ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باشگاه ۸ بیتی نابود شد؛ موزه تاریخی کامپیوتر قربانی حمله روسیه به اوکراین

موزه «باشگاه 8 بیتی» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کامپیوتری خصوصی اوکراین به دنبال محاصره «ماریوپل» تخریب شد. مالک این موزه در پستی در فیسبوک اعلام کرد که موزه کامپیوتری باشگاه 8 بیتی به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

موزه «باشگاه 8 بیتی» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کامپیوتری خصوصی اوکراین به دنبال محاصره «ماریوپل» تخریب شد. مالک این موزه در پستی در فیسبوک اعلام کرد که موزه کامپیوتری باشگاه 8 بیتی به چه سرنوشتی دچار شده است.

«دمیتری چرپانوف»، مالک موزه کامپیوتری شهر ماریوپل چند روز پیش در پستی در این باره نوشت: «تمام شد، موزه کامپیوتری ماریوپل از بین رفت. تمام چیزی که از کلکسیون 15 ساله من باقی مانده، اندک خاطراتی بر روی فیسبوک، وب‌سایت و ایستگاه رادیویی موزه است.»

مجموعه باشگاه 8 بیتی شامل بیش از 500 قطعه از تاریخ دنیای کامپیوتر و اقلامی به قدمت دهه 1950 است. این موزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین کلکسیون‌های تاریخ کامپیوترهای شوروی در جهان توصیف شده است.

موزه باشگاه 8 بیتی

باشگاه 8 بیتی روایتگر تاریخ مشترک روسیه و اوکراین بود

چرپانوف در حدود بیش از یک دهه بسیاری از کامپیوترهای این موزه را گردآوری و احیا کرده بود. نکته دردناک درباره نابودی این موزه این است که باشگاه 8 بیتی شامل تاریخ مشترکی میان مردم اوکراین و روسیه بود.

مالک این موزه خوشبختانه زنده است اما مثل بسیاری از ساکنان ماریوپل خانه و زندگی خود را از دست داده. او از طریق یک حساب پی‌پل برای خودش و سایر شهروندان اوکراینی از مردم دنیا درخواست کمک کرده است. از زمان آغاز حمله روسیه، حدود 10 میلیون نفر مجبور به نقل مکان شده‌اند و بزرگ‌ترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده است.

با تداوم جنگ اوکراین و روسیه، بسیاری از شرکت‌های دنیای فناوری فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کرده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توانیم به فیسبوک، یوتیوب، گوگل، سونی و نتفلیکس اشاره کنیم. از آن سو، روسیه هم قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای فعالیت شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های حوزه تولید محتوا در نظر گرفته و باعث شده خیلی از این کمپانی‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کنند. جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۹ فروردین ۱۴۰۱

    ٖکمودور ۶۴ بد بدخت از بین رفت

  • admiral_v
    admiral_v | ۸ فروردین ۱۴۰۱

    لعنت بر روسیه و نوچه هاش

مطالب پیشنهادی