساند. در این فاصله یک تصویر زیبای دیگر هم توسط هابل ثبت شده است. این تصویر به کهکشان مارپیچی NGC4571 مربوط می‌شود.

تلسکوپ هابل تصویری زیبا را از یک کهکشان بسیار دور ثبت کرد

گزارشات حاکی از این هستند که هابل با استفاده از دوربین نمای باز شماره 3 خود از یک کهکشان مارپیچی با فاصله 60 میلیون سال نوری از ما تصویربرداری کرده است. این کهکشان در صورت فلکی گیسو قرار دارد. در این بین اما هابل تنها نبوده، بلکه تلسکوپ ALMA نیز به کمک آن آمده است.

تصویری از کهکشان NGC4571 با تلسکوپ هابل
تصویری ار کهکشان NGC4571

با توجه به گفته‌های دانشمندان مسئول تلسکوپ هابل، ALMA یک تلسکوپ بسیار بزرگ با 66 آنتن پیشرفته محسوب می‌شود و در کوه‌های آند شیلی قرار دارد. این تلسکوپ قادر است تا آسمان را با استفاده از طول موج‌های مادون قرمز و امواج رادیویی رصد کند.

ترکیب مشاهدات این تلسکوپ عظیم با هابل یک جفت عالی برای انجام مشاهدات نجومی به شمار می‌آید. نتیجه ترکیب تحقیقات این دو تلسکوپ به ثبت تصویری زیبا از کهکشان مارپیچی NGC4571 منجر شده است.

ثبت شدن تصویر کهکشان NGC4571 که مشاهده کردید، بخشی از پروژه PHANGS-HST محسوب می‌شود. هدف اصلی این پروژه، کشف چگونگی تشکیل ستاره‌های جوان از ابرهای گازی است. دانشمندان در پی این هستند تا بفهمند که جهان اولیه چگونه شکل گرفته و این موضوع به کمک تلسکوپ جیمز وب، آن‌ها بیش از پیش به هدف خود نزدیک شده‌اند. با این حال همچنان تلسکوپ‌های ALMA و هابل شگفتی‌های جهان دوردست را به خوبی ثبت کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی