ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توقف ساخت کپسول Crew Dragon توسط اسپیس اکس
تکنولوژی

اسپیس‌اکس دیگر کپسول‌ Crew Dragon تولید نخواهد کرد

از قرار معلوم کمپانی اسپیس‌اکس دیگر قصد تولید کپسول دراگون که از آن جهت انتقال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی یا برعکس استفاده می‌شود را ندارد و در عوض می‌خواهد بر روی استفاده مجدد از ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۵

از قرار معلوم کمپانی اسپیس‌اکس دیگر قصد تولید کپسول دراگون که از آن جهت انتقال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی یا برعکس استفاده می‌شود را ندارد و در عوض می‌خواهد بر روی استفاده مجدد از چهار کپسول موجود در ناوگان خود تمرکز کند.

بنا به گزارش رویترز، «گووین شات‌ول» از مدیران اسپیس‌اکس اعلام کرده که این شرکت در نظر دارد تا تولید اجزای Crew Dragon را جهت نوسازی آنها ادامه دهد و تنها در صورت نیاز کپسول‌های بیشتری بسازد.

گفتنی است که این کپسول‌های مذکور نخستین وسیله نقلیه فضایی ساخت اسپیس‌اکس بودند و طراحی خود را وامدار کپسول باری دراگون هستند که برای تامین منابع ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کپسول‌های ساخت اسپیس‌اکس از زمان معرفی در سال 2020 طی 5 ماموریت جداگانه انسان را به فضا منتقل کرده‌اند و یکی از این سفرها ماموریت خصوصی Inspiration4 بود که سرمایه آن توسط «جرد آیزاکمن» میلیاردر تامین شده بود.

توقف ساخت کپسول Crew Dragon توسط اسپیس اکس

جزییات توقف ساخت کپسول Crew Dragon و برنامه آتی کمپانی اسپیس‌اکس

همچنین لازم به ذکر است که Crew Dragon تنها وسیله نقلیه با قابلیت استفاده مجدد است که ناسا برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی یا بازگرداندن آنها به زمین از آن بهره می‌برد. اسپیس‌اکس در سال 2014 قرارداد «قابلیت انتقال تجاری خدمه» (CCtCap) برای انجام 6 ماموریت فضایی را با ناسا به امضا رساند و این آژانس فضایی نیز در فوریه اخیر سفارش ساخت 3 کپسول Crew Dragon را به اسپیس‌اکس ارائه داد.

هرچند که ناسا قرارداد CCtCap مشابهی را در اختیار کمپانی بوئینگ هم قرار داد اما عرضه وسیله نقلیه فضایی این شرکت که Starliner نام داشت به علت وجود مشکلات فنی با تاخیر مواجه شد و حتی به مرحله پرواز آزمایشی هم نرسید. همین امر باعث شده که در حال حاضر پروازهای افراد به ایستگاه فضایی در انحصار اسپیس‌اکس قرار بگیرد.   

درحالی که اسپیس‌اکس تولید Crew Dragon را به اتمام رسانده اما همچنان با جدیت مشغول کار بر روی توسعه نسل بعدی سیستم پرتاب فوق سنگین Starship است. همچنین ایلان ماسک مدیر عامل این کمپانی در توییتر خود اعلام کرده که شرکت قصد دارد حوالی ماه مه یک پرواز آزمایشی با فضاپیمای تازه خود داشته باشد اما هنوز در انتظار صدور مجوز از سوی سازمان هوانوردی فدرال است.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی